0 medlemmar och 46 gäster tittar på detta ämne.
Ang outdoor coil sensor :finns det någon som haft problem med avfrostningen på dessa pumpar mvh. ACE
Art det var fullt med vatten i dyk fickan till coil sensorn.
mera info från jämtland var -10 på morronen och -5 nu och pumpen kämpar på rejält bra. Jag noterar liksom larsostman att pumpen inte gärna kliver upp på maxvarv utan stannar gärna på 1400 till 1500 watt nånstans. Men den varvar upp dit på en minut efter avfrostning.Har snabbt kollat hur mycket effekt per timme jag får ut nu mot innan modifieringen och det är sjukt stor skillnad!Innan mod fick jag rassliga 1,01 kw/ timme och numera är det bastanta 1,41 kw/timme. Gissa om det är skillnad Thumbsup ThumbsupTake care!-Johnny
Några frågor till er pumpägare här, oavsett fabrikat:Hur mycket drar trågvärmaren ? - när slås den på resp av i temp ?//30 W min slår på vid -3 av vid ca +5 . Men betänk var termostaten sitter monterad, kan påverka tiden den är aktiv mellan avfrostningarna och det är ju under den tiden som funktionen är viktig. Om den skall sitta under locket ska den vara aktiv hela tiden.//Hur mycket drar kompressor-värmaren ? - när slås den på resp av i temp ?//Ingen susning, men vill veta.//Mvh/ alliVet att fläkten ligger runt c:a 80 W och kompressorn är på c:a 1800W (7,3A) i peakOm jag räknar c:a 200w på båda värmarna tillsammans samt 1800W och fläkten blir det 2080W totalt.Då gäller det att kineserna verkligen har separerat förbrukarna för sin A-mätning när dom skriver:heating operation, if the power consumption is over 1950W (8,5A), compressor speed is maintained as it is, without increasing. If the power is over 2050W (8,9A), compressor speed drops by 6Hz/4 seconds[/i[/u]]
Jag har mätt upp en del värden på "spillförbrukning" för luft/vatten-värmepumpen nu:Enbart elektroniken igång, allt övrigt stillastående 20 WFör cirkulationspumpen tillkommer 90 W.Värmekabel i utomhusdelen ytterligare 90 W, den förbrukningen upphör vid utetemperaturer över någon plusgrad.Förvärmning av kompressorn 50 W intermittent (10 sekunder till, 15 sekunder från), den går in i det läget bara om det är flera minusgrader ute och värmepumpen har stått stilla flera timmar. Hade ett sådant läge under julhelgen då panntemperaturen skulle köras upp till 75 °C över natten för att få rejält med varmvatten till många duschande på morgonen. Förvärmningen verkar gå till så att invertern lägger ut spänning med låg frekvens och låg spänning till kompressormotorn, och avbryter innan den har hunnit komma igång. Det hörs tydligt från utomhusdelen...
Några frågor till er pumpägare här, oavsett fabrikat:Hur mycket drar trågvärmaren ? - när slås den på resp av i temp ?Hur mycket drar kompressor-värmaren ? - när slås den på resp av i temp ?Vet att fläkten ligger runt c:a 80 W och kompressorn är på c:a 1800W (7,3A) i peakOm jag räknar c:a 200w på båda värmarna tillsammans samt 1800W och fläkten blir det 2080W totalt.Då gäller det att kineserna verkligen har separerat förbrukarna för sin A-mätning när dom skriver:heating operation, if the power consumption is over 1950W (8,5A), compressor speed is maintained as it is, without increasing. If the power is over 2050W (8,9A), compressor speed drops by 6Hz/4 seconds[/i[/u]]Vad jag har förstått så skall pumpen dra 7,3 A inkl alla ström förbrukare vid normal full last.Jag har mätt på kabeln som matar hela pumpen så man får med cirkpump,elektoronik,värmekabel,fläckt och kompressor.Antar att det är vid +7 ºC och 50 ºC värmebäraren.Men den jag har drar det vid 0 ºC och 40 ºC värmebäraren vid full fart.Mvh mr.persson
Ja vi får se hur det här går, pumpen har lite problem med att hålla tempen som pelletsen hade värmt upp.Vid starten var det 60 ºC i toppen, nu är den nere på 47 ºC. Undra hur långt den går ner innan den hittar break even med systemets förbrukning, vid 40 ºC startar pelletsen igen.Men det kanske är utopi att tro att den ska klara detta vid dom här temperaturerna, det ligger runt 2-4 minus ute.Den står på 55 ºC fast kondensering, inte för att jag tror att det är rimligt utan för att då är det inte där det bromsar.Men jag tror att det fortfarande är för mycket gas i den, den stegar nästan upp till 8A, då styr maskinen ned väldigt abrupt, stabiliserar sig runt 5,5A, sen går den upp igen. Direkt efter jag startat upp den efter den stått i vila 1vecka så ville den inte gå upp i mer än ca 1500w, men efter avfrostning så kom den igång med pendlingen.Så här var det inte innan jag flyttade givaren, jo det var det men det var innan jag tömde ut gas, senaste månaden har den inte hållit på så. Så det måste ha fått ny kraft å då återkommer det gamla problemen med för mycket gas.Ska låta den gå så här tills i morgon innan jag gör något.