0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: gano skrivet 02 januari 2007, 22:54:36Lösningen är nog att slå över till värmeläge (heat).MVH/GanoEtt rum med 3000W i kyleffekt i en månads tid under vintern. Det är inte rimligt. Det måste ha varit köldstorm i det rummet. Det är nåt lurt med detta.
Lösningen är nog att slå över till värmeläge (heat).MVH/Gano
Om VP råkar köra kyla så kan man väl inte undgå att märka att den blåser ut kalluft inte varmluft?
Hejsan!Jag är en ny medlem, som vill veta lite mera.... Vi installerade en värmepump nu i November månad (Sanyo SAP-KRV123EHA), och vår elräkning har skjutit i höjden iställer för att sänkas!!!
Tyvärr, är det så att vattenfall var här och läste utav 1 november och jag ska slutbetala en räkning nu på 17.000:- plus att sedan dess ungefär en månad förbrukat 6000Kwh,
Du ska se hur många killar som frågar här, mig inräknat Det är väl inte sämre spridning(?! frågar andra nu) bara för att man eldar, men ju varmare luften blir som VP suger i sig, desto mindre ger den, dvs den får sämre COP, vilket är mindre ekonomiskt rent generellt.Om du däremot har gratis ved så gör det ju inget då gratis är gratis Det som kan ställa till spridning är kallt på övervåning då det blir ett "lock", vilket kan lösas med att tillsätta lite värme så draget uppstår. (Värmen stiger ju).Sen har jag läst nånstans att det bör vara en skillnad i andra rum än där VP sitter på ca 2 ºC lägre för att värmen skall cirkulera, kan det va det som menades?EDIT: jag har inte haft min pump så länge, som du kanske sett, så jag har inga praktiska erfarenheter av just detta(än) men jag har bott vid pumpen och forumet så jag har lite koll iaf
Pumpens COP ökar väl bara om man tillför värme som är "gratis" ?Om man tillför värme med el-element så ökar ju det totala COP-värdet väl?Edit stavning
"COP är förhållandet mellan den effekt man stoppar in och den effekt man får ut"
Sen om pumpen suger i sig värme går den ner i effekt, går pumpen ner i effekt så ökar COP.