Hade inte väntat mig så höga köldbärartemperaturer i Boden. Är det markvärme?
Finns det någon kalkyl på husets värmebehov, det brukar alltid upprättas en sådan? En förklaring till antalet starter kan vara att värmebehovet är lågt i kombination med att det är lite vatten i värmesystemet.
Bergvärme med ett borrhål på 220 meter (kollektorslinga fylld med bioetanol enligt egenkontrollen. Ska se om jag kan gräva fram kalkylen på husets värmebehov.
Innebär det att jag hade behövt höja framledningstemperaturen samt öka varmvattenbehovet (fylla badkaret varje dag morgon och kväll)?.
Jag tycker också det verkar som att värmepumpen är överdimensionerad för behovet. Energikalkyl borde visa det, som du skriver.
Som jämförelse: jag har också ett rätt välisolerat hus på 152 m2 med golvvärme nere och radiatorer på ovanvåning. Kör med kurva 4 ungefär. Hos mig i Umeå går min 1256-6 (med mindre effekt) on off, förutom när det närmar sig -30 ddn går hela tiden och börjar behöva eltillsats (har hänt exakt en gång på 15 år...). I Januari verkar den ha startat/stoppat ca 13 gånger per dygn i snitt. Jag har då ett 100 liters UKV-kärl i sysemet också. KB-in är för mig just under 0 nu med -10 ute.
Där ser man! Om så är fallet så kan jag sluta leta efter svaren. Ett ukv-kärl kanske är nog en bra investering, nu har vi bara små barn men förmodligen blir behovet av varmvatten större i takt med att dom blir det med.
Om det är så att vi har en för överdimensionerad pump, går det att räkna ut hur stort ukv-kärl man behöver?
det kan helt enkelt vara så att du har lite för kraftig värmepump, du får dra returen på uppfarten, så du slipper skotta snö =)
Fasen vilken bra idé! hade man bara vetat om det innan! Det hade vart skönt att ha innan jul när hela vinterns snömängd kom på 5 dagar haha.