0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: widerik skrivet 03 januari 2007, 20:47:58Vi har ju trots allt en ökning i årsförbrukning från 29 217 kWh till 37 540 kWh...Det du har är en ökning av den BERÄKNADE årsförbrukningen. Det är inte samma sak som att du har den förbrukningen. Se nedanCitat från: widerik skrivet 02 januari 2007, 22:24:39Tyvärr, är det så att vattenfall var här och läste utav 1 november och jag ska slutbetala en räkning nu på 17.000:- Sen hade du en "skuld" när dom läste av. Det innebär ju att du förbrukat mer än vad som läste av tidigare. Under hur lång tid har den "skulden" ackumulerats?/Johan
Vi har ju trots allt en ökning i årsförbrukning från 29 217 kWh till 37 540 kWh...
Tyvärr, är det så att vattenfall var här och läste utav 1 november och jag ska slutbetala en räkning nu på 17.000:-
Dom där prognoserna kan man bara fixa genom regelbunden rapportering av mätarställningen till elbolaget...Fick själv en chock före jul för ett antal år sedan...Graninge fick ta emot 1-2 mail per vecka med avläsningar under ett par månader... Det var min lilla hämd... Numera avläsning 1-2ggr per månad...
Jag förbrukade typ 110kwh per dag i slutet oktober när jag körde igång pumpen, men då hade jag igång några element på svag värme och läge auto, jag satt pumpen i läge heat, och provade mig fram med att stänga av element på ett ställe och sätta igång på andra, och kom på så sätt fram till att jag endast behöver i garaget och ett sovrum stödvärma och har genom det sänkt min snitt förbrukning till ca 44kwh per dag utan att sänka värmen i något rum.
och fortfarande förbrukar vi 105kWh per dag..
Nu har jag fått två mail om att dels "Fixaren" och dels "Sparare" har postat i detta ämne men när jag går in så finns inget nytt.Är det nått fel eller tar ni bort era inlägg?Nu ser jag "Sparare"'s inlägg men det fick jag ytterligare ett mail om....
Citat från: benring skrivet 04 januari 2007, 20:35:37Nu har jag fått två mail om att dels "Fixaren" och dels "Sparare" har postat i detta ämne men när jag går in så finns inget nytt.Är det nått fel eller tar ni bort era inlägg?Nu ser jag "Sparare"'s inlägg men det fick jag ytterligare ett mail om.... Ibland tar vi bort dom för att förvilla fi.
Citat från: Lasse å skrivet 03 januari 2007, 23:05:29Jag förbrukade typ 110kwh per dag i slutet oktober när jag körde igång pumpen, men då hade jag igång några element på svag värme och läge auto, jag satt pumpen i läge heat, och provade mig fram med att stänga av element på ett ställe och sätta igång på andra, och kom på så sätt fram till att jag endast behöver i garaget och ett sovrum stödvärma och har genom det sänkt min snitt förbrukning till ca 44kwh per dag utan att sänka värmen i något rum.Hur fort märkte du någon skillnad på förbrukningen?Vi har nu läst av den igår och idag vi (ändrade till heat den 31/12-06), och fortfarande förbrukar vi 105kWh per dag.. , (och vi har bara element på i tvättstuga och ett sovrum, vi har ju annars öppen planlösning på huset)Vi har egen brunn så vatten mätare har vi inte så vi kan kolla om VV-beredaren läcker.. Vi har nu ringt en eletriker som får göra jobbet en gång för alla, man lessnar när allt bara strular...
Men alltså, stäng av pumpen helt, ryck sladden/säkringen. Låt bli att sätta på elementen mellan 2 avläsningar (ta på tofflor) och se hur mycket el ni gör av med på 1 dygn helt utan värmekällor.//P