0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Ridax skrivet 17 januari 2008, 23:36:13Citat från: Fixaren skrivet 17 januari 2008, 23:10:07Om jag kliver in i ett projekt där det redan från början är uttalat att en låg kostnad är väsentligt för genomförandet på grund av dålig ekonomi så skulle jag själv inte bli allt för förvånad om arbetet stoppades på grund av att slut på pengar. När sen kunden har ekonomi för att slutföra jobbet, är det väl bara att fixa till det så snabbt som det går. Jo, men man vet ju aldrig hur länge kunden är barskrapad. Det kan ju vara några månader och det kan vara ett par år. Kunder med dålig ekonomi vet ju ofta inte heller när deras ekonomi blir grön igen. Slutsatsen är att man inte riktigt vet hur långt uppehållet blir.Får man då som hantverkare ett bra uppdrag som löper över en längre tid, så tar man ju det. Inte tackar man nej till ekonomiskt bra uppdrag för att stå stand-by IFALL en annan kund skulle vinna på lotto och plötsligt få råd med slutförandet.Kunden som har avbrutit arbetet pga dålig ekonomi bör ju minst sagt också vara lite flexibel när det gäller tiden för fortsättandet av arbetet, när han plötsligt har hamnat på grön kvist, eller hur? Kunden borde ju inse att hantverkaren inte kan vara ledig i avvaktan på att han som kund skall vara redo?Har aldrig påstått att någon skall stå med mössan i hand och kasta sig ut till kunden, men har man tagit på sig ett projekt så är det bara att se till att slutföra det under förutsättning att kunden betalt det man kommit överens om. Att betalningen är sen är som jag ser det inget skäl till att inte slutföra arbetet. Givetvis kan det finnas skäl till rimliga fördröjningar men om man skiter i det helt och hållet så får man nog räkna med problem. Att vara företagare är ingen dans på rosor alla dagar, men det gäller att tacka nej från början eller bita ihop.
Citat från: Fixaren skrivet 17 januari 2008, 23:10:07Om jag kliver in i ett projekt där det redan från början är uttalat att en låg kostnad är väsentligt för genomförandet på grund av dålig ekonomi så skulle jag själv inte bli allt för förvånad om arbetet stoppades på grund av att slut på pengar. När sen kunden har ekonomi för att slutföra jobbet, är det väl bara att fixa till det så snabbt som det går. Jo, men man vet ju aldrig hur länge kunden är barskrapad. Det kan ju vara några månader och det kan vara ett par år. Kunder med dålig ekonomi vet ju ofta inte heller när deras ekonomi blir grön igen. Slutsatsen är att man inte riktigt vet hur långt uppehållet blir.Får man då som hantverkare ett bra uppdrag som löper över en längre tid, så tar man ju det. Inte tackar man nej till ekonomiskt bra uppdrag för att stå stand-by IFALL en annan kund skulle vinna på lotto och plötsligt få råd med slutförandet.Kunden som har avbrutit arbetet pga dålig ekonomi bör ju minst sagt också vara lite flexibel när det gäller tiden för fortsättandet av arbetet, när han plötsligt har hamnat på grön kvist, eller hur? Kunden borde ju inse att hantverkaren inte kan vara ledig i avvaktan på att han som kund skall vara redo?
Om jag kliver in i ett projekt där det redan från början är uttalat att en låg kostnad är väsentligt för genomförandet på grund av dålig ekonomi så skulle jag själv inte bli allt för förvånad om arbetet stoppades på grund av att slut på pengar. När sen kunden har ekonomi för att slutföra jobbet, är det väl bara att fixa till det så snabbt som det går.
Citat från: Fixaren skrivet 17 januari 2008, 23:50:32Citat från: Ridax skrivet 17 januari 2008, 23:36:13Citat från: Fixaren skrivet 17 januari 2008, 23:10:07Så här i efterhand är det enkelt att konstatera att greven aldrig skulle tagit jobbet från början, med det är lätt att vara efterklok. Jag håller inte med dig Fixaren om att man som företagare bara ska bita ihop och godta dåliga betalare. Enligt min åsikt så är sen betalning ett av de mest effektiva metoderna en kund kan använda sig av när han vill bli impopulär och nedprioriterad hos en näringsidkare. (Ett annat sätt är att betala i förskott, då blir kunden iofs oftast populär men också i vissa fall snabbt nedprioriterad). Konsumenten har många rättigheter mot en hantverkare via t.ex. konsumenttjänstlagen men en av de få rättigheter som hantverkaren har via samma lag är rättigheten att inte slutföra arbetet om det finns starka skäl att anta att kunden inte i rätt tid kommer att betala. Så enligt lagstiftaren så verkar sen betalning vara ett av de starkaste skälen till att inte slutföra ett arbete, och jag håller med.
