0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citera"COP är förhållandet mellan den effekt man stoppar in och den effekt man får ut"Stämmer inte påståendet då att om jag kör min pump på 300w och får ut 1200w (COP4) och då tillsätter ett el-element med COP1 på 1000w i samma rum, så blir det 1300W inneffekt och pumpen ger då lägre uteffekt eftersom det blir varmt av elementet?Jag vill då räkna COP på det viset, dvs med alla inräknade källor. Visst, man kan räkna COP per värmekälla-men ska det bli rättvist så bör man ta med alla eftersom man oftast vill ha en bättre ekonomi med en VP.Att säga att det ger högre COP på pumpen kan ju leda till att nån tror att det är mer ekonomiskt, vilket det INTE är om man kör med element samtidigt.Du är fortfarande inne på att ju mer värme man tillför innerdelen, dessto högre COP, för kompresson varvar ner.Gratis tillsatsvärme är en helt annan sak. Gratis är gratis.
"COP är förhållandet mellan den effekt man stoppar in och den effekt man får ut"
Citat från: Panasonic E9 skrivet 03 januari 2007, 11:40:42 Sen om pumpen suger i sig värme går den ner i effekt, går pumpen ner i effekt så ökar COP.Ska man få en energivinst måste man väl ändå hämta värmen från utsidan av huset och inte ta av den som är inne i huset. Värmen inne är ju redan inne.
Sen om pumpen suger i sig värme går den ner i effekt, går pumpen ner i effekt så ökar COP.
Panasonic E9: Om en person eldar med gratis ved, så är det helt ok att låta pumpen sprida DEN värmen, för den kostar inget. =Bra.Ju mer man eldar dessto mindre el förbrukar hela huset (då VP varvar ner). =Bra (Om veden är gratis)Är vi överens?Dock ökar inte effektiviteten hos pumpen, bara för att den går ner i varv. Den gör ju det för att du eldar och då behövs den inte. Det är ju bra.Det enda som händer är att innerdelen sprider värmen från kaminen o det är ju jättebra.
...Vattenfall läste utav 6 november; 156 374 och jag läste utav den 31 december; 161 756 så på 55 dgr har jag förbrukat 6382kWh. ...
Vi har ju trots allt en ökning i årsförbrukning från 29 217 kWh till 37 540 kWh...
Tyvärr, är det så att vattenfall var här och läste utav 1 november och jag ska slutbetala en räkning nu på 17.000:-