Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla cirkulationspump Brine  (läst 2515 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad jojanon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #15 skrivet: 17 juni 2025, 11:53:27 »
Det där är en fjäderbelastad backventil, den går inte att vända uppochner.
Men den orsakar ett tryckfall som nog är problemet med att KB-pumpen går tungt, man brukar ha en klaffbackventil som ger lägre tryckfall i KB-kretsen.
Sen kan det vara nått som fastnat i ventilen som gör att den inte stänger?

Ok, Tack! Då är backventilen iallafall rättmonterad, check på det.
Tryckfallet över backventilen är inte problemet, för KB-pumpen i bergvärmen drar runt brinevätskan utan problem genom backventilen.
Mitt problem är att frikylans cirkulationspump inte kan dra runt brinen själv, (men då ska ju brinen inte gå genom backventilen alls).

Fortsatt skulle det kunns vara fel på backventilen, om den inte stänger, då blir det bara cirkulation i frikylekretsen. (se bild)
Jag vet bara att det inte kyler, och jag har antagit att det inte cirkulerar alls till kylbatteriet, men det kanske är så att det cirkulerar, men bara i frikylekretsen. Så brinen går bara runt, runt där om inte backventilen stänger och då blir det ju varm brine som går runt, runt och ingen kyla.

Kan man skruva ur insexskruven och se om de är skräp i? (om pump är avstängt) eller dräneras brinevätskan då?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #16 skrivet: 17 juni 2025, 12:08:26 »
Allt ovanför kommer rinna ut, men du har avstägningar mot kylbatteriet så stäger du dessa kommer utläckaget vara begränsat.
En rejäl balja under borde fånga upp allt.
Efteråt måste du fylla på via plastkärlet till höger och försöka få ut luften, du får köra grejerna och fylla på i omgångar,´.
Så länge plastkärlet inte går tomt när du kör värmepumpen så kommer det inte bli luft inne i förångaren.
Gissar att det sitter en luftningsnippel på kylbatteriet?
(Det blir svårare att få ut luft som passerat klastkärlet)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #17 skrivet: 18 juni 2025, 16:27:09 »
AJAJ vilken klen backventil och tallrik dessutom !  JO backventilen är problemet ! resistensen är för hög för den lilla pumpen vilket du löser med en 10x så stark ( i W ).... BYT ventil til STOR &GROV KLAFF!
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad jojanon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #18 skrivet: 19 juni 2025, 08:53:13 »
AJAJ vilken klen backventil och tallrik dessutom !  JO backventilen är problemet ! resistensen är för hög för den lilla pumpen vilket du löser med en 10x så stark ( i W ).... BYT ventil til STOR &GROV KLAFF!

Hej,
Ditt resonemang hade jag kanske köpt om det var CTC:s brinepump till värmepumpen som inte orkade dra runt vätskan i borrhålen.
Men den fungerar utmärkt med nuvarande backventil.

För frikylans krets så ska ju inget gå igenom backventilen, så det som påverkar där är ju om backventilen fungerar och är tät och om den sitter år rätt håll.
Inte typ eller storlek.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #19 skrivet: 19 juni 2025, 09:24:59 »
Som jag ser det  så har du 2 problem att lösa.  a)VP - funktion och b) funktionen av frikylan.

A) Det är svårt att veta om Vp verkligen fungerar utmärkt - om du inte loggar. Elförbrukningen kan tex gå upp och VP kompenserar  för sänkt COP utan att fallera.
Vad som kan  vid stora tryckfall över backventilen vid VP drift är att ett delflöde går genom frikylan ( kolla det  !) och resten går genom backventilen.

Tänk på att du kanske kör frikyla 1 månad om året medan 11 månader om året så arbetar VP mot en onödigt hög resistens pga ventilvalet. Endera så har du tryckkompensation i VPNs cirkpump och den kommer då dra mer ström men göra sitt jobb eller så faller toppeffekten på VP pga lägre flöde med ökad elförbrukning som resultat. Bara det är anledning nog att byta till klaffventil, som om den är rätt dimensionerad inte alls bidrar till resistens vilket tallriksventiler alltid gör pga fjäderbelastat öppningsmotstånd, turbulens i stället för laminärt flöde och minskad tvärsnittsarea

B)Visst du kan ha fler resistenser någonstans i din frikyla som gör att den inte fungerar med den lilla pumpen så det blir att leta vidare men vit backventiltyp först pga A)  Vad jag menade med förra  inlägget var att  om frikylan fungerar när båda pumparna går så är det ett tecken på hög total resistens.

