Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentra i PLUS-reportaget  (läst 117494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #120 skrivet: 18 januari 2008, 00:28:01 »
Om jag kliver in i ett projekt där det redan från början är uttalat att en låg kostnad är väsentligt för genomförandet på grund av dålig ekonomi så skulle jag själv inte bli allt för förvånad om arbetet stoppades på grund av att slut på pengar. När sen kunden har ekonomi för att slutföra jobbet, är det väl bara att fixa till det så snabbt som det går.
Jo, men man vet ju aldrig hur länge kunden är barskrapad.  Det kan ju vara några månader och det kan vara ett par år.  Kunder med dålig ekonomi vet ju ofta inte heller när deras ekonomi blir grön igen.  Slutsatsen är att man inte riktigt vet hur långt uppehållet blir.

Får man då som hantverkare ett bra uppdrag som löper över en längre tid, så tar man ju det.  Inte tackar man nej till ekonomiskt bra uppdrag för att stå stand-by IFALL en annan kund skulle vinna på lotto och plötsligt få råd med slutförandet.

Kunden som har avbrutit arbetet pga dålig ekonomi bör ju minst sagt också vara lite flexibel när det gäller tiden för fortsättandet av arbetet, när han plötsligt har hamnat på grön kvist, eller hur?  Kunden borde ju inse att hantverkaren inte kan vara ledig i avvaktan på att han som kund skall vara redo?


Har aldrig påstått att någon skall stå med mössan i hand och kasta sig ut till kunden, men har man tagit på sig ett projekt så är det bara att se till att slutföra det under förutsättning att kunden betalt det man kommit överens om. Att betalningen är sen är som jag ser det inget skäl till att inte slutföra arbetet. Givetvis kan det finnas skäl till rimliga fördröjningar men om man skiter i det helt och hållet så får man nog räkna med problem. Att vara företagare är ingen dans på rosor alla dagar, men det gäller att tacka nej från början eller bita ihop.

Så här i efterhand är det enkelt att konstatera att greven aldrig skulle tagit jobbet från början, med det är lätt att vara efterklok.

 Jag håller inte med dig Fixaren om att man som företagare bara ska bita ihop och godta dåliga betalare. Enligt min åsikt så är sen betalning ett av de mest effektiva metoderna en kund kan använda sig av när han vill bli impopulär och nedprioriterad hos en näringsidkare. (Ett annat sätt är att betala i förskott, då blir kunden iofs oftast populär men också i vissa fall snabbt nedprioriterad). Konsumenten har många rättigheter mot en hantverkare via t.ex. konsumenttjänstlagen men en av de få rättigheter som hantverkaren har via samma lag är rättigheten att inte slutföra arbetet om det finns starka skäl att anta att kunden inte i rätt tid kommer att betala. Så enligt lagstiftaren så verkar sen betalning vara ett av de starkaste skälen till att inte slutföra ett arbete, och jag håller med.

(Det bästa är såklart om kund och installatör kan diskutera sansat om saken och komma fram till en vettig lösning för dem båda utan att blanda in lagtexter, konsumentvägledare, jurister eller SVT Plus.)
« Senast ändrad: 18 januari 2008, 00:50:16 av kilo »
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #121 skrivet: 18 januari 2008, 00:49:59 »
Så här i efterhand är det enkelt att konstatera att greven aldrig skulle tagit jobbet från början, med det är lätt att vara efterklok.
Jag håller inte med dig Fixaren om att man som företagare bara ska bita ihop och godta dåliga betalare. Enligt min åsikt så är sen betalning ett av de mest effektiva metoderna en kund kan använda sig av när han vill bli impopulär och nedprioriterad hos en näringsidkare. (Ett annat sätt är att betala i förskott, då blir kunden iofs oftast populär men också i vissa fall snabbt nedprioriterad). Konsumenten har många rättigheter mot en hantverkare via t.ex. konsumenttjänstlagen men en av de få rättigheter som hantverkaren har via samma lag är rättigheten att inte slutföra arbetet om det finns starka skäl att anta att kunden inte i rätt tid kommer att betala. Så enligt lagstiftaren så verkar sen betalning vara ett av de starkaste skälen till att inte slutföra ett arbete, och jag håller med.

