0 medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: speli skrivet 03 januari 2009, 12:51:32HejLite info från min installation av Energicentrapumpen som hittills varit över förväntan.Har hittills klarat både varmvatten och uppvärmning med L/V utan el-patrontillskott.nedan fig med elförbrukning pump och temp i tank samt utetemp från senaste dygnet.Har ännu inte haft några nedisningsproblem.Hej Speli...Räcker din acktank till på sommaren eller blir det höga temperaturer vid soligt väder. Jag är inne på samma typ av installation som du har men jag har en pool som jag vill skicka ut överskottet till. Sedan vill jag ha en energicentrapump som klarar att hålla ca 45-50 grader i acktanken under normala vinterförhållanden. Skulle det gå att ha en mindre acktank med tanke på poolen som kan ta imot överskottet. Då skulle det bli lite mindre volym för energicentrapumpen att jobba upp tempen på.
HejLite info från min installation av Energicentrapumpen som hittills varit över förväntan.Har hittills klarat både varmvatten och uppvärmning med L/V utan el-patrontillskott.nedan fig med elförbrukning pump och temp i tank samt utetemp från senaste dygnet.Har ännu inte haft några nedisningsproblem.
Har micklat dit sensorn med plastgrejjen igen till ursprungsläge för att se hur det funkar när det är skitkallt ute( -19) och direkt så blev det stegringseffekten igen. Har funderar hela dagen på vad 2 centimeter på en sensor kan ha med det hela att göra. Till saken hör ju att på de 2 modeller av värmepumpar farsan har så sitter faktiskt sensorn väldigt nära förångaren och det funkar uppenbarligen.
Har bara en fråga Om jag vill kontrollmäta denna "defrosting operation time" ,var i avfrostnings cykeln skall jag börja resp. sluta mäta tiden ?
Det som ev kan lura din pump är:1.Sensorn plockar upp restvärmen från avisningen (+13-20 ºC), plast + fukt ackumelerar denna temp fastän du har svinkallt ute, maskinen vänder från avisning till uppvärmning och frågar sensorn vad utetemp är och den svarar mellan +13-20=strypning
....så genom att bara flytta ut den några cm får du mycket mindre kylningseffekt, jämför med att hålla din hand 4 cm från röret till dammsugaren tills röret går emot din hand.
Njae, det är bara på min hand det känns kallare för att det blåser, sensorn känner inte av det. Jämför med om det blåser ute så visar inte termometern mer, eller mindre än den temperatur det är.
Halloj,Nu har jag kört 24h med flyttad givare & maskinen är starkare än innan men klarar inte biffen riktigt.Pelletsen har fått gå in å stötta mycket, så pass att det nästan är samma förbrukning som med enbart pellets.Det är möjligt att jag satt stöttningstempen för högt, 45 ºC, får testa med ett lägre tillslag.Allt blir ju lite svårt i och med att tankarna är varma från pellets innan, det har det ju inte varit tidigare.Men jag ska pröva imorgon, då går jag över till pumpdrift enbart utan stöttning. Då vet jag bättre.Tack å hej