0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hade inte väntat mig så höga köldbärartemperaturer i Boden. Är det markvärme?Finns det någon kalkyl på husets värmebehov, det brukar alltid upprättas en sådan? En förklaring till antalet starter kan vara att värmebehovet är lågt i kombination med att det är lite vatten i värmesystemet.
Jag tycker också det verkar som att värmepumpen är överdimensionerad för behovet. Energikalkyl borde visa det, som du skriver.Som jämförelse: jag har också ett rätt välisolerat hus på 152 m2 med golvvärme nere och radiatorer på ovanvåning. Kör med kurva 4 ungefär. Hos mig i Umeå går min 1256-6 (med mindre effekt) on off, förutom när det närmar sig -30 ddn går hela tiden och börjar behöva eltillsats (har hänt exakt en gång på 15 år...). I Januari verkar den ha startat/stoppat ca 13 gånger per dygn i snitt. Jag har då ett 100 liters UKV-kärl i sysemet också. KB-in är för mig just under 0 nu med -10 ute.
det kan helt enkelt vara så att du har lite för kraftig värmepump, du får dra returen på uppfarten, så du slipper skotta snö =)