0 medlemmar och 26 gäster tittar på detta ämne.
Tyvärr går det ju inte att mäta överhettning på pumpen eftersom det inte finns något uttag att mäta förångartrycket
Citat från: Teltur skrivet 24 april 2009, 13:31:10Citat från: Berga_Kungen skrivet 24 april 2009, 12:55:45Under de senaste 2 dygnen har jag kört VP resp. elpatron varsitt dygn.Temperaturen har varit i princip identisk båda dygnen med lika mycket sol. Dygnet 22:a-23:e kördes pumpen och förbrukade då 21,46 kwh.Det senaste dygnet kördes elpatron som då förbrukade 39,81 kwh.Sammantaget ger detta ett energi C.O.P på 1,86.C.O.P värdet ligger likt det jag tidigare uppmätt i olika omgångar genom att mäta uppvärmning mot pannan/acktanken.Detta kan nog bevisa att pumpen levererar, men levererar inte som den borde. Hej B_KJag kör igång samma test ,återkommer med resultat.MVH TelturHej igenSå nu har jag kört testet.Väldigt svårt att få någon uppfattning eftersom utetempen ökar dag för dag.Nollade energimätaren för pumpen redan i onsdag , så energi medel förbrukningenför onsdag-fredag var 20.07 Kwh/dygn.Ute temp för perioden var Min -1.2,Max 19,Medel 8.2.Fredag-Lördag Elpanna 41 Kwh/dygn(mät med 3fas elmätare ansluten bara till elpanna)Ute temp för perioden var Min 2.6,Max 15,Medel 8.2.Lördag-Söndag Värmepump 14.38 Kwh/dygn.Ute temp för perioden var Min 3,9,Max 15.1,Medel 9.0.Ja du ,kan även tillägga att pumpen avfrostade 4-5 gg per natt mellan ons-fredag meninte mellan lör-söndag.Så C.O.P energi = 2.04 eller 2.85 eller nånstans emellan. Hälsar Södra
Citat från: Berga_Kungen skrivet 24 april 2009, 12:55:45Under de senaste 2 dygnen har jag kört VP resp. elpatron varsitt dygn.Temperaturen har varit i princip identisk båda dygnen med lika mycket sol. Dygnet 22:a-23:e kördes pumpen och förbrukade då 21,46 kwh.Det senaste dygnet kördes elpatron som då förbrukade 39,81 kwh.Sammantaget ger detta ett energi C.O.P på 1,86.C.O.P värdet ligger likt det jag tidigare uppmätt i olika omgångar genom att mäta uppvärmning mot pannan/acktanken.Detta kan nog bevisa att pumpen levererar, men levererar inte som den borde. Hej B_KJag kör igång samma test ,återkommer med resultat.MVH Teltur
Under de senaste 2 dygnen har jag kört VP resp. elpatron varsitt dygn.Temperaturen har varit i princip identisk båda dygnen med lika mycket sol. Dygnet 22:a-23:e kördes pumpen och förbrukade då 21,46 kwh.Det senaste dygnet kördes elpatron som då förbrukade 39,81 kwh.Sammantaget ger detta ett energi C.O.P på 1,86.C.O.P värdet ligger likt det jag tidigare uppmätt i olika omgångar genom att mäta uppvärmning mot pannan/acktanken.Detta kan nog bevisa att pumpen levererar, men levererar inte som den borde.
HejLoggar min utedel på följande ställen:1 just efter kappilärröret = förångningstempen2 efter förångaren men före fyrvägaren = suggastemperaturen3 Hetgastemperaturen före fyrvägaren
Fråga till er som kan grejjer.. Vad ska jag köpa för elpanna. Ska slänga ut den usla jag har som är utan styrning.. Har heller ingen acktank. Jag behöver en elpanna, med nån styrning och med en acktank del och kanske nått sätt att förvärma vatten till min rätt nya vvberedare, alt byta bort vvb..Vad ska man köpa i sommar när det är folk som slänger ut sina pannor mot fjärrvärme?.. Excelent 2 ellerrrrr?? -j2d
Citat från: cstek skrivet 26 april 2009, 22:02:50HejLoggar min utedel på följande ställen:1 just efter kappilärröret = förångningstempen2 efter förångaren men före fyrvägaren = suggastemperaturen3 Hetgastemperaturen före fyrvägarenBlir det verkligen rätt med förångningstemperaturen, förångningen uppstår ju i förångaren vid ett visst tryck?/B_K
Suttit och läst igenom alla inlägg nu i jakten på en pump som passar mitt behov.Har ett litet hus på 70kvm som aldrig behöver mer än 3kw elpatron för att hålla värmen, skickade i vinter ut strax över 40 grader till elementen när det vara som kallast (-30).Tycker att denna EC pump bör täcka större delen av mitt behov, frågan är ju då ifall man ska satsa på denna pump eller vänta tills nya pumpen släpps. Alternativt satsa på tex invest-pumpen. Iåme att jag nästan bor granngårds med greven så vore ju energicentra ett bra alternativ.