Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 1245 lågt delta t och hög förbrukning
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 1245 lågt delta t och hög förbrukning (läst 413 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
SimonGe_
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
SimonGe_
«
skrivet:
03 februari 2026, 21:54:08 »
Citera
Hallå
Tänkte pröva om någon här inne kan se något fel med min bergvärmepump Nibe f1245. Troligtvis installerad runt år 2015.
Huset är ca 80+80 kvm plus ca 80 kvm ouppvärmd källare. 15 st radiatorer varav en i källaren som värmer ca 20 m2 tvättstuga.
Lite blandade element. Vissa större/tjockare men det är gamla element, ej de nya tunna.
Först och främst får jag inte rätt på delta t. VB är satt på 20% och delta t är ca 4 grader. Elementen har inga koppel eller möjlighet till strypning vad jag kan se.
Det andra jag har märkt är att förbrukningen är väldigt hög. Ligger mellan 80-90 kwh per dag, där pumpens förbrukning verkar vara ca 60-70 kwh.
Värmekurvan är 7 +4 och då får vi ca 19,5 grader i huset. Huset från 1940 har ca 70 mm isolering i väggar, skalmur av tegel. Ca 200 mm i bjälklaget, äldre fönster. Det är inte jättemycket men tycker det ska gå att hålla värmen bättre.
Bifogar en massa värden från pumpen.
Loggat
SimonGe_
Nybörjare
Karma +0/-0
SimonGe_
SV: Nibe 1245 lågt delta t och hög förbrukning
«
Svar #1 skrivet:
03 februari 2026, 21:59:05 »
Citera
Jag förstår inte heller varför varmvattnet blir 47 grader när jag har inställning komfort och ställt ner stoptempen till 41 för att få lite bättre ekonomi.
Loggat
Valiant
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 910
Karma +1/-2
Valiant
«
Svar #2 skrivet:
03 februari 2026, 22:38:56 »
Citera
En fråga, u har ingen möjlighet att styra flödet genom elementen. Om du har gammeldags vred i stället för termostater kan du strypa med dessa. Ofta mycket känsligt, öppning kanske 1/4 till 1/2 varv ger rätt flöde. Då kan man ju springa runt och känna med handen att det skall vara svalare i nederkanten.
Sådant deltavärde kan ju vara så att det mesta av det varma stigarvattnet smiter genom ett eller 2 element, och rakt tillbaks till värmepumpen, och ger hög returtemp = litet delta. Andra element är svalare och huset förblir kallt.
Kolla att alla elementen blir lika varma i nederkanten.
Loggat
Valiant
Dignitär inom värmepump
Karma +1/-2
Valiant
«
Svar #3 skrivet:
04 februari 2026, 08:57:20 »
Citera
Nu är det ju även frågan om du vill vara snål eller ha varmt i huset. Jag har liknande ganska dåligt isolerat hus med radiatorer av blandad modell överallt. I södra Sverige har jag ungefär kurva 11 och -2. Att använda +4 ger ju en mycket flack kurva med svag ökning av stigartemperaturen vid kallare väder. Därför har du troligtvis endast 19,5C inomhus vid -9C utomhus.
Jag har lägre stigartemperatur vid 0C än du, ca 41C, men vid -10C har jag 52C och vid -20 har jag 61C.
Jag tror inte du har något tekniskt fel, enbart en kurva som inte passar ditt hus, eftersom du klagar på att det blir kallt. Lågt Delta visar i alla fall att elementen äv varma från inkommande till utgående anslutning.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9974
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #4 skrivet:
04 februari 2026, 09:25:57 »
Citera
Värmepumpen är på 12 kW. Det är mycket för ett hus 2-planshus på 160 m2 och det tyder på att huset drar rätt mycket värme. Är tvättstugan uppvärmd? Det framgår inte klart. Ser inte heller något konstigt i framledningstemperaturen i förhållande till utetemperaturen om huset ligger i mellersta eller södra Sverige.
Drar värmepumpen 65 kWh/dygn bör den producera ca 200 kWh värme till huset. Var det -10 ute det dygnet skulle huset dra 0,33 kW/K. Det tycker jag är rätt mycket med tanke på yta och isolering. Hur säker är uppgiften om elförbrukningen? Om det är total elförbrukning minus uppskattad hushållsel ger drifttiden för kompressorn säkrare värden på elförbrukningen. Är tvättstugan uppvärmd kan den dra mycket värme, gamla källare är stora värmetjuvar.
Om det är blandat nya och gamla radiatorer skulle jag undersöka om det finns några radiatorer som vattnet passerar utan att kylas nämnvärt. Det kan man enkelt undersöka med hjälp av en IR-termometer.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
SimonGe_
Nybörjare
Karma +0/-0
SimonGe_
«
Svar #5 skrivet:
Idag
kl. 07:25:02 »
Citera
Tack för svaren. Blir många frågor på en gång.
