0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jahapp!Då är min RAS-B13GKVP-E installerad och igång! Ska bli spännande att se hur den sköter sig. Kan redan nu känna mig fundersam på varför den låter så mycket men...ja. Vad är en bra inställning att göra?Både montören och elektrikern sa "INTE AUTO-LÄGE!!!" så det tänker jag inte ha. Men samtidigt borde det väl varafiffigt om man ställer in den temperatur man vill ha och sen så kör maskinen igång när den behöver? Som det är nu har jag ställt den i "Eco"-läge. Någon som kan komma med rekommendationer? //NickeNyfiken
Jag upptäckte ju också att trågvärmekabeln som är på ca 75 watt och ligger på en termostat går in och värmer redan vid 4-5 +ºC vilket jag tyckte var lite störande, jag såg att när utetemperaten gick ned till ca +5 ºC så ökade stand by-förbrukningen från 8 watt till 80-82 watt och det finns ju ingen anledning att den går in så tidigt alls egentligen, så den fick jag koppla ur t.v. Utetemperaturen har ju legat mellan ca 2-5 + ºC på kvällar och nätter och med kabeln urkopplad så drog pumpen f.ö mellan ca 160-220 watt vid de olika utetemperaturerna och på 3:ans fläktläge, så det kan man verkligen kalla för en riktigt billig uppvärmning alltså.
I autoläge så kommer den att pendla mellan att kyla och värma för att försöka hålla temperaturen konstant vilket är onödigt vilket du redan konstaterat.I Heat-läget så värmer pumpen till den nått den inställda temperaturen och sen varvar kompressorn i utedelen ner eller rent av stänger av och pumpen slutar värma. Innefläkten fortsätter att snurra men pumpen drar då endast den energi som går åt till fläktmotorn. När temperaturen sjunkit så varvar kompressorn upp igen när det behövs för att värma upp till den inställda temperaturen igen. Så du har faktiskt automatik på uppvärmingen, men det verkar kanske inte så eftersom innefläkten snurrar hela tiden. Det är på utedelen det märks mest.
Citat från: Raffen skrivet 20 maj 2008, 20:45:56Jag upptäckte ju också att trågvärmekabeln som är på ca 75 watt och ligger på en termostat går in och värmer redan vid 4-5 +ºC vilket jag tyckte var lite störande, jag såg att när utetemperaten gick ned till ca +5 ºC så ökade stand by-förbrukningen från 8 watt till 80-82 watt och det finns ju ingen anledning att den går in så tidigt alls egentligen, så den fick jag koppla ur t.v. Utetemperaturen har ju legat mellan ca 2-5 + ºC på kvällar och nätter och med kabeln urkopplad så drog pumpen f.ö mellan ca 160-220 watt vid de olika utetemperaturerna och på 3:ans fläktläge, så det kan man verkligen kalla för en riktigt billig uppvärmning alltså.Hej Raffen.Jag är av annan åsikt angående värmekabeln. Den verkar behövas. På ras10skvp-nd kommer jag inte åt nån kontakt till värmekabeln. Enligt uppgift ligger den på termostat och kopplas in vid +6grader (strategiskt korrekt då cop-värdet anges för +7grader).Kolla invår pump igår vid +8 ºC. Dagen började med -2 ºC och bilden är tagen vid 4-tiden på eftermiddagen. Pumpen var helt igenbakad med is och utrymmet kring fläkten började fyllas. Botten var isfri tack vare värmekabeln.mvh Sebbe
Okej, det låter ju rimligt att ställa in pumpen i värmeläge och säg 19 grader. Det jag tycker är kufiskt är varför pumpen går hela tiden. Vi har ju redan såpass varmt hemma?Och om pumpen ska ligga och "köra" så drar den ju ström! Det gör inte våra element om dom inte ligger och värmer vilket dom inte har gjort den senaste tiden. Men är det utedelen man ska "lyssna" på för att höra om pumpen är igång alltså? Innerdelen blåser lite "i alla fall"? //Nique-Nyfique
Raffen - efter att ha sett bilder på ditt hempuleri måste jag erkänna att jag är mer förskräckt än imponerad. Hoppas du berättar om dina harakiri-kopplingar för kylkalle ifall han eventuellt behöver serva din värmepump i framtiden. Det är en montörs mardröm att hitta en extra strömtillförsel i en maskin man har försökt göra strömlös.BTW - Ta en titt på min avatar. Panasonic vid +12'C. Undrar om den behöver värmekabel eller ej