0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejJag har nu grubblat länge på hur återladdning av en borra sker.I min värld, det jag tycker mig förstå, så kommer en borra att återladdas till största delen av geotermisk värme och som till slut kommer att bli helt och hållet uppvärmd av geotermisk värme.Nu finns det många andra som påstår att solen står för den största delen, och då får jag problem med energilagarna.Mina frågor om hur fungerar det är.1. Om man har en borra som man tagit energi ur så antar jag att alla håller med om att temperaturen i borran sjunkit.2. Om man slutar ta energi ur en borra återgår den till samma temperaturer som kringliggande orört berg.Om ovanstående inte är sant faller hela mitt resonemang.Om det nu är så att solen står för den mesta uppvärmningen av borran hur kommer det sig då att temperaturen i en borra är varmare längre ner i borran ?Det måste i så fall finnas en energilag som jag inte känner som säger något annat än att värmen går från det varmare till det kallare?Det här är nog det enklaste sättet som jag kan komma på att förklara varför jag tror på att det som värmer jorden, den del som kallas geotermisk värme, kommer från jordens inre och att solen bara hjälper till att hindra jorden från att kallna mera.Om det vore solen som värmde jorden skulle väl temperaturen vara lägre ju djupare ner man kommer.Jag måste säga att det är väldigt ensamt här ute, är jag den ende som förstår detta, jag ser inlägg där man tydligt är inne på samma spår som mig men som en liten knorr på slutet kommer det att det är nog solen i alla fall som värmer.Så om jag nu har fel, vad är det som är sanningen ?Och vill ni veta hur det fungerar eller vill ni gissa ?MVHMesser
Tar du ut effekt från en borra gör du det med ca samma effekt längs med borran. På väg ner i borran är det "bara" det berg som är radiellt som värmer hålet. I botten är det mycket mer orört berg som påverkar hålet, allt orört berg som är under spetsen värmer också. Med samma effektuttag per m borra får du varmare berg i spetsen av borran.
Visst är jorden varmare längre ner i backen men hos oss är det så liten påverkan att den är nästan försumbar. Oftast bara någon grad per 100-200 m. Platsen = klimatet har större betydelse.Om grannen höjer tempen i sitt hus blir det varmare hos dig då? Avstånden är för stora för att ge effekt.
OM det vore geotermisk värme som värmde jorden skulle en isolering på markytan göra att marken under fick en betydligt högre årsmedeltemperatur. Istället är det så att markisoleringen isolerar mot vinterkylan och sommarvärmen men inte ger en högre årsmedeltemp. Jämnar bara ut temperaturen. Precis som de första hundratals metrarna berg gör.
Värme vandrar från varmt till kallt och sommarladdningen av markytan går sakta nedåt. På vintern laddas marken sakta ur. Ungefärliga årsmedeltemperaturen i hålet tyder klart på att den geotermiska energin inte förmår påverka berget nämnvärt. Alltså temperaturen i berget på normala borrdjup bestäms av klimatet i vårt land.
Återladdning blir att utjämna tempdifferansen mot omgivningen. Värme går från varmt till kallt. MEN värme kan inte gå genvägar. Det är temperaturen på berget intill som värmer upp borran. Och den temperaturen bestäms av klimatet
Temperaturen på sk normaldjup bestäms inte av klimatet.
om det termiska flödet i berg är 0,07w/m² och ytan på hålet i berget (om hålet är låt säga 16 cm i diameter) c:a 0,5m²/m då får man en överföring av 0,07watt/2m (1m²) i ett 200meters hål skulle man då få ut 7 watt. Att det inte stämmer är väl ganska klart så nu undrar jag vad det är som fattas (eller är felaktigt) att temperaturskillnader påverkar flödet är väl också klart men det räcker väl knappast som förklaring.Förklara för mig som inte förstår
Är det denna bilden du menar?Jag har för skojs skull antagit att borrhålet är ca 100 m, och det finns långtidsundersökningar (publicerade på SVEP) som visar att det inte finns några mätbara temperaturskillnader längre än ca 10 meter från hålet, så då är 10 000 kr frågan;Vad driver värmetransporten utanför det rödmarkerade området?
Det låter ju vettigt.Kan man inte göra ett teoretiskt experiment med antaganden på geotermiskt flöde, värmeledningsförmåga etc?: 1) låta temperaturen på markluften exakt motsvara marktemperaturen som åstadkoms av geotermiskt energi ............