0 medlemmar och 28 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Art Deco skrivet 09 december 2008, 19:13:25Om jag har förstått alla trådar rätt från Alli så är det en ultimate, där gasröret fick sig 2 veck vid installationen (enl gamla trådar).Om du nu inte åtgärdade vecken (typ att ta en skiftnyckel och snurra runt för att jämna bort vecket) är det då altså 2 st bromsar på vägen som kan ställa till med fanskap, speciellt som det är en inverter med avancerad styrlogik. Kan det vara så att du (din dotter i Sth) kört så pass länge med vecken på gasrört kvar att maskinen nu pajat ?Hej! Detta gäller inte den ultimate som du sett i tidigare trådar, på den så sitter det nya rör, den blev ej heller uppstartad med de deformerade rören samt att den sitter i grannhuset och som är min Son:s och verkar dessutom fungera. Dock ser dom exakt likadana ut till 100%, invertern har t.o.m samma beteckning. Den det nu gäller är med största sannolikhet en energicentra av lite äldre modell enl. vad Greven tror och som redan fanns i husets källare och i kartong när det köptes i höst, pumpen har varit i drift sedan Augusti och stannade med säkringsavbrott och felkod FC för ca två veckor sedan. Nu sitter som sagt en ny inverter där men kompressorn vägrar starta, bara cirk.pump och utefläkt går. Detta medium är lite nytt för mig så därför kanske det blir lite virrigtMvh/Alli
Om jag har förstått alla trådar rätt från Alli så är det en ultimate, där gasröret fick sig 2 veck vid installationen (enl gamla trådar).Om du nu inte åtgärdade vecken (typ att ta en skiftnyckel och snurra runt för att jämna bort vecket) är det då altså 2 st bromsar på vägen som kan ställa till med fanskap, speciellt som det är en inverter med avancerad styrlogik. Kan det vara så att du (din dotter i Sth) kört så pass länge med vecken på gasrört kvar att maskinen nu pajat ?
På tal om kommunikationsfel så skulle det inte alls förvåna mig om kommunikationen mellan inomhus- och utomhusdel kan störas genom "överhörning" mellan ledarna i kabeln, speciellt om det är gott om högfrekventa störningar överlagrade på nätspänningen (t ex från en inte helt frisk inverter i utomhusdelen eller från något annat störande som matas från samma fas och samma elcentral, kanske någon gammal dålig lysrörsarmatur). I gränsfall fungerar nog kommunikationen bättre om man ser till att nolla och fas är rätt anslutna enligt märkningarna på inomhusdelens plint, det är ju 50 % risk att det blir fel när värmepumpen är ansluten via stickpropp. Det kan alltså vara idé att helt enkelt vända stickproppen i vägguttaget om man har fått felkod Fc.
Hej,Jag funderar över att installera en Energicentrapump 6 eller 9 kw (om den kommer) till våren. Bor i Stockholmpå totalt 245 kvm som till största delen (200 kvm) värms upp med vattenburen golv värme. Fundera på hur inkopplingen skulle gå till?! Jag har i dagsläget en ackumulatortank på 500l (Focus GTV 500-80) från -98 samt 2 elpatroner (Se bifogad bild). Enligt faktablad som jag laddat ner från återförsäljare är den nederst ventilen på tanken avtappningsanslutning och den övre är "retur till pannan". Jag undrar:1. Ska vatten ut från inomhusenheten på Energicentrapumpen kopplas på "retur till pannan" och vatten in kopplas till avtappningsanslutningen?2. Behöver jag någon "styrning" av elpatronerna? För övrigt tänkte jag flytta blandaren och montera inomhusenheten där istället.Tacksam för både tips,synpunkter och frågor.
Citat från: milo skrivet 10 december 2008, 23:42:14Hej,Jag funderar över att installera en Energicentrapump 6 eller 9 kw (om den kommer) till våren. Bor i Stockholmpå totalt 245 kvm som till största delen (200 kvm) värms upp med vattenburen golv värme. Fundera på hur inkopplingen skulle gå till?! Jag har i dagsläget en ackumulatortank på 500l (Focus GTV 500-80) från -98 samt 2 elpatroner (Se bifogad bild). Enligt faktablad som jag laddat ner från återförsäljare är den nederst ventilen på tanken avtappningsanslutning och den övre är "retur till pannan". Jag undrar:1. Ska vatten ut från inomhusenheten på Energicentrapumpen kopplas på "retur till pannan" och vatten in kopplas till avtappningsanslutningen?2. Behöver jag någon "styrning" av elpatronerna? För övrigt tänkte jag flytta blandaren och montera inomhusenheten där istället.Tacksam för både tips,synpunkter och frågor.du ska nog defentivt inte köpa en 6 kw på det stora huset om du inte har väldigt låg förbrukninghur mycket el gör du åt på ett år?
