0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Där har du nog felet.Avluft, frånluft och förångaren är alla på samma temperatur => Din kompressor har inte gått på några timmar/dagar, vilket också bekräftas av väldigt hög tidfaktor för elpatronen.Nollställ larmet (starta om på displayens I/O-knapp) och kolla så att kompressorn kickar igång!
Vad är normal tidsfaktor på elpatron?
Alltså på 1236 kWh patron och den är på 6,5KW. Borde inte det bli typ 190 h på ett år?Tror ni det är fel på pumpen eller är det inställningar..?Jag har ju dagliga larm om låg framledningstemperatur från golvvärmen oxå..
Lägger in bilden på tempen ca 4-5 min efter omstart.Den bild på nåt som heter punktförskjutning..Ute på djupt arten nu
Bra!Lägg upp bild "serviceinfo 3/14" igen!
Jag tog en ny bild nu.
Men varför har vi sÃ¥ mÃ¥nga timmar pÃ¥ patronen? 🙄
Ja jag tyckte jag hörde kompressorn när jag startade pumpen. Se bild på frekvensMen i morgon ringer jag Nibe
Inget larm ochv67 gradminuter
Ca 1 gång om dagen kommer larmen. Se bildKan det hända nåt knas med att ändra GM?
Aktuellt värde satt nu till - 500Larmet är från upnors golvvärme system och jag har inga extra funktioner aktiverade.
Here we go.
Aha, ser du larmet "låg framledningstemperatur"i Upnor-appen? Det förklarar varför jag ej känner till den!
Bra,Och kompressofrekvensen?!
Hmm...och GM är kring -500 ?
Prova kör sådär under natten.Notera tidfaktor för elpatronen: _____ hoch kolla den imorgon, för att se om den använts något!Ta en välförtjänt paus nu. Du har kommit till level 13 av 99 på F730
Hmm, det där ser djävligt skumt ut. Har aaaldrig sett det larmet förut? Har svårt att förstå vad som skulle trigga det, en gång per dag?Har du schemalagt någon funktion i pumpen? (Varmvatten, smart price adaptation, ventilation, m.m?)IDKFAMAKE IT SOPaging DonPablo
Kom på en sak som frun gör när hon ska bada i badkar, hon kör en engångshöjning på vattnet. Men jag ser inga direkta samband med det...för hon badar sällan mitt i natten eller sent på kvällen. Och inte varje dag
Nu jobbar kompressorn riktigtLite låg frånluft dock. Passerar kanalerna för frånluft genom kallvind/taket?
Det ser bra ut, fina värden på "kylkretsen", ni har dock så kallt ute i Jämtland, att elpatronen måste gå in litegrann, (0.5kW i skrivande stund) för att stötta. Men det är förväntat.Håll koll på pumpen nån gång per dag, de kommande dagarna.
Det svaret förstår jag inte alls. Om det varit problem i golvvärmesystemet så att alla termostater stänger och flödet blir för litet så kan det bli högtryckslarm i F730 men något sådant har vi inte sett. Det var ju EB16-larm och problem med avfrostningselementet i F730. Håll koll på om det återkommer.
EB16-larm
Är detta normalt för golvvärmen att bete sig?6/3 hade vi senaste larmet om låg framledningstemp. Sen droppar tempen i rummet.
Endast elpatrondrift ger stabilare värme över tid.Kompressordrift ger avfrostningar då och då, och svajande GM, är kanske det vi ser i graferna?Edit: Fast det ser ut att vara nåt annat, vid närmare eftertanke? Solinstrålning, Nattkyla och Kompressordrift?
Det är ju ingen shunt på F730 utan växelventil som omväxlande värmer huset med gradminutreglering. Klart att det blir så att rumstemperaturen åker lite upp och ner i varierande takt men tycker det ser ut att vara aningen mycket på några ställen i diagrammet. Så många som möjligt av termostaterna ska stå på max när man har värmepump med växelventil. Värmen i huset ska regleras med värmepumpens inställningar.
Ska man styra med framledningskurvan på pumpen då?
Har tidfaktorn för elpatronen rört sig nåt mer?
Att denna lyser gult eller grönt.. Vad betyder det i appen?
733 i skrivande stund.Var med 731 i förrgår.Jag har mailat Nibe och även upnor för att få svar på mina frågor.