Carl N brukar var mkt bra på manualer  och kan gräva djupare i vilken cirkpump som du har  CTC-VP och vilka styrningar den arbetar med.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad jojanon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #20 skrivet: 19 juni 2025, 13:49:18 »
Tack Hastings för djupare förklaring.
Då förstår jag mer.
Det vet jag såklart inte om VP kan gå ännu mer effektivt, Jag är nöjd med elförbrukningen som den är/varit, men kanske kan bli ännu effektivare.
Risken är ju som du säger att det går tungt även för BV att dra upp brine och att det alltid går ett delflöde genom frikylan, (dock borde den väl kyla lite då).

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #21 skrivet: 19 juni 2025, 14:13:35 »
Min hade ett flöde  men man märkte det inte då fläkten inte var aktiverad (termostaten kallade inte på kyla)  och styrventilen  vid  kylelementet  var partiellt stängd.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #22 skrivet: 20 juni 2025, 08:10:41 »
Det jag funderar på är om man verkligen kan utesluta luft i frikyleslingan? Visserligen fungerar det när du kör VP's CP, men jag tänker att VP's och slingans CP tillsammans orkar överbrygga höjdskillnaden men att brinen sedan "tappas" ner i ett rör som fortfarande har luft i sig (utom i botten). Däremot orkar inte slingans CP själv överbrygga höjdskillnaden.

Du säger att du har rundpumpat med VP's CP, men det är ingen säker metod att få bort luften i slingan eftersom brinen i detta fall hellre passerar direkt genom backventilen (i flödesriktningen). För att verkligen trycksätta måste du stänga av flödet på huvudslingan* helt så att du får upp ett övertryck motsvarande pumpens maxhöjdstryck och sedan öppna högst upp på slingan tills det sprutar brine.

Jag har ingen kunskap om de avluftningsventiler du har. Är de automatiska eller manuellt eller både och? Har du öppnat dem manuellt i samband med trycksättning? Tänker att det automatiska kanske inte hinner med.

Jag har ett tvåvåningshus och i det fallet räckte inte pumpen till för att överbrygga höjden ens om man stängde av flödet helt. Jag kan endast trycksätta genom att pressa in de sista litrarna brine med kompressor.

* Det förutsätter förstås att det finns en serviceventil på "rätt" ställe på huvudslingan. CP måste kunna suga från expansionstanken och sedan skapa tryck ända till båda ändarna på frikyleslingan men efter det ska det vara stopp. (Rundpumpar man med t.ex. extern dränkpump i balja via påfyllningsventilerna så funkar det)

Jag vill inte påstå att det är just detta som är problemet i ditt fall, men vill i vart fall (åter) öppna upp för möjligheten. Trycket i kärlet i vila ska motsvara höjden till högsta punkt plus en marginal för att systemet ska må bra. Luftar man med det trycket i behåll och systemet i vila så lär i vart fall luften i slingan försvinna.
« Senast ändrad: 20 juni 2025, 11:49:48 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan (Eveco) CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad jishi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #23 skrivet: 20 juni 2025, 13:27:36 »
Ja, eftersom det inte finns nån manometer på brinekretsen vet du inte vad det är för tryck där.

Att inte ha ett expansionskärl på brinesidan vid frikyla är egentligen en brist även om det rent praktiskt går att klara sig utan.

Om du har möjligheten att öka trycket på brinekretsen (och också hålla koll på vilket tryck det får) till 1-1.5 bar (beroende på vilken höjd din kollektor sitter på) så kan du åtminstone bekräfta eller utesluta att det är det som är felet.