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 10 december 2008, 13:14:14På tal om kommunikationsfel så skulle det inte alls förvåna mig om kommunikationen mellan inomhus- och utomhusdel kan störas genom "överhörning" mellan ledarna i kabeln, speciellt om det är gott om högfrekventa störningar överlagrade på nätspänningen (t ex från en inte helt frisk inverter i utomhusdelen eller från något annat störande som matas från samma fas och samma elcentral, kanske någon gammal dålig lysrörsarmatur). I gränsfall fungerar nog kommunikationen bättre om man ser till att nolla och fas är rätt anslutna enligt märkningarna på inomhusdelens plint, det är ju 50 % risk att det blir fel när värmepumpen är ansluten via stickpropp. Det kan alltså vara idé att helt enkelt vända stickproppen i vägguttaget om man har fått felkod Fc.Det är ingen stickpropp på pumpen utan fast anslutning. Däremot finns det exempel på att kopiorna (alltså inte energicentrapumpen) kan få problem med glappkontakt om kretskortet sitter på samma platta som vvx:en och är förbunden med kabel till styrtalval som placerats utanpå skåpdörren. När man öppnat/stängt denna många ggr blir det ev glapp i kabelanslutningarna mellan dessa 2 enheter, som då genererar allsköns felkoder.
Citat från: FRJO skrivet 11 december 2008, 14:17:23Citat från: milo skrivet 10 december 2008, 23:42:14Hej,Jag funderar över att installera en Energicentrapump 6 eller 9 kw (om den kommer) till våren. Bor i Stockholmpå totalt 245 kvm som till största delen (200 kvm) värms upp med vattenburen golv värme. Fundera på hur inkopplingen skulle gå till?! Jag har i dagsläget en ackumulatortank på 500l (Focus GTV 500-80) från -98 samt 2 elpatroner (Se bifogad bild). Enligt faktablad som jag laddat ner från återförsäljare är den nederst ventilen på tanken avtappningsanslutning och den övre är "retur till pannan". Jag undrar:1. Ska vatten ut från inomhusenheten på Energicentrapumpen kopplas på "retur till pannan" och vatten in kopplas till avtappningsanslutningen?2. Behöver jag någon "styrning" av elpatronerna? För övrigt tänkte jag flytta blandaren och montera inomhusenheten där istället.Tacksam för både tips,synpunkter och frågor.du ska nog defentivt inte köpa en 6 kw på det stora huset om du inte har väldigt låg förbrukninghur mycket el gör du åt på ett år?Hej,Årsförbrukningen är ung 26000 kwh med hushållsel inräknat, 2 personer i hushållet.
Ja det är stickpropp på energicentras oxå.Annars har han sålt en kopia till mig och det har jag svårt att tro han skulle göra. Men jag har mätt upp och kollat så man sat den rätt fas/nolla.
Då har jag rört ihop detta och gav fel besked, så pumpen finns med stickpropp. Tror att det var ulti:n som har kretskortet på samma platta som vvx:en med kabeln genom dörren, ni får rätta om jag har fel här också.
Citat från: mr.persson skrivet 11 december 2008, 17:13:31Ja det är stickpropp på energicentras oxå.Annars har han sålt en kopia till mig och det har jag svårt att tro han skulle göra. Men jag har mätt upp och kollat så man sat den rätt fas/nolla.Då har jag rört ihop detta och gav fel besked, så pumpen finns med stickpropp. Tror att det var ulti:n som har kretskortet på samma platta som vvx:en med kabeln genom dörren, ni får rätta om jag har fel här också.
Hej KristerHar du hunnit att prata med tillverkaren varför pumpen ligger kvar med halvfart i ca 15 minefter en avfrostning.MVH Teltur