0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hade inte väntat mig så höga köldbärartemperaturer i Boden. Är det markvärme?Finns det någon kalkyl på husets värmebehov, det brukar alltid upprättas en sådan? En förklaring till antalet starter kan vara att värmebehovet är lågt i kombination med att det är lite vatten i värmesystemet.
Jag tycker också det verkar som att värmepumpen är överdimensionerad för behovet. Energikalkyl borde visa det, som du skriver.Som jämförelse: jag har också ett rätt välisolerat hus på 152 m2 med golvvärme nere och radiatorer på ovanvåning. Kör med kurva 4 ungefär. Hos mig i Umeå går min 1256-6 (med mindre effekt) on off, förutom när det närmar sig -30 ddn går hela tiden och börjar behöva eltillsats (har hänt exakt en gång på 15 år...). I Januari verkar den ha startat/stoppat ca 13 gånger per dygn i snitt. Jag har då ett 100 liters UKV-kärl i sysemet också. KB-in är för mig just under 0 nu med -10 ute.
det kan helt enkelt vara så att du har lite för kraftig värmepump, du får dra returen på uppfarten, så du slipper skotta snö =)
Jag tycker också det verkar som att värmepumpen är överdimensionerad för behovet. Energikalkyl borde visa det, som du skriver.Som jämförelse: jag har också ett rätt välisolerat hus på 152 m2 med golvvärme nere och radiatorer på ovanvåning. Kör med kurva 4 ungefär. Hos mig i Umeå går min 1256-6 (med mindre effekt) on off, förutom när det närmar sig -30 då den går hela tiden och börjar behöva eltillsats (har hänt exakt en gång på 15 år...). I Januari verkar den ha startat/stoppat ca 13 gånger per dygn i snitt. Jag har då ett 100 liters UKV-kärl i sysemet också. KB-in är för mig just under 0 nu med -10 ute.
Förstår inte ditt inlägg. ...
UKV är för att öka volymen i värmesystemet. Inte för varmvattnet till kranarna. Om det är en bra investering vet jag inte, men förmodligen inte. Jag har haft det sedan huset byggdes just därför att jag visste att värmepumpen var lite för kraftig. Om det gör någon stor skillnad vet jag inte. 100 liter som jag har kan inte lagra så mycket värme.
Hittade uppgifter om antalet graddagar i Boden normalår och för 2025, dock inte för januari i år som måste ha varit ovanligt kall. Efter lite räknande på drifttiderna kom jag fram till att huset bör dra ca 19000 kWh värme ett normalår. Varmvatten tillkommer. Det ser ut att bli ca 5000 kWh/år för det. Det ger att huset bör dra ca 7 kW värme vid dimensionerande utetemperatur som verkar vara -30 i Boden. Med hushållsel och några personer i huset är det fullt rimligt att pumpen står still ibland även vid -30. Dock är det lite svårt att få ihop med att pumpen bara går 1/3 av tiden vid -20 ute. För on/off-pumpar rekommenderas att det är minst 20 L vatten i systemet per kW pumpeffekt. I det här fallet skulle det innebära minst 160 L vatten i systemet. Är golvslingorna vari ingjutna i betong behövs inte som mycket vatten, betongen fungerar som buffert.