Hade jag varit du hade jag planerat för att byta till en klaffbackventil och sätta ett expansionskärl med manometer. I materialkostnad så är det ca 1000-1500 kr om du kan hitta prisvärda alternativ. Men sen behöver du också en pump (Typ en proctryckningspump) för att kunna fylla på brine då det inte längre kommer gå att "toppa upp" som du kan med plastkärlen.
NIBE F1245-10 Cu, 100m + 170m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad jojanon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #24 skrivet: 23 juni 2025, 08:33:29 »
Det jag funderar på är om man verkligen kan utesluta luft i frikyleslingan? Visserligen fungerar det när du kör VP's CP, men jag tänker att VP's och slingans CP tillsammans orkar överbrygga höjdskillnaden men att brinen sedan "tappas" ner i ett rör som fortfarande har luft i sig (utom i botten). Däremot orkar inte slingans CP själv överbrygga höjdskillnaden.

Du säger att du har rundpumpat med VP's CP, men det är ingen säker metod att få bort luften i slingan eftersom brinen i detta fall hellre passerar direkt genom backventilen (i flödesriktningen). För att verkligen trycksätta måste du stänga av flödet på huvudslingan* helt så att du får upp ett övertryck motsvarande pumpens maxhöjdstryck och sedan öppna högst upp på slingan tills det sprutar brine.

Jag har ingen kunskap om de avluftningsventiler du har. Är de automatiska eller manuellt eller både och? Har du öppnat dem manuellt i samband med trycksättning? Tänker att det automatiska kanske inte hinner med.

Jag har ett tvåvåningshus och i det fallet räckte inte pumpen till för att överbrygga höjden ens om man stängde av flödet helt. Jag kan endast trycksätta genom att pressa in de sista litrarna brine med kompressor.

* Det förutsätter förstås att det finns en serviceventil på "rätt" ställe på huvudslingan. CP måste kunna suga från expansionstanken och sedan skapa tryck ända till båda ändarna på frikyleslingan men efter det ska det vara stopp. (Rundpumpar man med t.ex. extern dränkpump i balja via påfyllningsventilerna så funkar det)

Jag vill inte påstå att det är just detta som är problemet i ditt fall, men vill i vart fall (åter) öppna upp för möjligheten. Trycket i kärlet i vila ska motsvara höjden till högsta punkt plus en marginal för att systemet ska må bra. Luftar man med det trycket i behåll och systemet i vila så lär i vart fall luften i slingan försvinna.


Tack,
Rundpumpningen med VP's CP är inte gjord med syfte att få ut luften, men jag vet att frikylan fungerar när både VP's CP och kylkretsens CP går, så därav min tanke att luften skulle vara borta.
Det är automatisk avluftning uppe vid kylbatteriet, jag kan klättra upp och se om det gå att öppna manuellt också,l och se om det kommer brine när pumparna går.
Jag har inte gjort något med dessa, utan det är de som installerat allt som gjort detta, men nu verkar alla kört fast på hur man sak kommer vidare och därför behöver och vill jag lära mig mer.

Det är en skruv på toppen av det vita kärlet, öppnar jag den så pyser det ut så det är övertryck, men vilket tryck det är i systemet vet jag ej.
Hur trycksätter jag systemet enklast?

Utloggad jojanon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #25 skrivet: 23 juni 2025, 08:39:08 »
Ja, eftersom det inte finns nån manometer på brinekretsen vet du inte vad det är för tryck där.

Att inte ha ett expansionskärl på brinesidan vid frikyla är egentligen en brist även om det rent praktiskt går att klara sig utan.

Om du har möjligheten att öka trycket på brinekretsen (och också hålla koll på vilket tryck det får) till 1-1.5 bar (beroende på vilken höjd din kollektor sitter på) så kan du åtminstone bekräfta eller utesluta att det är det som är felet.

Hade jag varit du hade jag planerat för att byta till en klaffbackventil och sätta ett expansionskärl med manometer. I materialkostnad så är det ca 1000-1500 kr om du kan hitta prisvärda alternativ. Men sen behöver du också en pump (Typ en proctryckningspump) för att kunna fylla på brine då det inte längre kommer gå att "toppa upp" som du kan med plastkärlen.

Tack,
Så det vita expansionskärlet borde sitta monterat innan påsticken till frikylekretsen?
Nu sitter de ju efter frikylekretsen.

Kylbatteriet sitter på vinden i ett 2 plans hus, och cirkulationspumpen och bergvärmen stå på bottenplan, så kanske uppskattningsvis 6 meter upp till kylbatteriet.
Hur ökar jag enkelt trycket på brinekretsen?