Jag ska kolla skillnaden på elementen så fort jag hittat min ir temometer. Radiatorerna har vanliga termostater, fullt öppna förutom i sovrum. I nederkant på höger sida sitter ett lock på elementen, går det att strypa med den skruven som brukar sitta innanför? (Bild bifogad)
Bifogar även bild på hur ventilen ser ut bakom termostaten, går det strypa här?
Jag ska pröva ställa om kurvan och se hur det påverkar.
Det var ca -10 när jag tog kortet nyligen men förbrukningen jag kollat på är när det har varit ca -3, -4 grader. Jag kollade på förbrukning då jag tog bilden, total förbrukning ca 115 kwh det dygnet. För högt.
Ett rum i källaren värms upp och detta är då tvättstugan på ca 20 kvm. Det sitter bara ett element där. Ja det går nog åt mycket energi där men samtidigt är det bara ett element som jobbar på.
Jag ska kolla drifttid på kompressorn. Jag tror den går nästan heltid, varje gång jag är vid pumpen så går kompressorn.
När jag var nere och kollade värden igår så såg jag att det sitter en cirkulationspump direkt ovan värmepumpen, dvs utanför, såg ut som att den var ställd på max hastighet. Kan den vara en bidragande faktor till elförbrukningen och delta t?
Oklart just nu om den är till varmvatten eller värme.
Har bara bott i huset en månad och har begränsat med tid därav inte hunnit kolla upp allt än, samt lite osäkerhet vad man ska försöka åtgärda först.
Loggat
Valiant
Dignitär inom värmepump
Karma +1/-2
Valiant
«
Svar #6 skrivet:
Idag
kl. 09:32:07 »
Citera
Först, nej, du kan inte hitta någon justering bakom det locket på elementet, du får bara jätteläckage. Men på motsatta sidan, i nederkant, finns det inte något kromat lock på ca 24mm? Tag ett foto.
Nu har jag den uppfattningen att troligtvis fungerar din värmepump helt ok. Att en F1245-12 drar lite över 70kWh per dygn vid kontinuerlig drift är normalt (utan elpatron). Värdena mellan köldbärare in och ut visar att energin verkligen tas ur borran.
En värmepump kan inte ha oväntade mystiska energiförluster, huset behöver helt enkelt märkuteffekt 12kW x 24h =288kWh för att hålla 19,5C inomhus. Tur att du har värmepump, se det så. Hur är det med elpatron och värme, går dessa in och hjälper till? Jag ser att elpatronens effekt är begränsad till 2kW.
Troligtvis har föregående ägare insett att ju kallare det blir ute, desto kallare accepterar han inomhus. Därför har kurva 7 med +4 blivit vald.
Den ventilen bakom termostaten går egentligen inte använda för strypning. När termostaten sitter på plats är skillnaden kanske 3 mm mellan fullt öppen och stängd. Möjligtvis, om du är händig kan du fixa en M10 bult framför som trycker på pinnen, och genom att skruva på bulten kan du fixa rätt läge. Så har jag gjort på ett element som hade för mycket genomflöde.
Jag har ett hus med många likheter med ditt hus. Samma ålder, blåser i trossbotten, samma kvadratmeter och källare. Ungefär lika många element. Delvis 10cm isolering. 2-glas fönster. Detta hus drar f.n. 60kWh per dygn. Jag är nöjd, att tack vare värmepumpen blir uppvärmningskostnaderna rimliga. Och som tur är har jag inte fjärrvärme, det hade kosta enormt i mitt hus.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9974
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #7 skrivet:
Idag
kl. 11:10:04 »
Citera
Ser inte heller några konstigheter. Går kompressorn dygnet runt, och det verkar den göra när det var riktigt kallt, drar den ca 80 kWh/dygn. Om jag antar att värmepumpen utan tillsatsel klarar av att värma huset ner till -10 grader ute får jag att husets värmebehov är ca 0,42 KW/grad. Det är mycket. Som jämförelse drar mitt dåligt isolerade hus ca 0,23 kW/grad som är på 120 m2 i ett plan.
Stäng av värmen i tvättstugan något dygn, skriv ner utetemperaturen och jämför med vad förbrukningen då blir med uppvärmd tvättstuga vid liknande utetemperatur.
En extra cirkulationspump verkar konstigt, det brukar bara installeras när man har en IVT-pump med bypassledning. I det här fallet kan det bero på att värmepumpen har så hög effekt att det inte gick att få tillräckligt högt värmebärarflöde utan en extra cirkulationspump.
Huset verkar nyinköpt. Fanns det ingen energideklaration som följde med?
«
Senast ändrad:
Idag
kl. 11:42:39 av Roland
»
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 3502
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
Ville33
purjo__
Börje__
johanhag
Heat?
lubbis
jantijanti
hsp
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info