0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Det skulle jag inte bry mig om (eller ens märka), den är inte uppkopplad på annat sätt än med ngenic. Men den misslyckas helt med körningen, larm 181 om man låter den köra på flera timmar, känns inte bra att den ska trigga ny kompressorstart var 15e minut när den gör detta heller, den kommer inte upp tillräckligt med kompressorn. Måste finnas en lägsta temp BT6 ska komma upp i för att den endast ska fortsätta med patron och inte trigga en ny kompressorstart när "hög kond in" lagt sig.Dessutom får jag "hög kond in" varje gång den kör vv, start 44 stopp 48. Den kommer upp i runt 44-45 efter dusch och lite högre när den "toppar upp" efter värmekörning. Blir väldigt oeffektivt eftersom den aldrig kan växla över från vv till värme. Skulle gärna sänkt till ekonomitemp på vv om det inte var för att per. höjning inte funkar...
Larm 181 kan antingen bero på att temperaturbegränsaren FD1 löst ut så att elpatron inte kan gå in?Kan också bero på att effektvakten hindrar elpatron att köra på?Det kan även bero på att tidpunkten för legionellakörningen är illa vald och är då nån duschar och tappar ur varmvattnet samtidigt som den försöker höja temperaturen?Om du kollar FD1 så ställ in legionellakörningen att köra vid en väl vald tidpunkt, typ igen elbilsladdare igång och ingen som tappar varmvatten samtidigt.
Jag tycker det är helt klart, du har dålig värmeöverföring till varmvatten. !!Vid BT3 (retur) 57,2° C har jag 55° C på BT6 (bara drygt 2° C under returtempen)Återkommer till mitt sista inlägg, har du tittat på den länkade tråden ?
Uppdateringen tror jag inte på, det är ju inget mjukvarufel utan ett fel i själva värmepumpen, troligen beläggning på slingan i varmvattenberedaren.Att den växlade över till värme när returen låg på 55° C tror jag var för att tiden för vattenvärmning hade gått ut.I meny 4.1.9 - driftprioritering har du en cirkel som visar de inställda tiderna.Pilen visar var i cirkeln VPń befinner sig/arbetar med för tillfälle.Dessa tider kan man ju ändra. I ditt fall är det dock inte lämpligt att förlänga tiden för varmvatten-beredningen, det skulle bara resultera i Hög Kondensor in/ut.Den legionella körningen går ju helt utanför vad som står i meny 4.1.9 , som DonPablo har skrivit efter ett eget program.Att den inte kör på med högre tillsats tror jag är för att returen redan är för hög när du fått Hög Kondensor in/ut, värmepumpen vill inte ha ännu högre retur.
Nej, det är samma vatten som i värmekretsen, man måste hålla koll på trycket vid expansionskärlet och fylla på vid behov om man tappar ur mycket.Det bör vara ca 1 bar
Mkt intressant tråd!Har exakt samma problem /funderingar som Martin.Men jag har en Nibe f730.Kan jag följa tips och råd ändå?Vad är det som skiljer?