0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Typ B menar de väl?
Nix, det finns nog i snart sagt alla boxar redan, det som tydligen krävs är en typ A, fråga mig inte varför.Kan ju ha något att göra med att den ska bryta om det blir ett jordfel INNAN laddboxens egna typB?
Har inte typ B hade samma grundfunktioner som typ A och därtill då dc? Men är ju bra om det räcker med typ A då typ B är fruktansvärt dyra och börsen är tom efter att man köpt elbil för 500k…
Har inte typ B hade samma grundfunktioner som typ A och därtill då dc? Men är ju bra om det räcker med typ A då typ B är fruktansvärt dyra och börsen är tom efter att man köpt elbil för 500k… Hur är det med batterierna från solcellerna? Är det likadant där?
Nix, det finns nog i snart sagt alla boxar redan, det som tydligen krävs är en typ A, fråga mig inte varför.
Där behövs typ B
En jfb type b gör samma sak som jfb typ a, fast är tålig mot dc felström också. Laddboxar har oftast dc detektering inbyggd och de klarar sig då med jfb typ a eftersom dc felström inte kommer läcka ut och förblinda jfb typ a. De som kräver typ b har inte inbyggd dc detektering.Det vanligaste protokollet för laddboxar är ocpp.https://openchargealliance.org/protocols/open-charge-point-protocol/
Jag tror faktiskt det är samma sak med solcellsinstallationer. Många växelriktare detekterar dc fel själva och klarar sig med jfb typ a.
OK, det var en nyhet för mig.Det speciella med Sverige är att här krävs elektromekaniska JFB B, det var bland annat det norska EESY billaddaren föll på, att de bara hade en elektronisk variant, som inte är godkänd i Sverige.
Det är samma regler inom hela EES. Sen är det upp till varje land att tolka reglerna om det inte är solklart eller finns nåt domstolsbeslut som tydliggör gränserna.Om ett lands elsäkerhetsmyndighet stoppar en produkt så har de andra länderna en viss tid på sig att antingen överpröva beslutet genom egna tester/slutsatser eller införa samma säljstopp.https://elbilen.se/nyheter/bakslag-for-easee-laddbox-kan-fa-saljforbud-i-hela-europa/Sen kan jag tycka att Svenska Elsäkerhetsverket ofta lägger lite för mycket energi på att skydda elbranschens monopol istället för att jobba för säkra produkter och anläggningar.
Jordfelsbrytare verkar inte vara en komplett lösning
Nej, det är därför man har säkringar.