Med tanke på kylan (-3°C medeltemperatur?) , så är det ändå helt OK elpatronanvändning. (2×6.5/48 = 0.27 kW = 270W i snitt). Går såklart trimma till, men det kräver lite fipplande =)
734,1 idag och de har inte varit speciellt kallt. Ca - 3-4 grader. Känns inte som om att patronen ska behöva gå?
Det är första året med huset va? Då är plattan fortfarande fuktig, och kräver mer energi.Det du kan prova, är att öka fläkthastigheten så BS1-luftflödet når söver normenliga 0.35 l/s per m² boyta.130 m² × 0.35 => 45.5 l/s, => 45.5 l/s × 3.6 => 164 m³/h.Edit:Du har dock redan 188 m³/h såg jag nu.216 m³/h brukar ge mer värmeutbyte och mindre elpatron, men då frångår du OVK-protokollet...
7 dagar senare är tidsfaktorn för tillsats 746,9. 7 dagar innan var den 731,1.Känns det normalt? 🙄
Om ni har 19°C inne, och 130 m², så är det lite högt med 611W i snitt, det går att få ned helt klart.Men samtidgt, du har våt betongplatta...Posta avluft/förångare/Hz/GM igen!(Edit: Antagit -5°C utomhustemperatur i snitt)
Har du felanmält till leverantör/Nibe ännu?Om du vill, så kan jag ansluta till din Nibe Uplink, så kan jag övervaka (men ej ändra) din anläggning. Då är det lättare att se vari problemet ligger, även om avfrostningselementet verkar vara boven i dramat!
Hur gÃ¥r den anslutningen till? Ska jag lämna ut inlogget? 🙄
Nej, du lägger till min mail, och vilken rättighet jag ska ha, (övervaka). Detta görs i menyn Anpassa->Säkerhet
Vilken mail har du?
Nu kan jag se din anläggning!Kylkretsens värden ser bra ut,.ty:Förångaren är kall -16.9°C, där -17°C är mininum innan förångningsbegränsningen bromsar kompressorn/förångartemperaturen.Avluften är -13.7°C, det är bra!Suggas 0.3°C, ungefär samma som mig, OK.Hetgas 87°C, OK, rätt långt från hetgasbegränsningen.Men lite låg maxfrekvens (75 av 75 Hz), men det kan ha med er kalla frånluft/rumstemperatur att göra (19°C frånluft / rumstemperatur). Sen har du kallare än -8°C ute, då brukar maxtillåtna frekvensen sjunka.Tyvärr går din elpatron på 4.5kW, vid -8°C med "full" kompressor. Nåt käkar enorma mängder energi i ert hus?Möjligen har du en extremt fuktig platta? Men du säger att identiska hus har mycket lägre förbrukning?Har du möjlighet att beskriva ytorna/huset? E.g, isoleringsgrad i väggar, tak, eventuellt uterum, garage, antal frånluftsventiler, friskluftsventiler.Sen är jag lur på hur du/de ställt in Upnor?
Jag bifogar dokument från när dom mätte lufttäthet en och planlösning. I stora rummet och sovrummen har vi ryggåstak. Vi har 1 frånluftsventil i stora rummet och sedan 1 i dusch och 1 i badrum. Friskluftsventiöer sitter i varje fönster och sedan har vi 3 större. 1 i sovrum, 1 vid entren och 1 i stora rummet. Inget uterum eller garage som värms av pumpen.
Ok! Inga energislukare dvs!Hur stor höjd i vardagsrummet, och hur stora fönster i vardagsrummet?Ni har ganska stort hus sett till klimatskalet, är det takhöjden som gör det?Eller är huset förberett för att inreda vinden?
Det är en en plans, jag skickar in bilden över takhöjden.
Men dina grannar har samma husmodell, eller bara samma boyta 130 m² ?Min okunskap, ryggåstak är energislukande tyvärr, men känns blodigt med 4.5kW elpatron!
Dom bor någon mil bort men dom har samma ryggåstak.
Okej! Haha, "grannar" några mil bort i Jämtland! Samma byggår? Samma husmodell?Hur stora är fönstren i vardagsrummet?
