0 medlemmar och 43 gäster tittar på detta ämne.
Ja vi får se hur det här går, pumpen har lite problem med att hålla tempen som pelletsen hade värmt upp.Vid starten var det 60 ºC i toppen, nu är den nere på 47 ºC. Undra hur långt den går ner innan den hittar break even med systemets förbrukning, vid 40 ºC startar pelletsen igen.Men det kanske är utopi att tro att den ska klara detta vid dom här temperaturerna, det ligger runt 2-4 minus ute.Den står på 55 ºC fast kondensering, inte för att jag tror att det är rimligt utan för att då är det inte där det bromsar.Men jag tror att det fortfarande är för mycket gas i den, den stegar nästan upp till 8A, då styr maskinen ned väldigt abrupt, stabiliserar sig runt 5,5A, sen går den upp igen. Direkt efter jag startat upp den efter den stått i vila 1vecka så ville den inte gå upp i mer än ca 1500w, men efter avfrostning så kom den igång med pendlingen.Så här var det inte innan jag flyttade givaren, jo det var det men det var innan jag tömde ut gas, senaste månaden har den inte hållit på så. Så det måste ha fått ny kraft å då återkommer det gamla problemen med för mycket gas.Ska låta den gå så här tills i morgon innan jag gör något.
Laddningen av tankarna, både vedpannan & L/V är kopplat till tankarna med ett T-rör, samma sak på returen.
Det gick utmärkt utan att man behövde göra något.Den är kopplad vis termostat så det hade nog inte hänt något men vad vet man???Som det är nu så laddar jag upp tankarna till 60 ºC, sen jobbar pumpen med att hålla dom uppe så länge det går & vid 45 ºC går brännaren igång. Är det här ett bra sätt? Eller kör jag ihjäl pumpen?
HejLite info från min installation av Energicentrapumpen som hittills varit över förväntan.Har hittills klarat både varmvatten och uppvärmning med L/V utan el-patrontillskott.nedan fig med elförbrukning pump och temp i tank samt utetemp från senaste dygnet.Har ännu inte haft några nedisningsproblem.
Hej Aceenligt manualen har inte outdoor-temp sensor med avfrostningen att göra alls.Var i manualen hittar du att pumpen börjar stega när den inte klarar 45 min intervallen ?troligen fanns pasta i röret från början...sen om vattnet har sköljt bort denna,eller om du torkade bort den vet inte jag.Det fanns ingen värmeledande pasta där ,jag har annvänt silicon baserad värmeledande pastatill mina sfinx rör och skall man skölja bort den så får man nog annvända högtryck med hetvatten.Men visst det är inte fel att använda pasta.vill man ha ner avfrostningstiderna ytterliggare genom att få uppnådd avfrostningstemp snabbare (inom 1 min , så att gångtiden ökas tills nästa avfrostning tillåts) ska man ong testa att isolera runt denna givare !Var i denna text hittar du vilken givare det är ? 1) If defrosting operation time is less than 1minute, the interval time of defrosting is 10 minutes longer. 2) If defrosting operation time is less than 3 minutes, the interval time of defrosting is 10 minutes shorter. 3) If defrosting operation time is bigger than 3 minutes, the interval time of defrosting is 20 minutes shorter.Och vilken tid i avfrosnings cykeln är "defrosting operation time" ?MVH Teltur
Avser Greven1God fortsättning på det nya propelleråret.Fråga 1 Har du för ca 1½-2 år sedan sålt nån pump som kan ha hamnat i närheten till Norge eller i Norge. Dotterns pump saknar ID-plåt, bortsett från ditt telefonnummer, men efter efterforskningar så lär den komma från dessa trakter som gåva till den numera döde, ser som sagt ut exakt likadan ut som Foma, Pioneer, Ultimate, men Finnarna började ju sälja sin först i Juli 2008 då jag köpte densamma till Sonen. Det finns heller ingen synbar skillnad mellan Invertrarna eller givaranslutningarna på dessa pumpar. OBS! detta handlar bara om pur nyfikenhet och ingen ting annat. Har fått tag i ett företag som skall kolla upp pumpen närmsta veckan, det jag i dag vet är att kompressorn får fel startström. Enligt dom här killarna så är den största boven hög fuktighet mot Invertern. Därför gav jag den info som vi gjort med Sonen:s Ultimate, trågvärmare och fläkt i Invertern och den levererar faktiskt bättre nu, pepper, pepper.Fråga 2Har du varit med om att en ny Inverter har varit kass redan från början eller är det mest troligt att en inneboende sjukdom i pumpen kassar dom direkt men med olika sjukdomssymtom som följd.Mvh/Alli