0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det där är en fjäderbelastad backventil, den går inte att vända uppochner.Men den orsakar ett tryckfall som nog är problemet med att KB-pumpen går tungt, man brukar ha en klaffbackventil som ger lägre tryckfall i KB-kretsen.Sen kan det vara nått som fastnat i ventilen som gör att den inte stänger?
AJAJ vilken klen backventil och tallrik dessutom ! JO backventilen är problemet ! resistensen är för hög för den lilla pumpen vilket du löser med en 10x så stark ( i W ).... BYT ventil til STOR &GROV KLAFF!
Det jag funderar på är om man verkligen kan utesluta luft i frikyleslingan? Visserligen fungerar det när du kör VP's CP, men jag tänker att VP's och slingans CP tillsammans orkar överbrygga höjdskillnaden men att brinen sedan "tappas" ner i ett rör som fortfarande har luft i sig (utom i botten). Däremot orkar inte slingans CP själv överbrygga höjdskillnaden.Du säger att du har rundpumpat med VP's CP, men det är ingen säker metod att få bort luften i slingan eftersom brinen i detta fall hellre passerar direkt genom backventilen (i flödesriktningen). För att verkligen trycksätta måste du stänga av flödet på huvudslingan* helt så att du får upp ett övertryck motsvarande pumpens maxhöjdstryck och sedan öppna högst upp på slingan tills det sprutar brine.Jag har ingen kunskap om de avluftningsventiler du har. Är de automatiska eller manuellt eller både och? Har du öppnat dem manuellt i samband med trycksättning? Tänker att det automatiska kanske inte hinner med.Jag har ett tvåvåningshus och i det fallet räckte inte pumpen till för att överbrygga höjden ens om man stängde av flödet helt. Jag kan endast trycksätta genom att pressa in de sista litrarna brine med kompressor.* Det förutsätter förstås att det finns en serviceventil på "rätt" ställe på huvudslingan. CP måste kunna suga från expansionstanken och sedan skapa tryck ända till båda ändarna på frikyleslingan men efter det ska det vara stopp. (Rundpumpar man med t.ex. extern dränkpump i balja via påfyllningsventilerna så funkar det)Jag vill inte påstå att det är just detta som är problemet i ditt fall, men vill i vart fall (åter) öppna upp för möjligheten. Trycket i kärlet i vila ska motsvara höjden till högsta punkt plus en marginal för att systemet ska må bra. Luftar man med det trycket i behåll och systemet i vila så lär i vart fall luften i slingan försvinna.
Ja, eftersom det inte finns nån manometer på brinekretsen vet du inte vad det är för tryck där.Att inte ha ett expansionskärl på brinesidan vid frikyla är egentligen en brist även om det rent praktiskt går att klara sig utan.Om du har möjligheten att öka trycket på brinekretsen (och också hålla koll på vilket tryck det får) till 1-1.5 bar (beroende på vilken höjd din kollektor sitter på) så kan du åtminstone bekräfta eller utesluta att det är det som är felet.Hade jag varit du hade jag planerat för att byta till en klaffbackventil och sätta ett expansionskärl med manometer. I materialkostnad så är det ca 1000-1500 kr om du kan hitta prisvärda alternativ. Men sen behöver du också en pump (Typ en proctryckningspump) för att kunna fylla på brine då det inte längre kommer gå att "toppa upp" som du kan med plastkärlen.
Tack,Så det vita expansionskärlet borde sitta monterat innan påsticken till frikylekretsen?Nu sitter de ju efter frikylekretsen.Kylbatteriet sitter på vinden i ett 2 plans hus, och cirkulationspumpen och bergvärmen stå på bottenplan, så kanske uppskattningsvis 6 meter upp till kylbatteriet.Hur ökar jag enkelt trycket på brinekretsen?