Ja nästan Samma byggår, klart samtidigt. Samma husmodell.Fönstren är 110x200 cm
Ok, många bäckar små, som leder till elpatronssjå.Blöt platta.Stora fönster.Semi-hög takhöjd (ryggåstak).Eventuellt bor ni i en kallhåla (ser att utomhustempen dippat ned mot -12°C på nätterna?)IHar kikat på dina värden igen, 80 Hz, 0 kW elpatron, och allt ser bra ut vid -2°C ute.Det enda som återstår, förutom Nibes svar på avfrostningselementet, är hur Upnor-golvvärmesystemet lirar.Visst kör ni full fräs på termostaterna i alla rum, förutom enstaka rum där ni vill ha svalare? (typ sovrum, men å andra sidan har ni redan kallt inne så-att-eh...)
Man justerar innetemperaturen med värmekurvans lutning och parallellförskjutning. Är det kallt ute och kallt inne ska man öka lutningen på värmekurvan (=värmekurvans nummer) och vice versa. Är det milt ute och kallt inne ska man öka parallellförskjutningen uppåt och vice versa.
Nu börjar mina frågor ta slut.. Men Är det i justering av flödet i olika slingorna i golvvärmen som gör värmen sjunker i vissa rum och i andra rum stiger dom?Se bild. Trots inställt på max då sjunker tempen i hallen men badrummet är hyfsat jämt
Killgissar att hallen inte har någon direkt egen slinga, (för liten yta) och istället är beroende av en massa returslangar från andra rum, då GVF(golvvärmefördelaren) är i närheten?Men gissar som sagt bara.Vi hade -13°C inatt, vår inomhustemp sjönk cirka 1°C då elpatronen är spärrad, från 21°C till 20°C.Kikade på din anläggning inatt/imorse, kompressorn jobbar på som den ska.
Om man inte har rumsgivare till F730 installerad så är det parallellförskjutningen man reglerar i meny 1.1. Går att välja mellan -10 och +10. -1 är fabriksinställning. Spärrar man el-patronen så kan det bli kallt i huset om det blir kallt ute och kompressorn inte räcker till. För varje grad kallare man har det inne i huset räknar man förenklat att man sparar 5% på el-räkningen. Om det blir under 16 grader brukar kompressorn stängas av i många frånluftsvärmepumpar eftersom frånluften blir för kall för att kompressorn ska fungera som tänkt. Är då el-patronen avstängd och det är vinter kommer huset kanske att stå helt utan värme och riskera att frysa sönder. Man bör alltså inte ha el-patronen blockerad om man är bortrest.
Ok, du har alltså en innegivare till din F730! Eftersom det också är golvvärme i huset ska då innegivaren inte vara styrande för framledningstemperaturen i F730 utan enbart visa innetemperaturen i F730 och dess loggar. Det är viktigt att du kontrollerar detta i inställningarna att den inte är styrande! Rumsgivarinställningarna finns i meny 1.9.4.Om alla termostater till golvvärmen står på max och det blir olika temperaturer i olika rum så är det flödesinställningarna på golvvärmefördelaren man behöver justera slinga för slinga. Eftersom det nu verkar vara problem med värmen i långa slingor så misstänker jag att det är problem med värmebärarpumpen (cirkulationspumpen) i F730. Hastigheten på den behöver ökas rejält. Golvvärme kräver betydligt högre flöde än radiatorer. Värmebärarpumpens inställningar finns i meny 5.1.10 och 5.1.11. Du kan prova med att ändra från "Auto" till "Manuell" styrning av värmepumpen och sätta ett högt värde såsom 90 eller 100. Då vet man om temperaturen blir bättre pga cirkulationen. Kan ju även finnas problem med kvarvarande luft i slingorna som hindrar cirkulationen om de inte blev ordentligt urspolade i samband med bygget.
Ok, ja 81% är hyfsat högt men prova ännu högre fast det kanske inte gör någon större skillnad. Kan som sagt vara problem med luft i slingorna tyvärr. Prova att avlufta golvvärmefördelaren och även F730 som det står i manualen. Ska man spola golvslingorna krävs det en del extra utrustning som rörmokaren har.
Bra att rörmokaren kan komma snart. Kan tyvärr inte säga vad exakt Uponor-larmet beror på. Finns flera tänkbara orsaker.
Jag tycker rörmokaren borde ha spolat golvslingorna om han skulle vara så säker på att det inte är något fel där. Hittills har vi inte sett något direkt fel på F730.
