0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker att ni kan tona ned personbedömningarna/personangreppen i denna tråd, det gynnar ingen att börja bråka om de råd som delas ut i forumet.I vanlig ordning ser jag helst att vi försöker hålla oss så mycket som möjligt till fakta och undviker personangrepp.Det är ingen som blir glad av att bli offentligt påhoppad, dessutom är min fulla övertygelse att alla som skrivit i denna tråd har velat hjälpa Krister att komma så helskinnad som möjligt ur denna kris, en kris som nog de flesta håller med om att SVT vinklat rätt kraftigt trots att de visste att det fanns "förmildrande" omständigheter till det skick som installationen lämnades i.
Citat från: Raffen skrivet 17 januari 2008, 20:00:41Citat från: Maijckel skrivet 17 januari 2008, 18:34:30Citat från: Art Deco skrivet 17 januari 2008, 15:56:08hej raffen.avsäger mig helt o hållet dina råd !! ursäkta mig !! inget illa menat men jag tycker att du kommit med idiotiska råd o vinklar på detta som är för mig helt främmande.som jag skrev tidigare så är jag van att göra rätt för mig o kommer även i fortsättningen att göra detta utan råd av andra som tror att dom är något av expert som dig !! så inbilla dig inte att du tillfört mig något. har altid gått min egen väg o protesterat mot orättvisor av alla slag många gånger fått lida för detta !! men de står jag gärna ut med för jag sover jävligt gott på natten om jag har rent samvete !!som jag skrev tidigare ingen mins en fegis !!!
Citat från: Maijckel skrivet 17 januari 2008, 18:34:30Citat från: Art Deco skrivet 17 januari 2008, 15:56:08
Citat från: Art Deco skrivet 17 januari 2008, 15:56:08
Citat från: Fixaren skrivet 17 januari 2008, 16:06:30vill ha det så billigt som möjligt genom eget arbete och en lägre standard på installationen. Under resans gång ber han Greven avbryta installationen på grund av dålig ekonomi för att sedan återuppta slutarbetet av installationen. Betalar fakturan på 60 dagar, rätt sen betalning men inget ovanligt. När han vill fortsätta med installationen så Jaha, så härmed anlitar jag dig fixaren... jag har ganska kass ekonomi så jag vill gärna kunna avbryta arbetet precis när det passar mig och återuppta det precis när det passar mig och då skall du se till att ha tid att komma, så det så!Du borde fatta själv att det inte fungerar på det sättet. En hantverkare måste kunna ta andra uppdrag om en befintlig kund önskar ett uppehåll. Tycker du hantverkaren skall gå arbetslös i väntan på att kunden kommer på grön kvist igen? Skall hantverkaren då släppa allt han har i händerna bara för att den gamla kunden plötsligt har hittat lite mer pengar?Totalt orealistiskt....
vill ha det så billigt som möjligt genom eget arbete och en lägre standard på installationen. Under resans gång ber han Greven avbryta installationen på grund av dålig ekonomi för att sedan återuppta slutarbetet av installationen. Betalar fakturan på 60 dagar, rätt sen betalning men inget ovanligt. När han vill fortsätta med installationen så
hej.i stora drag så är det inget fel på de utförda arbetena.lite upphängningar o några press utbytta så e det bara o köra igång systemet.gissar att de e klart på några ynka timmar.sedan genom f genom det 90 cm tjocka bjälklaget är omöjlig att få till med någon tät genomföring om kund nu vägrar att hålen skall borras om.
Om jag kliver in i ett projekt där det redan från början är uttalat att en låg kostnad är väsentligt för genomförandet på grund av dålig ekonomi så skulle jag själv inte bli allt för förvånad om arbetet stoppades på grund av att slut på pengar. När sen kunden har ekonomi för att slutföra jobbet, är det väl bara att fixa till det så snabbt som det går.
utan att göra några person angrepp så avstår jag att komentera ovan o kommer i fortsättningen att överhuvud taget inte svara på en del av forats inlägg.de som har relevanta o vettiga saker o fråga svarar jag naturligt vis så gott jag kan.den elake rörmockaren !!
Citat från: Fixaren skrivet 17 januari 2008, 23:10:07Om jag kliver in i ett projekt där det redan från början är uttalat att en låg kostnad är väsentligt för genomförandet på grund av dålig ekonomi så skulle jag själv inte bli allt för förvånad om arbetet stoppades på grund av att slut på pengar. När sen kunden har ekonomi för att slutföra jobbet, är det väl bara att fixa till det så snabbt som det går. Jo, men man vet ju aldrig hur länge kunden är barskrapad. Det kan ju vara några månader och det kan vara ett par år. Kunder med dålig ekonomi vet ju ofta inte heller när deras ekonomi blir grön igen. Slutsatsen är att man inte riktigt vet hur långt uppehållet blir.Får man då som hantverkare ett bra uppdrag som löper över en längre tid, så tar man ju det. Inte tackar man nej till ekonomiskt bra uppdrag för att stå stand-by IFALL en annan kund skulle vinna på lotto och plötsligt få råd med slutförandet.Kunden som har avbrutit arbetet pga dålig ekonomi bör ju minst sagt också vara lite flexibel när det gäller tiden för fortsättandet av arbetet, när han plötsligt har hamnat på grön kvist, eller hur? Kunden borde ju inse att hantverkaren inte kan vara ledig i avvaktan på att han som kund skall vara redo?
Citat från: Ridax skrivet 17 januari 2008, 23:36:13Citat från: Fixaren skrivet 17 januari 2008, 23:10:07Har aldrig påstått att någon skall stå med mössan i hand och kasta sig ut till kunden, men har man tagit på sig ett projekt så är det bara att se till att slutföra det under förutsättning att kunden betalt det man kommit överens om. Att betalningen är sen är som jag ser det inget skäl till att inte slutföra arbetet. Givetvis kan det finnas skäl till rimliga fördröjningar men om man skiter i det helt och hållet så får man nog räkna med problem. Att vara företagare är ingen dans på rosor alla dagar, men det gäller att tacka nej från början eller bita ihop.
Citat från: Fixaren skrivet 17 januari 2008, 23:10:07