Hej Kilo!  Kan väl delvis hålla med dig i detta, men jag skulle nog vilja säga att det finns också mkt starka skäl till att kunden inte slutbetalar kostnaden för installation och utrustning, förrän arbetet är helt klart och utrustningen är intrimmad och fungerar riktigt. Minst 10% av kostnaden skall hållas inne tills allt arbete är färdigt och all utrustning fungerar perfekt, det tillhör företagarens vardag kan man säga.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 18 januari 2008, 00:53:02 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1017
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #122 skrivet: 18 januari 2008, 01:16:31 »
Jag har full förståellse för frustrationen. Men fick du betalt eller inte innan kunden ville ha det slutfört?
fick bettalt till slut !
ja innan kunden ville att vi skulle fortsätta.
följ strömmen  stäng av den !!
12 kw solceller. nulite 35 kw bergvärmepump. 700 m borrhål /4 hål

Utloggad johnnyph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #123 skrivet: 18 januari 2008, 01:24:53 »
Jag har med intresse följt diskussionerna här på forumet. Till skillnad från er andra (eller dom flesta av er, i alla fall), så står jag utanför branschen. Jag tror aldrig att jag har sett en värmepump ens. Men jag vet i alla fall skillnaden mellan en WC-holk och en pelletspanna. Men där går gränsen för min kompetens.

Däremot skriver jag på metrobloggen.se/kundpennan – om ”bättre relationer mellan kund och företag”. (Mitt i prick!)

Jag tänkte först skriva en allmän artikel om ”Den Elake Rörmokaren” som lurade det stackars trevliga och oskyldiga unga paret i soffan. Men eftersom jag i alla fall har gått en kvällskurs i journalistik, så bestämde jag mig för att göra lite research.

Jag kontaktade Krister och fick den information som Sverker utelämnade. Nu kom saken i ett helt annat läge. Jag läste sida upp och sida ner på detta forum och jag fick Kristers tillåtelse att citera hans inledande långa inlägg i min artikel.

Rubriken blev ”Varning för Den Elake Rörmokaren – eller för Sverker och SVT:s Plus ?”. Artikeln publicerades på min blogg tidigt torsdag morgon.

Håller nu på med fredagens inlägg. ”Den Elake Rörmokaren och Sverker – del 2”. Och jag räknar med att fortsätta att följa dramat.

Jag för min del tycker att det gick snett redan från början. Att släppa iväg en snickare för att göra en VVS-installation, kan jämföras med när jag ryckte in som konditor. Vi skulle göra ett större antal enkla bakelser. När den riktige konditorn äntligen kom, så fick vi nästan skänka bort mina verk.

Men sett i sitt rätta sammanhang kanske det inte var så konstigt att Krister ställde upp. Fredrik och Linda verkade ju medvetna om vad dom gav sig in på. Visst?

Meningen var ju att det skulle bli billigt och det blev det ju. Så vitt jag kan förstå, så hade det varit fullt möjligt att slutföra arbetet på något sätt.

Att dom båda sitter i sin soffa och pratar som om dom hade beställt en fullständig installation, det verkar nästan ofattbart. Men att Sverker, som såvitt jag kan förstå, är en erfaren journalist – kan vinkla hela storyn på det här sättet, det är ofattbart.

Jag kan inte uttala mig om vad som är rätt eller fel. Inte heller om vem som har det juridiska ansvaret. Sanningen är väl den att, så här KAN DET GÅ, när man inte gör upp ett ordentligt skriftligt avtal.

Krister utgick ifrån att det skulle gå bra – och det kunde det mycket väl ha gjort. Kanske i fyra av fem fall, men det här blev i så fall nummer fem.

”Kolla inte upp en bra story. Den kan spricka.”   Är det denna skämtsamma devis som Plus-redaktionen har gått efter?

Stämmer det att syftet med Plus, är att framställa kunden som vit och företagaren som svart? Som så svart att han inte ens skall få ett ord med i laget.


Johnny Hildingsson


PS.  Jag har lite orienteringsproblem här på forumet. Men om jag har gjort rätt, så skall ni förhoppningsvis kunna läsa detta som jag nu har skrivet.

Jag tycker att dom flesta av er har kommit med ganska vettiga åsikter, men ni har sett problemet från olika synvinklar. Och det är ju bra.

Däremot hoppas jag innerligt att en del av er är betydligt bättre på att moka rör än på att skriva och stava. Särkilt med tanke på era kunder. (Annars kommer Den Elake Programledaren och lyfter er i öronen.)   DS.



Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1017
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #124 skrivet: 18 januari 2008, 01:37:10 »
hej.

jag vill bara berätta att de e inte så illa att jag skickar en ren snickare utan kunskaper om vvs !!
denne kille har konverterat en salig mängd av hus o även sedan han började jobba hos mig för ca 2 år sedan instalerat ca 40 värme pumpar  + en himla massa sol paneler.
så killen e inte helt o kunnig ! men har ej gått skola o utbildat sig till mockare.
killen mår otroligt dåligt just nu o håller sig från firman så mycket som han bara kan för o slippa träffa folk.
förklarat för honnom att detta är inte på något sätt hans fel utan allt ansvar är mitt.

kunden har varit otroligt dum med min kille under denna tid o han har farit nog illa av detta.
snickaren har dokumenterat allt o kommer att andvändas om det skulle bli nödvändigt (hoppas inte)

ha de gött
följ strömmen  stäng av den !!
12 kw solceller. nulite 35 kw bergvärmepump. 700 m borrhål /4 hål

Utloggad johnnyph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #125 skrivet: 18 januari 2008, 02:14:57 »
Beklagar ordvalet.

Jag är införstådd med snickarens kompetens. Jag menade inte alls att han var okunnig. Men om det går snett, ex. pga besvärliga kunder, så är ju risken stor att detta att han inte har formell kompetens, vänds emot honom och företaget.

Som jag förstår det, så var alla parter överens om vad som gällde. Och det hade säkert gått i lås om ni bara hade fått fullfölja jobbet.

Men det kan nog aldrig betonas tillräckligt, att utan klara skriftliga avtal, så kan det gå snett. Detta oavsett vad saken gäller.

Personligen tror jag att någon tredje part, har föreslagit Fredrik och Linda att dom ska "stå på sig" för att få en fullständig installation. Detta trots er personliga uppgörelse.

Och så har Sverker & Co "tagit sig an fallet". Och sen har snöbollen rullat på.

Men jag har svårt att tro att programmet kan klara sig undan GranskningsNämnden.


Hoppas det löser sig för dig - och dom andra

Gonatt från Johnny H.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #126 skrivet: 18 januari 2008, 02:51:29 »
Jag snubblar in på denna tråd igen (mot bättre vetande) nu när vi faktiskt fått in en journalist som källforskar (snart utrotningshotad art ?). Eftersom vi på detta forum nästan har en partsinlagan i just detta ärende nu, skulle nog många här uppskatta om Johnny Hildingsson kunde ta kontakt med kunden och be dom två att ge sin version i lugn och ro som vi kan få ta del av här genom Johnny.

Själv skulle jag vilja fråga kunden följande frågor:

1: Kan ni minnas vilka svar/frågor som inte kom med i det bandade inslaget från ert hus.
2: Upplyste ni eller frågade journalisten om konsumentvägledarens nedläggning av ärendet.
3: Hade Plus redaktion vetskapen om eran speciella överenskommelse med företaget
4: Var det ni eller företaget som raggade upp en annan rörmockare när ni återkom med att få er anläggning inkopplad, när firman inte hade tid och var låsta med ett storjobb på annan ort.
5:Vilka ev uppgifter som presenterats hittills på värmepumpsforum är felaktiga enligt er och finns det någon vital information i detta ärende som hittills inte framkommit eller som ev har förvrängts på något sätt.
6: Finns det något övrigt som ni vill framföra.

Om någon undrar på någon annan detalj som jag kan ha glömt här så skriv en rad under och komplettera gärna mina frågor.

Själv har jag uppfattningen att ett inslag på 2:38 medför hårda klipp som resulterat i att många detaljer aldrig kom fram. Sen har vi ytterliggare en knorr, besiktningsmannen anmärkte på 15 presskopplingar, där leverantören Ahlsell säger att det ska vara precis så i 14 av 15 anmärkningar, alltså är det då bara 1 presskoppling ( den som visades på tv) som är den felande, där verktyget inte kom åt.Om nu leverantören Ahlsell och besiktningsmannen är av olika åsikter ska detta vara löst innan företaget får på skallen av naturliga orsaker. Jag ser möjligheten här att Ahlsell eller besiktningsmannen då ev bör stå för kostnaden beroende på vem som har rätt eller presentera sig hos Plus.....

