0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Förvaring = lämna bilen 3 månader innan man åker till huset i Spanien.AC-laddning är all laddning via AC, alltså allt från 1-fas 3.7 kW till 3-fas 10.5 kW (som är max på just den bilen)."Normal" tolkar jag som att man ska ladda upp till 80%.Men du Börje visar ju på ett bra exempal på hur fan läser bibeln. Om det beror på okunskap eller medvetna missförstånd kan jag dock inte ta ställning till. Jag har sett flera av varandra oberoende tester som gjorts både av myndigheter och av tillverkarna själva, och 20-80% verkar vara den optimala kompromiss de flesta hamnar i för denna typ av batterier.Att ladda fullt är inte bra, att tömma helt är inte bra, att ladda varje dag är inte bra, så en gyllene medelväg verkar vara att ladda innan det är för lite kvar (20%) och fylla på utan att man pressar cellerna till max, alltså runt 80%.Vintertid kan jag mycket väl tänka mig att det är bättre att aldrig gå under 40%, dels för att räckvidden krymper rejält, men också för att batteriet kan ta skada av sträng kyla.Nu tror jag väl inte att det ska vara något större problem då vi troligen kommer ha kabeln i hela vintrarna ( ivart fall de dagar det går under 0 grader ute), och även om det kostar en slant är det nog knappast dyrare än att bygga och värma ett garage en hel vinter bara för att kylan inte ska skada batteriet.Batteriproblemet får man leva med, men om det blir som jag tror i övrigt så kommer vi att ha en mycket bra bil som alltid är varm och isfri, pigg motor (har aldrig ägt en bil med över 200 hk förr) och en mycket smidig en-pedalskörning.Rattvärme är ytterligare ett plus.
Eller betyder L2 asiatisk 2-fas, någon som vet?
Menar ju inte vad bilen rapporterar utan vad laddboxen mäter. Men kan ju iofs förstå att. du vill testa dina egna saker, men vire det inte intressantare om du integrerade laddboxar till din nuvarande loggningslösning (om det inte är gjort redan). Tror inte du kommer få så många andra som vill montera en separat elmätare för laddboxen om laddboxen redan har en inbyggd elmätare där de kan få bilens förbrukning loggad. Vore helt annorlunda om loggning saknades, men när det finns tror jag man snarare skall lägga möda på integration isf att jaga sista decimalens exakthet.
Jag skulle ha satt en egen elmätare före boxen. En elmätare med standardiserat avläsningsgränssnitt kostar ju inte särskilt mycket. Laddboxen kan behöva specialintegrationer eller nån molntjänst för att läsas av plus att den förmodligen har kortare teknisk livslängd än en simpel elmätare.
Skulle? Du menar väl inte att du uttalar dig om något som inte är aktuellt för din del?Om du har elbil så ha du antagligen andra saker du kommer att ställa in i bilen/boxen. Du lär alltså ändå hålla på med någon lösning som redan suger åt sig laddboxens elmätarvärden.Visst, det är bra att den elmätaren som du SKULLE ha monterat har standardiserat gränssnitt, men det är ju ganska ointressant ur logger-synpunkt, då det säkert redan har integrerats och inte på något sätt är specifikt eller ens särskilt bra anpassat för laddning av elbilar.Jag har en elmätare monterad före VPn. Den är helt bortkastad, har inte ägnat den ett ögonkast på åratal. Hade den varit inbyggd/åtkomlig från VPn if så hade siffrorna möjligen ha beaktats.Om nu elmätaren i laddboxen har en teknisk livslängd som är kortare än en vanlig elmätare i elcentral så spelar det ju absolut noll roll. När laddboxen har gått sönder så kommer varken den inbyggda eller självständiga elmätaren att visa någon förbrukning.
Men jag kanske är onödigt nördig?
Snarare onödigt oinsatt.Jag har ett hemautomatiseringssystem (ha). Det suger åt sig siffrorna från laddboxen och gör värdena till "sina egna". Skulle jag byta laddbox till någon annan så skulle det påverka väldigt litem ungefär lika lite som om du skulle byta elmätare till någon annan.
Det du totalt missar är att du ändå vill integrera laddboxen med resten av ditt system för att styra uttaget av energi. inte bara mäta det. Så varför inte lika gärna använda förbrukningsmätaren som finns i boxen då, istället för att hänga på ytterligare utrustning.
Fast det blir ju en ny enhet i HA med nya entiteter. Så du tappar all historik.
Finns bara en plats ledig i centralen, och som jag tolkar dem ska de installera en jordfelsbrytare typ A + säkringar.