Så här skriver Uponor om larmet "Låg framledningstemperatur":Det här larmet visas endast om kontrollen av framledningstemperaturen körs (funktionen kräver anslutning till Uponors molntjänster).• Framledningstemperaturen är för låg.Kontrollera värmekällan eller regleringen av framledningstemperaturen för att öka framledningstemperaturen.Andra möjliga orsaker kan vara ett för lågt flöde i framledningen eller att ett fel har uppstått i cirkulationspumpen. Kontakta installatören om problemet kvarstår.Man kan ju också tänka sig att Uponor känner av låg framledningstemperaturen när F730 håller på med långa varmvattenkörningar. Men det är ju het normalt och så som F730 fungerar.
Börjar tro på cirkulationspumpen för det finns inget samröre med större varmvattenuttag och att det är endast i de längre slingorna vi har problem. Det är nåt skumt med att vi har även ett kalldrag i stora rummet...Jag är er evigt tacksam för att ni lägger er tid på detta. Men ett helt nytt hus ska man inte behöva fundera på fel..
Värmepumpen går då finfint, är bara avfrostningselementet som spökar ibland, (kanske måste bytas, eller kan vara nån av BT16/BT21-givarna som spökar). Nibe/tekniker får utröna det.Upnor-felkoden känns som nåt givarfel, eller fick du den felkoden även när ni hade 22°C inne? Tänker att Upnoren tycker att 16-19°C är för kallt.
Det roliga är att jag kan inte få högre temp än 19 grader.. Givaren för Nibe det är rummen som har problem men att hålla värme och har en känsla av drag. Så oavsett om jag har inställt på 30 grader så går den upp till 20,5 för att på natten sjunka..Tror jag kommer lägga på en mer bestämd stämma när jag ringer några samtal idag.. Värmepumpen har nu från 1/3--idag förbrukat 574, 9 kwh. Känns mer rimligt..eller?
Låg framledningstemp har vi haft sen start, men det är nu jag tagit tag i det.Man den klagar på detta oavsett temp Men både tillopp och retur är varma i skåpet, men golven är kalla.Rörmokaren sa att det nya upnor ska nan tilloppen vara fullt öppna och man ska reglera med rumstermostaterna.Varför ska jag då enl tips maxa termostaten och styra via värmepumpen? Förklara för en dum en..
Kan man ställa när och under vilka förhållanden patronen ska gå in och köra?Nu har rörmokarn och uponor checkat, dom säger att allt är bra där. Väntar på Nibes tekniker kommer och kollar..
Ser jättebra ut nu, den går i 20 Hz och myser. Bra temperaturer på allt! Har du fått nåt fler avfrostningselements-larm?
Legionella-värmning av varmvattnet?
Inga fler larm, men jag vill veta varför patronen går in när det är 0 gradigt?
Du har ju/väl originalinställningarna där 30 min värme, och 30 minuter varmvatten produceras varje heltimme, om endera behov finnes dvs, växelvis produktion.Om ni delvis, eller helt tömmer VVB:n så kommer F730:n få panik och tokjobba med varmvatten i 30 minuter, i flera cykler, varpå GM rasar.Når GM under ett visst värde, så kommer elpatronen kicka in. Bifogar en bild på din framledningstemperatur över tid, allt över ~35°C framledningstemperatur för golvvärme innebär att elpatronen har använts vid värmeproduktion, och allt över ~52°C vid VV-produktion innebär att elpatron använts.759h elpatron 24 mars 2024 för dig, 8 mars 731.1=> 27.9h × 6.5 kW => 181 kWh på 15 dygn, => 12kWh/dygn och i snitt 500W.I just ditt fall, prova ställ ned varmvattnets topp-temperatur, så du hamnar under elpatrongränsen i grafen.Killgissar att det sker för just din anläggning vid 45°C toppvattentemperatur, där du i dagsläget verkar ha 48°C som mest/vanligast?Justera ned varmvatteninställningarna i avancerade menyn, som fås genom att hålla in bakåtknappen i 7 sekunder, sen välja varmvatteninställningar, är stopptemperaturen 45°C för dig och just din F730 tycker att det är 48°C under speciella omständigheter, sänk den då 2°C till 43°C, och prova om ni får komfortstörning/för lite varmvatten av detta, eller om det är OK, det borde leda till att ni får det mer normala 45°C topptemperaturen. Min F750 håller rätt temperatur, dvs överskjuter inte 3°C toppvarmvatten som din anläggning verkar göra.Bifogar även menyn över din anläggnings varmvatteninställningar.OBS! Själva legionellakörningen får ej "ut-glesas" eller tas bort då 45°C-varmvatten ställs in, risk för otrevligheter där snålheten bedrar visheten...
