0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Till Raffen:Detta ärende är så nära ett s.k svartjobb som det bara går utan att bryta mot lagen. Under dessa omständigheter är de avtal och regler som du hävdar gäller satta ur spel pga kundens och företagarens agerande ! Du har inte kommenterat uppgifterna om att konsumentvägledaren valde att lägga ner ärendet helt efter kundens anmälan, men du rådde företagaren att inte kontakta sitt juridiska ombud efter det att han blivit offentligt uthängd på SVT. Du har rätten till din personliga åsikt, men du kan inte vrida tillbaka klockan och påstå att det skall vara på ett specifikt sätt, detta ärende är nu så pass avancerat nu pga allas agerande, att det krävs högt juridiskt kunnande för att bena ut denna soppa, så låt nu juristerna sköta sitt så får vi återkomma efter en ev dom eller förlikning i detta ärende. Till Greven:När krutröken har lagt sig och du ev fått ordning på denna situation kan du väl skriva här vad som hände dig efter inslaget, alla turer och hur det sen gick i detta ärende.
Snarare har du satt din egen prestige längst fram då du enbart går efter SVT:s inslag, istället för att dels läsa Grevens förklaring här och på hans hemsida och kolla upp fakta bakom detta.Det nämns hastigt i diskussionen mellan Sverker och juristen att arbetet avbröts. Hade du källforskat lite hade vi sluppit 10 sidor på denna tråd.
Citat från: Art Deco skrivet 17 januari 2008, 13:29:36Snarare har du satt din egen prestige längst fram då du enbart går efter SVT:s inslag, istället för att dels läsa Grevens förklaring här och på hans hemsida och kolla upp fakta bakom detta.Det nämns hastigt i diskussionen mellan Sverker och juristen att arbetet avbröts. Hade du källforskat lite hade vi sluppit 10 sidor på denna tråd.Hej Art Deco! Jag kan försäkra dig om att jag lägger absolut ingen egen prestige i detta ärende, men det är väl frågan om hur det är i ditt eget fall Art Deco?? Jag tror att det är en evinnerlig tur att du inte sitter som domare ens i enklare mål, för då vore nog rättssäkerheten rejält hotad för alla berörda. Jag konstaterar bara faktum utefter iaf de senare uppgifterna som inkommit och diskuterats, och med hänsyn tagen till sedvanlig upphandling och agerande från entreprenör. Jag har naturligtvis nogsamt läst igenom allt material som finns på Grevens hemsida, och konstaterar att innehållet där är väl på gränsen till oförskämt färgat till hans egen fördel, och det var därför som jag tyckte att han med säkerhet skulle tjäna på att ta bort den infon, eftersom denna knappast bidrar till att höja hans förtroende hos kunder och allmännhet. Vad gäller huruvida det nämns hastigt i diskussionen mellan Sverker och juristen att arbetet avbröts, så har det väl ingen större relevans om det nu var av ekonomiska orsaker, vilket ju var välkänt för Greven innan arbetet ens påbörjades och var ju en förutsättning för uppdraget, så min s.k källforskning räcker nog väl till för ärendet som sådant.Mvh Raffen.
Vad gäller tvisten egentligen.Greven vill inte åtgärda mer en de uppenbara felaktigheter som finns. Har ingen lust/ork/tid att göra klar installationen. Enda orsaken jag sett är att han tycker kunden är strulig och betalade sent för den delen som Greven utfört. Vet inte om det är ett hållbart argument för att kliva av ett avtal?
Kunden har beställt en installtion av Greven, talar om att han sitter i en dålig ekonomisk sitts och vill ha det så billigt som möjligt genom eget arbete och en lägre standard på installationen. Under resans gång ber han Greven avbryta installationen på grund av dålig ekonomi för att sedan återuppta slutarbetet av installationen. Betalar fakturan på 60 dagar, rätt sen betalning men inget ovanligt. När han vill fortsätta med installationen så har Greven inte lust/ork/tid att slutföra installationen. Kunden tar dit en annan installatör som tycker det ser ut som "fan" och vill inte fortsätta med den befintliga installationen ganska svårt för honom att sätta en gräns för vad han står för. Så vad skall kunden göra?
vill ha det så billigt som möjligt genom eget arbete och en lägre standard på installationen. Under resans gång ber han Greven avbryta installationen på grund av dålig ekonomi för att sedan återuppta slutarbetet av installationen. Betalar fakturan på 60 dagar, rätt sen betalning men inget ovanligt. När han vill fortsätta med installationen så
Jag tänker avsluta mitt engagemang här på denna tråd nu, det går inte att föra en konstruktiv dialog med Raffen längre som nu börjar med tafatta personangrepp, jag ber om ursäkt till de övriga som genomlidigt 10 sidor tjatter mellan oss 2.