Citat från: Ridax skrivet 17 januari 2008, 23:36:13Citat från: Fixaren skrivet 17 januari 2008, 23:10:07
Citat från: Fixaren skrivet 17 januari 2008, 23:10:07
Jag har full förståellse för frustrationen. Men fick du betalt eller inte innan kunden ville ha det slutfört?
Minst 10% av kostnaden skall hållas inne tills allt arbete är färdigt och all utrustning fungerar perfekt, det tillhör företagarens vardag kan man säga.
innan egna innstallations arbeten påbörjas av en montör på egen hand ska han ha gjort 6800 dokumenterade timmar med teori-samt övervakad praktik
innan egna innstallations arbeten påbörjas av en montör på egen hand ska han ha gjort 6800 dokumenterade timmar med teori-samt övervakad praktik då har en vvsare endast skummat den kunskap som en rörmockare ska inneha för att göra ett större vvs jobb på egen hand . det man ser idag på en del ställen är skrämande. blev för 2-3 års sen kontaktad av en v-p åf (en riktig skojare) ca 15 vp innstallationer besiktades iviller alla skulle ha platsat hos sverker . så här var det både den vvs tekniska delen samt den riktigt dåliga värme pumpen som gjorde att grejerna inte fungerade. säger det igen el & vvs jobb ska utföras av utbildat ansvarsförskrade företagare.
för övrigt är det ett repotage i min orts tidning öa där fredrik är rätt sur på mig o pratar om förtal.
Citat från: Raffen skrivet 18 januari 2008, 00:49:59Minst 10% av kostnaden skall hållas inne tills allt arbete är färdigt och all utrustning fungerar perfekt, det tillhör företagarens vardag kan man säga.Inte när man arbetar mot löpande räkning!
Plus som TVprogram har inte till uppgift att syssla med "källforskning". Deras grej är att hänga ut elaka företag/företagare och stå som räddare i nöden för de stackars kunderna.Rätt eller fel enligt lagen har ingen betydelse för dem. Har bakgrunden till ett flertal fall som Plus engagerat sig i och juridiskt sett och även med sunt bondförnuft har kunderna inte haft rätt men det har bara varit att vika sig när det tas upp i Plus.Som företagare är det konsumentköp och tjänstlagen som gäller när det är privatpersoner, oavsett vad man avtalat om för vilkor innan köp/tjänsten utförts. Om inte vilkoren ger kunden bättre sits. Som säljare av en produkt till privatpersoner tar man över tillverkarens ansvar för produkten, inte så kul om det blir mycket problem typ.ex en del luft/luft och även emaljerade beredare i pannor när det begav sig. Kul onödigt vetande är att jag som säljare av en produkt/tjänst är ansvarig för tillverkarens uppgifter i annonser/broschyrmaterial om det jag säljer.Om ett försäkringsbolag reglerar en skada tar de över kundens rätt att föra en fortsatt talan mot företaget som sålt varan/tjänsten. Undantag från konsument tjänst/köp lagen inom det som avhandlas i huvudsak på det här forumet är nyproduktion där ett annat regelverk styr. Så kommer man på kant med en kund gäller det att hantera det på ett sätt som ställer till minst problem. Och det innebär tyvär många gånger att man får vika sig för tillfället även om man "vet" att man har rätt. Bättre att lägga tid och energi på något nytt produktivt än en gammal surdeg. Kostar ofta mer än det smakar att få rätt."Hämden" får man många gånger chansen att ta ut vid något senare tillfälle.
Citat från: greven1 skrivet 18 januari 2008, 08:43:28för övrigt är det ett repotage i min orts tidning öa där fredrik är rätt sur på mig o pratar om förtal.Har kollat en artikel i öa som du nämner Greven, jag hittar inget om att kunden pratar om förtal.Är det fel artikel eller tidning ? (se länken)http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/19774