0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ytan på en sfär= 4pi x r x r
Om ”0,07” är värmeflödet från jordens inre i realtid, vill jag likna det med ett paraply som skyddar mot regn. Är paraplyts form likt en sfär, så skyddar den mot regn för en yta om r x r x pi.Jag kan inte se hur det geotermiska värmeflödet kan tillräknas en brunn med formeln för en sfär.
Jag tror det är ett medelvärde för Sverige. Resonemanget i tråden utgår från att värdet på geotermiskt värmeflöde är känt som 0,07 w/m². Har du någon annan uppfattning? Vill du att värdets ursprung skall redovisas?
Jag tror som humlis, den där siffran på 0.07 W/m2 gäller främst orört berg,och är ett medeltal. Jag tror förutsättningarna ändras om man borrar en energibrunn och lokalt sänker temperaturen på berget.
Värdet 0,07 W/m2, siffran 0,06 förekommer också, kan man bl.a hitta i en av SGU:s skrifter som det har refererats till flera gånger här. Värdet gäller nog hyfsat bra för hela Skandinavien och förmodligen norra Tyskland också. Gammal, flera hundra miljoner år, berggrund, inga vulkaner som stökar till bilden. På Island är läget ett helt annat, där måste flödet var betydligt högre, man behöver ju ingen värmepump till borrhålen där. Alperna är yngre berg, mera nyknådade, det kan vara lite annorlunda där också. Det geotermiska flödet bestäms av värmledningen i ett skikt som är ca 100 km tjock, små variationer på ytan borde inte spela någon roll.
Ok.. Om Vi då antar att värdet 0,07 W/m2 stämmer någorlunda, å ser det som en helt egen faktor. Men allt annat då..., soltimmar, markens beskaffenhet, vattenflöden, hur vet man värdena på dom, å hur mycket det bidrar till återladdning Ta bara en sån sak som gamla driksvattenbrunnar, hur mycket kan inte det skilja i flöde mellan dom, på bara några 10-tals meter. Jag kan inte förstå annat än att allt sånt åxå måste vara unikt för varje borrhål, å påverka därefter. Sen om man läser div artiklar som finns på Internet, så verkar det inte alls som ett borrhål återladdas. Eller kanske mer riktigt, det blir ett minus i förhållandet återladdning-uttag vid användandet av en värmepump. Är faktiskt tveksam till det åxå :-[ det bör rimligtvis vara olika med det, beroende på samma faktorer som jag pekat på tidigare. mvh humlan.