Citat från: Art Deco skrivet 17 januari 2008, 15:56:08Jag tänker avsluta mitt engagemang här på denna tråd nu, det går inte att föra en konstruktiv dialog med Raffen längre som nu börjar med tafatta personangrepp, jag ber om ursäkt till de övriga som genomlidigt 10 sidor tjatter mellan oss 2.Art Deco har tillfört nya fakta och egna erfarenheter i den här tråden som varit läsaren (i alla fall mig) av stort intresse, och jag tycker det är synd att han slutar skriva här. Utan att gå till personangrepp tycker jag däremot att Raffen inte bidragit med något konstruktivt alls, och jag måste tyvärr säga att jag tappat mycket av det förtroende jag bildat mig genom hans tidigare inlägg i andra trådar.Art Deco: jag hoppas du fortsätter skriva här om du hittar något nytt och intressant för oss som följer den här tråden.
Citat från: Maijckel skrivet 17 januari 2008, 18:34:30Citat från: Art Deco skrivet 17 januari 2008, 15:56:08Jag tänker avsluta mitt engagemang här på denna tråd nu, det går inte att föra en konstruktiv dialog med Raffen längre som nu börjar med tafatta personangrepp, jag ber om ursäkt till de övriga som genomlidigt 10 sidor tjatter mellan oss 2.Art Deco har tillfört nya fakta och egna erfarenheter i den här tråden som varit läsaren (i alla fall mig) av stort intresse, och jag tycker det är synd att han slutar skriva här. Utan att gå till personangrepp tycker jag däremot att Raffen inte bidragit med något konstruktivt alls, och jag måste tyvärr säga att jag tappat mycket av det förtroende jag bildat mig genom hans tidigare inlägg i andra trådar.Art Deco: jag hoppas du fortsätter skriva här om du hittar något nytt och intressant för oss som följer den här tråden. Hej Maijckel! Det var ju synd tycker jag att du nu tycks ha tappat förtroendet för mig, eftersom jag inte har bidragit med något konstruktivtt alls som du säger???Har du inte läst mina inlägg ordentligt kanske eller?? Eller bara vissa delar av dem kanske?? Du får faktiskt ursäkta Maijckel, men utan att jag heller på något sätt har för avsikt att angripa Art Deco, så anser jag kanske att det är jag som har varit den mest konstruktiva av oss båda (och jag skäms inte för att säga det), försökt att se problemet från båda parters situation, tagit hänsyn till vad som är brukligt vid dylika ärenden, inkl lagar och regler för konsumentskyddet mm, samt gett Greven konkreta konstruktiva råd hur jag tycker att han skall lösa denna tvist på ett sätt som är bra för både honom och kunden, och då har det faktiskt inte bara varit av omsorg om kunden (vilket en del tycks tro), utan faktiskt minst lika mkt med tanke på Grevens eget bästa, inkl hans fortsatta verksamhet med företaget, allt medan Art Deco ju redan hade dömt kunden i detta fallet som syndare, och inriktat sig helt på att hitta fel som man kan betrakta som hårklyverier från kundens sida, och dessutom försökt övertyga Greven att detta skulle vara av en fruktbar karaktär, vilket naturligtvis ju blir helt fel, och som jag ser det bara ett sätt att föra honom bakom ljuset tyvärr (även om det inte har varit avsikten), sen att Greven också behöver stöd i den här situationen det är ju självklart, men jag tror att han tjänar på att man är ärlig i sin uppfattning som man förmedlar i ärendet, vilket ju har varit min ambition i detta fallet, och det tror jag faktiskt också att Greven uppskattar ev innerst inne.Mvh Raffen.