0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oj va trött jag blir, det finns fler parametrar än klimatet som styr temperaturen och kan därför säga att klimatet inte bestämmer för om någon annan parameter ändras så bestämmer jud den parametern isåfall.Men det är inte så att jag startat den här tråden för att recensera alla Prof Bo Nordells alster.Du håller hela tiden på med att slingra dig med en massa dravel som inte har med saken att göra.Jag skall därför göra mitt bästa och försöka ignorera dina inlägg i denna tråd.MVHMesser
Intressant, jag hävdar i mitt förra inlägg att all lagrad energi är geotermisk, så fördelningen torde då bli 55%/45% sol/geoterm.
Har letat på SVEP:s hemsida men inte hittat några uppgifter om långtidsundersökningar. Är det möjligen de av G Hellström författade artiklarna du syftar på? Jag hittade inte dem heller men vet att de fanns där en gång i tiden och har dem i pappersform. Enligt de så ser man en klart märkbar minskning av temperaturen 20 meter bort som efter 10 år fortfarande minskar.
Är det inte dags att stoppa detta elände till diskussion?Med detta trams drar ni ett löjets skimmer över ett annars mycket bra forum.MVH // Rolle
om det termiska flödet i berg är 0,07w/m² och ytan på hålet i berget (om hålet är låt säga 16 cm i diameter) c:a 0,5m²/m då får man en överföring av 0,07watt/2m (1m²) i ett 200meters hål skulle man då få ut 7 watt. Att det inte stämmer är väl ganska klart så nu undrar jag vad det är som fattas (eller är felaktigt) att temperaturskillnader påverkar flödet är väl också klart men det räcker väl knappast som förklaring.Förklara för mig som inte förstår
Messer:Jag gav ett svar till dig på sidan 5 i den här tråden. Det gäller ett exempelbrunn som har varit aktiv i 17 år. Aktivt djup är 118 meter, samt utjämningsområdet år 17 är 4 000 m². Bergart granit med grundvatten i foderrörets topp, dock ej artesisk. Värmepumpen hämtar varje år totalt 15 000 kWh från brunn. Ingen mekanisk återladdning är ansluten. Ort: Stockholm. Lägsta ingående brine -1°C.m.m.
Jag kom nu på en liknelse som beskriver det hela ganska bra, tänk att du står vid en bred flod som flyter förbi, så sätter du en slang mitt i fåran och suger vatten ur floden, kommer det vatten du suger bort att ersättas med vatten uppströms ifrån eller nerströms ifrån.Samma gäller väl värmeflödet i en borra bara mycket långsammare.
Citat från: ROLPeR skrivet 07 juni 2007, 21:10:15Är det inte dags att stoppa detta elände till diskussion?Med detta trams drar ni ett löjets skimmer över ett annars mycket bra forum.MVH // RolleFörutom några mindre väl valda ord från messer så tycker jag diskussionen på denna tråd ändå är rätt konstruktiv.
Jag har åxå läst, utan att lägga mig i, men jag kan inte låta bli att skratta. Det ska bli intessant å se vem som står för sanningarna......mvh humlan.
Frågan är alltså hur stor radie skall en sfär ha för att ytan gånger 0,07 W/m2 skall bli lika med 2 kW. Svaret är att radien blir lite mindre än 50 meter.