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3636
  • Karma +5/-8
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #127 skrivet: 18 januari 2008, 07:29:45 »
Minst 10% av kostnaden skall hållas inne tills allt arbete är färdigt och all utrustning fungerar perfekt, det tillhör företagarens vardag kan man säga.
Inte när man arbetar mot löpande räkning!
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35931
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #128 skrivet: 18 januari 2008, 08:25:06 »
Citera
innan egna innstallations arbeten påbörjas av en montör på egen hand ska han ha gjort 6800 dokumenterade timmar med teori-samt övervakad praktik

De där kraven lever inte ens utbildade vvs-montörer upp till, det vet jag av egen erfarenhet, min brorsson utbildar sig just nu till rörmokare och visst arbetar han på egen hand även under praktik och lärlingsperioden. Övervakning kan ju iofs betyda många olika saker, men så vitt jag kan förstå kan Greven ha haft "övervakning" på alla jobb som "Snickaren" gjort under de år han "utbildat" sig till rörmokare.
Hur det är med teorin har jag ingen aning om men håller generellt med om att det bör finnas kunnande innan man ger sig i kast med vatten och elinstallationer.
Dock vill jag bestämt säga att det är en himmelsvid skillnad på de krav som ställs för att man skall få arbeta med el och vatten.
När det gäller el finns ju en uppenbar livsfara om man inte vet vad man sysslar med, när det gäller vvs är det mest en estetisk fråga, men felaktigt utförda jobb kan även resultera i stora materiella skador och i vissa fall personskador, t.ex. via skållning eller värmeexpansionsexplosioner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1017
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #129 skrivet: 18 januari 2008, 08:43:28 »
innan egna innstallations arbeten påbörjas av en montör på egen hand ska han ha gjort 6800 dokumenterade timmar med teori-samt övervakad praktik

då har en vvsare endast skummat den kunskap som en rörmockare ska inneha för att göra ett större vvs jobb på egen hand .
 det man ser idag på en del ställen är skrämande.  blev för 2-3 års sen kontaktad av en v-p åf (en riktig skojare)  ca 15 vp innstallationer besiktades iviller alla skulle ha platsat hos sverker . så här var det både den vvs tekniska delen samt den riktigt dåliga värme pumpen som gjorde att grejerna inte fungerade.   säger det igen el & vvs jobb ska utföras av utbildat ansvarsförskrade företagare. :)
tjena.
jag har naturligt vis varit med under resans gång o tittat till min kille så det skall bli så bra som möjligt !!
sedan så har jag naturligt vis en ansvars försäkring som täcker 10 miljoner om det skulle strula.

för övrigt är det ett repotage i min orts tidning öa där fredrik är rätt sur på mig o pratar om förtal.
som jag sagt här på sluter så kommer jag inte att dra fredrik till domstol då jag personligen tycker att det är patetiskt.
jag var rätt övertygad att han skulle ge upp o spotta ut sanningen i orts tidningen men inte det.
bollen ang domstol ligger hos honnom. däremot så ger jag mig inte mot svt.

kopplingar som är felande kommer att bytas ut av mig eller annat företag till min kostnad för dessa är felande !! hur många det är vet jag inte men 15 totalt enl bes protokollet. jag har förstått att det är 14 kantiga o 1 där tången felat. om det är så så blir det endast 1 st utbytt för enl leverantören tillv av kopplingarna så skall dessa bli lite kantiga som det har beskrivits.

jag var inte med på bes så hur kopplingarna ser ut vet jag inte. men enl min snickare är dom lätt kantiga.
övrig del av systemets upp hängning mm är inte färdigt då vi blev avbrutna så detta kommer vi inte att åtgärda om ersättning inte utgår för detta jobb.

ha de gött
följ strömmen  stäng av den !!
12 kw solceller. nulite 35 kw bergvärmepump. 700 m borrhål /4 hål

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #130 skrivet: 18 januari 2008, 08:44:33 »
Plus som TVprogram har inte till uppgift att syssla med "källforskning". Deras grej är att hänga ut elaka företag/företagare och stå som räddare i nöden för de stackars kunderna.
Rätt eller fel enligt lagen har ingen betydelse för dem. Har bakgrunden till ett flertal fall som Plus engagerat sig i och juridiskt sett och även med sunt bondförnuft har kunderna inte haft rätt men det har bara varit att vika sig när det tas upp i Plus.

Som företagare är det konsumentköp och tjänstlagen som gäller när det är privatpersoner, oavsett vad man avtalat om för vilkor innan köp/tjänsten utförts. Om inte vilkoren ger kunden bättre sits.
Som säljare av en produkt till privatpersoner tar man över tillverkarens ansvar för produkten, inte så kul om det blir mycket problem typ.ex en del luft/luft och även emaljerade beredare i pannor när det begav sig.
Kul onödigt vetande är att jag som säljare av en produkt/tjänst är ansvarig för tillverkarens uppgifter i annonser/broschyrmaterial om det jag säljer.
Om ett försäkringsbolag reglerar en skada tar de över kundens rätt att föra en fortsatt talan  mot företaget som sålt varan/tjänsten.