Utloggad jishi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #26 skrivet: 24 juni 2025, 08:35:56 »
Tack,
Så det vita expansionskärlet borde sitta monterat innan påsticken till frikylekretsen?
Nu sitter de ju efter frikylekretsen.

Kylbatteriet sitter på vinden i ett 2 plans hus, och cirkulationspumpen och bergvärmen stå på bottenplan, så kanske uppskattningsvis 6 meter upp till kylbatteriet.
Hur ökar jag enkelt trycket på brinekretsen?

Nej, var det sitter spelar ingen roll, men det borde vara ett rött plåtkärl med gummiblåsa (aka expansionskärl, likadant som du har på värmesidan) just för att kunna trycksätta det korrekt.

Men enklast just nu för att kunna trycksätta vore om du kunde ansluta nåt till säkerhetsventilen som du kan skjuta in luft med, eller om du kan skjuta in vatten/brine via påfyllningskopplet (innanför den gråa frigolitpaketet). Önskvärt om det finns en manometer men om du är försiktig kanske du kan köra på känn. En del tipsar om att koppla en vanlig Gardena-koppling där (borde vara R15 gänga, 1/2") och fylla slangen med brine, sen koppla den på vanliga kallvattnet. Då du har minst 4-5 bars tryck så lär säkerhetsventilen på den vita plasttanken lösa ut när den når 1.5 bar (för antar att det är vad som står på den).

Har du ingen brinesprit så går det nog bra att bara köra rent vatten, du lär inte behöva mycket vätska för att trycksätta systemet då det vita kärlet är stumt. Undvik bara att skjuta in luft (dvs, se till så slangen är fylld innan på koppling).

Men ta det lugnt. Om du trycksätter systemet för mycket så riskerar du läckor på ställen du inte vill ha, så dubbelkolla att din säkerhetsventil fungerar och verkligen är på 1.5 bar och inte högre. Du borde ha ca 0.9 bar givet höjden (0,1 bar x 6m + 0,3 bar grundtryck).

Ett bättre alternativ är kanske att investera i en provtryckningspump. Om du framtiden byter till ett expansionskärl så kommer den komma till användning för påfyllning. Finns billiga på Amazon för 300-500 kr, men de kommer med fel anslutning (1/2" utvändig gänga) så du behöver en passande övergång. Jag hade också kompletterat med en annan manometer med lägre skala (Typ 5 bar) för annars blir det i princip omöjligt att veta när du uppnått tillräckligt tryck då de som sitter på är 25-50 bar. Kostar knappt en hundring, men kanske är knepigt att veta vilken gänga som passar innan du fått hem pumpen.



NIBE F1245-10 Cu, 100m + 170m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #27 skrivet: 24 juni 2025, 10:19:45 »
En sak till:

Pumparna ska INTE gå när du luftar systemet. Det ska komma brine ur avluftningsventilerna när pumparna är avstängda om du har uppnått rätt tryck.

Undantaget är det som jag beskrev när flödet är stoppat (så att pumpen bara bygger upp statiskt tryck), men vad jag ser på bilden kan du inte tillämpa det.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan (Eveco) CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #28 skrivet: 24 juni 2025, 10:46:07 »
Jag brukar numera toppa upp med en modifierad sodastreamer-flaska.

Inborrat i botten en bit av en hård tvättmaskinsslang. Passar i påfyllningskopplet. Kapsylen i toppen med inborrad gummipropp för tryckluft. Ställer kompressorn på 1 bar. Har provtryckt flaskan med 2 bar.

Efter anslutning öppnar man påfyllningsventilen och låter någon deciliter brine strömma ur systemet och upp i flaskans 10-markering. Detta för att få bort luft. Därefter fyller man flaskan med ny brine, skruvar på kapsylen och trycksätter. Sedan öppnar man försiktigt påfyllningsventilen och fyller på önskad mängd. Nivån får aldrig komma under 10-strecket (risk att blåsa in luft).
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan (Eveco) CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla cirkulationspump Brine
« Svar #29 skrivet: 29 juni 2025, 07:29:55 »
Felet är budgetplastkärlet.

Du ska ha ett riktigt expantionskärl även för berget / spriten.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!