Jag tolkar det som problem med dataöverföringen till Uplink? Att värdena inte har uppdaterats varje dag som normalt.
Ni som kan detta, är det normalt att patronen ska gå in vid minus fem. Ingen har använt varmvatten på morgonen? Jag är frågades då de som byggde exakt lika hus och har samma uppvärmning och har haft pumpen lika länge. De bor ca 2 mil bortanför oss, alltså i samma klimat som oss.Vi har försökt hela vintern stödelda och haft 19 grader inomhus för att spara el.Men deras pump har dragit 3147 kWh mindre än oss..Är det frugans badande som dragit 3000 kWh mer.. Ja jag ville få ut mig lite vilsen frustration i hopp om svar på min fråga I väntan på Nibe ska höra av sig.
Ja, -5°C med dina förutsättningar ger elpatrondrift."Badkarande" kan defintivt öka elförbrukningen rejält om värmepumpen är inställd så att den låter elpatron gå in för att bibehålla varmvattenkomforten.Sen tappar huset värme på grund av stilleståndet, så det blir lite av en ond spiral.Var rejält kallt inatt hos oss vid kusten, (-12°C) och utan elpatron så tappade huset till 19°C från 20.5°C.-2°C ute nu; och innetempen stiger sakta.Vi sammanfattar din situation:Ryggåstak med mindre takisolering, större luftvolym, och yta mot elementen.Stora glaspartier.Fortfarande fuktig platta.Badande...verkar alla till din nackdel för elförbrukningen.Om jag var du, skulle jag när du är hemma, spärra elpatronen och som oss, sätta in två(vi har 2 stora 3 små) smarta Mill Heat, eller glaselement, ett stort (800-1500W) i vardagsrummet, och ett litet ~250W i sovrummet. (Ni är 2, i hushållet utan barn om jag tolkat inläggen rätt?)Då får du upp komforten till en billigare penning än elpatron i betongplattan. Dock kostar ju elementen en hel del, så du får mycket elpatron för dom pengarna.Elpatronen dock får under inga omständigheter spärras när du är bortrest! Frysrisk!Finns i olika varianter, glas eller stål, och olika effekter m.mhttps://www.komplett.se/product/1200274/hem-hushaall/klimat-varme/panelelement/mill-glass-panelelement-1050w-vitÄr elementen fula i era ögon, så är det tyvärr elpatron och eldning som krävs, speciellt första året då plattan är fuktig.Blir lite bättre, med torr platta nästa säsong. Jag killgissar att element ger ungefär dubbel komfort/kr, jämfört med elpatron, sålänge golven får grundvärme från kompressorn. (Ja, jag vet att båda har COP=1).Man känner liksom ingen skillnad mellan 26.3°C och 26.6°C golvtemperatur, men 18°C eller 22°C är en enorm skillnad i upplevd värme i vardagsrum/kök, speciellt i dragiga frånluftsvärmehus.Båda ges av 800W eleffekt, under köldtimmarna.Betongplattan tar 12-24h att bli varm, luften blir varm på 1-2h, och går faktiskt att smart-styra utefter närvaro/schema, eller rörelseaktivering. Betongplattan däremot, är dum som en påse grus i jämförelse. Det finns dock en grej du kan göra för att minska elpatronanvändningen, och det är att öka fläkthastigheten radikalt.Men då frångår man OVK och får mycket dragigare inomhus.Hoppas mitt inlägg ger dig inspiration och hopp, och inte gör dig nedslagen. Kämpa på!
Nu har en kille utsänd från Nibe varit här.Han uppdaterade programvaran och det han nämnde något om korrigeringsfaktorn som gjort att avfrostningen har pågått för länge och han pratade om passiv och aktiv avfrostning.Han mätte luftflödet och justerade i vissa rum.Nu har han gjort allt i sin makt och optimerat pumpen. Det jag kommer göra nu är att fortsätta följa förbrukningen.