0 medlemmar och 26 gäster tittar på detta ämne.
En undran, vad händer om du nu ev sänker hastigheten på din cirk-pump, du har ju bara 2 ºC diff på fram resp returtemp på dina raddar, har för mig att man strävar att ligga runt 4-5 ºC.
Om det nu är så att maskinen begränsar effekten runt 0 ºC för att rädda kompressorn och på så vis ger lägre ut effekt så känner jag mig GRUND LURAD köpte ju denna pump för att klara den största delen av behovet från +20 till ca -10 ºC.Men det gör den ju inte mellan +5 till -5 ºC är den ju segstartad som få. cop värdet vid +1 ºC skall ju enligt leverantören vara 3.02 vid 100% effekt nu är det ju bara så att den går ju bara på 100 % ca 20 till 25 minuter/timme och då blir ju inte cop värdet så bra.Värst är ju att jag fick svärmora att köpa denna pump hade ju inte vart så farligt om det var jag som köpt den.Har fått jätte bra hjälp av leverantören vid andra problem mycket bra bemötande och snabba svar.Men frågan är ju om detta går att göra något åt detta problem eftersom det värkar vara en säkerhets parameter?När kommer du (Krister) att få någon info från kineserna?
Gott Nytt År på er alla.Jag tror att våra pumpar fungerar som det är tänkt.För att klara en min tid av 45 minuter (Enl progmanual från torbjorn_forsman)mellan avfrostningar så är dom tvungna att stega effekten vid fuktigt väder.Jag har lyckats fånga två värme kurvor efter varandra , en med stegring och en medfull effekt efter avfrostning.Ut temperaturen på vattnet blev ca 5 grader högre med stegning.Tyvärr så sparade jag inte dygnskurvan ,men nästa gång.Jag har även lyckats att se när tiden mellan avfrostning ökar til ca 1,5 timme.Detta hände efter kraftig vind och tempen sjönk till -2 grader.Altså torrt väder.Jag tror att låta pumparna stega (vid +5 till -5 fuktigt väder) är detmest energiefektiva. Lägg till det Ace skrev "styrningen håller igen för att undvika vätskeslag vid kraftig isbildning " så fungerar våra pumpar som det är tänkt.MVH Teltur
Vid start så går pumpen upp i andra läget ganska så snabbt(900W) sedan faller det ner till första igen. Kan något ha frusit när jag startade om maskinen första gången? Hade ett strömlöst uppehåll på 10 min för att nollställa allt.Samma procedur händer om jag kör den på kylning.