Undantag från konsument tjänst/köp lagen inom det som avhandlas i huvudsak på det här forumet är nyproduktion där ett annat regelverk styr.

Så kommer man på kant med en kund gäller det att hantera det på ett sätt som ställer till minst problem. Och det innebär tyvär många gånger att man får vika sig för tillfället även om man "vet" att man har rätt. Bättre att lägga tid och energi på något nytt produktivt än en gammal surdeg. Kostar ofta mer än det smakar att få rätt.
"Hämden" får man många gånger chansen att ta ut vid något senare tillfälle.  >:D


« Senast ändrad: 18 januari 2008, 08:49:15 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #131 skrivet: 18 januari 2008, 09:57:10 »
för övrigt är det ett repotage i min orts tidning öa där fredrik är rätt sur på mig o pratar om förtal.

Har kollat en artikel i öa som du nämner Greven, jag hittar inget om att kunden pratar om förtal.
Är det fel artikel eller tidning ? (se länken)
http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/19774
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #132 skrivet: 18 januari 2008, 13:52:35 »
Minst 10% av kostnaden skall hållas inne tills allt arbete är färdigt och all utrustning fungerar perfekt, det tillhör företagarens vardag kan man säga.
Inte när man arbetar mot löpande räkning!

Du har helt rätt i denna anmärkning Ridax!

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #133 skrivet: 18 januari 2008, 15:38:39 »
Plus som TVprogram har inte till uppgift att syssla med "källforskning". Deras grej är att hänga ut elaka företag/företagare och stå som räddare i nöden för de stackars kunderna.
Rätt eller fel enligt lagen har ingen betydelse för dem. Har bakgrunden till ett flertal fall som Plus engagerat sig i och juridiskt sett och även med sunt bondförnuft har kunderna inte haft rätt men det har bara varit att vika sig när det tas upp i Plus.
Som företagare är det konsumentköp och tjänstlagen som gäller när det är privatpersoner, oavsett vad man avtalat om för vilkor innan köp/tjänsten utförts. Om inte vilkoren ger kunden bättre sits.
Som säljare av en produkt till privatpersoner tar man över tillverkarens ansvar för produkten, inte så kul om det blir mycket problem typ.ex en del luft/luft och även emaljerade beredare i pannor när det begav sig.
Kul onödigt vetande är att jag som säljare av en produkt/tjänst är ansvarig för tillverkarens uppgifter i annonser/broschyrmaterial om det jag säljer.
Om ett försäkringsbolag reglerar en skada tar de över kundens rätt att föra en fortsatt talan  mot företaget som sålt varan/tjänsten.
Undantag från konsument tjänst/köp lagen inom det som avhandlas i huvudsak på det här forumet är nyproduktion där ett annat regelverk styr.
Så kommer man på kant med en kund gäller det att hantera det på ett sätt som ställer till minst problem. Och det innebär tyvär många gånger att man får vika sig för tillfället även om man "vet" att man har rätt. Bättre att lägga tid och energi på något nytt produktivt än en gammal surdeg. Kostar ofta mer än det smakar att få rätt.
"Hämden" får man många gånger chansen att ta ut vid något senare tillfälle.  >:D

Hej Fixaren!  En mkt klarsynt, helt korrekt och tydlig information som du ger här. Det märks väldigt väl att du är, eller har varit i företagarbranchen och har en stor kunnighet och erfarenhet av att ha med privata kunder att göra vad det gäller varor och tjänster. Om alla agerade och tänkte lika sunt som du gör, så skulle livet säkert bli mkt enklare för många människor, och program som t.ex Plus fick väl med all säkerhet lägga ned, så fortsätt du på samma sätt Fixaren, för du är ett riktigt stort föredöme bland företagare.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1017
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #134 skrivet: 18 januari 2008, 16:51:06 »
för övrigt är det ett repotage i min orts tidning öa där fredrik är rätt sur på mig o pratar om förtal.

Har kollat en artikel i öa som du nämner Greven, jag hittar inget om att kunden pratar om förtal.
Är det fel artikel eller tidning ? (se länken)
http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/19774
hej. av någon anl så är det ner kortat på nätet !!
får väl skanna av tidningen o lägga ut den senare i helgen
följ strömmen  stäng av den !!
12 kw solceller. nulite 35 kw bergvärmepump. 700 m borrhål /4 hål

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!