0 medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.
Suttit och läst igenom alla inlägg nu i jakten på en pump som passar mitt behov.Har ett litet hus på 70kvm som aldrig behöver mer än 3kw elpatron för att hålla värmen, skickade i vinter ut strax över 40 grader till elementen när det vara som kallast (-30).Tycker att denna EC pump bör täcka större delen av mitt behov, frågan är ju då ifall man ska satsa på denna pump eller vänta tills nya pumpen släpps. Alternativt satsa på tex invest-pumpen. Iåme att jag nästan bor granngårds med greven så vore ju energicentra ett bra alternativ.
Citat från: scrotum skrivet 10 maj 2009, 21:00:26Suttit och läst igenom alla inlägg nu i jakten på en pump som passar mitt behov.Har ett litet hus på 70kvm som aldrig behöver mer än 3kw elpatron för att hålla värmen, skickade i vinter ut strax över 40 grader till elementen när det vara som kallast (-30).Tycker att denna EC pump bör täcka större delen av mitt behov, frågan är ju då ifall man ska satsa på denna pump eller vänta tills nya pumpen släpps. Alternativt satsa på tex invest-pumpen. Iåme att jag nästan bor granngårds med greven så vore ju energicentra ett bra alternativ.Tveksamt.....du kan ha tur och få tag på ett kvalitetsmässigt bra exemplar. Men tänk på att en sk Kinapump har kylmediet (R410) cirkulerande till utedelen. Och måste anslutas av en kyltekniker a' 4.000kr. Dessutom är det problem idag att överhuvudtaget få tag på en kyltekniker som vill ta i dessa pumpar. Men får du tag på en seriös kyltekniker som gör installationen, så kanske du kan "låsa" honom till någon slags garanti på pumpen.
installerar man själv verkar det bli hyfsade problem med garantin på grejerna
Vadå "måste"
Det är möjligt men hur många tror Du som inte anlitar någon.
Nu verkar det bli felsökning. Värmepumpen jag monterade i höstas tycks ha tappat det mesta av effekten under senaste månaden, i påskas gick den för fullt men klarade inte att hålla mer än 25-30 ºC panntemp när det var några plusgrader ute. Avfrostningen verkar dock ske normalt. Man får ett intryck av att det går lätt för kompressorn, den låter och vibrerar mindre än den har gjort tidigare vid samma varvtal.Kommer att åka upp dit och ta en titt på det de närmaste dagarna, min preliminära gissning är antingen att kylmedium har läckt ut eller att fyrvägsventilen har inre läckage.
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 05 maj 2009, 11:15:01Nu verkar det bli felsökning. Värmepumpen jag monterade i höstas tycks ha tappat det mesta av effekten under senaste månaden, i påskas gick den för fullt men klarade inte att hålla mer än 25-30 ºC panntemp när det var några plusgrader ute. Avfrostningen verkar dock ske normalt. Man får ett intryck av att det går lätt för kompressorn, den låter och vibrerar mindre än den har gjort tidigare vid samma varvtal.Kommer att åka upp dit och ta en titt på det de närmaste dagarna, min preliminära gissning är antingen att kylmedium har läckt ut eller att fyrvägsventilen har inre läckage.tjeena.hittade du något fel ??krister