Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 112796 gånger)

0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #525 skrivet: 28 januari 2025, 09:57:37 »
Förvaring = lämna bilen 3 månader innan man åker till huset i Spanien.
AC-laddning är all laddning via AC, alltså allt från 1-fas 3.7 kW till 3-fas 10.5 kW (som är max på just den bilen).
"Normal" tolkar jag som att man ska ladda upp till 80%.
Men du Börje visar ju på ett bra exempal på hur fan läser bibeln.  help
Om det beror på okunskap eller medvetna missförstånd kan jag dock inte ta ställning till.  ;)

Jag har sett flera av varandra oberoende tester som gjorts både av myndigheter och av tillverkarna själva, och 20-80% verkar vara den optimala kompromiss de flesta hamnar i för denna typ av batterier.
Att ladda fullt är inte bra, att tömma helt är inte bra, att ladda varje dag är inte bra, så en gyllene medelväg verkar vara att ladda innan det är för lite kvar (20%) och fylla på utan att man pressar cellerna till max, alltså runt 80%.
Vintertid kan jag mycket väl tänka mig att det är bättre att aldrig gå under 40%, dels för att räckvidden krymper rejält, men också för att batteriet kan ta skada av sträng kyla.
Nu tror jag väl inte att det ska vara något större problem då vi troligen kommer ha kabeln i hela vintrarna ( ivart fall de dagar det går under 0 grader ute), och även om det kostar en slant är det nog knappast dyrare än att bygga och värma ett garage en hel vinter bara för att kylan inte ska skada batteriet.

Batteriproblemet får man leva med, men om det blir som jag tror i övrigt så kommer vi att ha en mycket bra bil som alltid är varm och isfri, pigg motor (har aldrig ägt en bil med över 200 hk förr) och en mycket smidig en-pedalskörning.
Rattvärme är ytterligare ett plus.

Okunskap, och fattar inte jag helt säkert, så hur många fattar då 🤔

Men 80-20% är en kompromiss, det tror jag med, för det är inte säljande att säga 40% är bäst, så tolkar fan det
« Senast ändrad: 28 januari 2025, 10:09:22 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #526 skrivet: 28 januari 2025, 10:06:43 »
Eller betyder L2 asiatisk 2-fas, någon som vet?

Det vi kallar för Typ 2 tror jag att de menar.
Det andra är DC.
Men helt säker är jag inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3588
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #527 skrivet: 28 januari 2025, 11:49:02 »
Menar ju inte vad bilen rapporterar utan vad laddboxen mäter. Men kan ju iofs förstå att. du vill testa dina egna saker, men vire det inte intressantare om du integrerade laddboxar till din nuvarande loggningslösning (om det inte är gjort redan).  Tror inte du kommer få så många andra som vill montera en separat elmätare för laddboxen om laddboxen redan har en inbyggd elmätare där de kan få bilens förbrukning loggad.  Vore helt annorlunda om loggning saknades, men när det finns tror jag man snarare skall lägga möda på integration isf att jaga sista decimalens exakthet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13316
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #528 skrivet: 28 januari 2025, 13:01:48 »
Menar ju inte vad bilen rapporterar utan vad laddboxen mäter. Men kan ju iofs förstå att. du vill testa dina egna saker, men vire det inte intressantare om du integrerade laddboxar till din nuvarande loggningslösning (om det inte är gjort redan).  Tror inte du kommer få så många andra som vill montera en separat elmätare för laddboxen om laddboxen redan har en inbyggd elmätare där de kan få bilens förbrukning loggad.  Vore helt annorlunda om loggning saknades, men när det finns tror jag man snarare skall lägga möda på integration isf att jaga sista decimalens exakthet.


Jag skulle ha satt en egen elmätare före boxen. En elmätare med standardiserat avläsningsgränssnitt kostar ju inte särskilt mycket. Laddboxen kan behöva specialintegrationer eller nån molntjänst för att läsas av plus att den förmodligen har kortare teknisk livslängd än en simpel elmätare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3588
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #529 skrivet: 28 januari 2025, 13:34:46 »
Jag skulle ha satt en egen elmätare före boxen. En elmätare med standardiserat avläsningsgränssnitt kostar ju inte särskilt mycket. Laddboxen kan behöva specialintegrationer eller nån molntjänst för att läsas av plus att den förmodligen har kortare teknisk livslängd än en simpel elmätare.
Skulle?  Du menar väl inte att du uttalar dig om något som inte är aktuellt för din del?

Om du har elbil så ha du antagligen andra saker du kommer att ställa in i bilen/boxen.  Du lär alltså ändå hålla på med någon lösning som redan suger åt sig laddboxens elmätarvärden.

Visst, det är bra att den elmätaren som du SKULLE ha monterat har standardiserat gränssnitt, men det är ju ganska ointressant ur logger-synpunkt, då det säkert redan har  integrerats och inte på något sätt är specifikt eller ens särskilt bra anpassat för laddning av elbilar.

Jag har en elmätare monterad före VPn.  Den är helt bortkastad, har inte ägnat den ett ögonkast på åratal.  Hade den varit inbyggd/åtkomlig från VPn if så hade siffrorna möjligen ha beaktats.

Om nu elmätaren i laddboxen har en teknisk livslängd som är kortare än en vanlig elmätare i elcentral så spelar det ju absolut noll roll.  När laddboxen har gått sönder så kommer varken den inbyggda eller självständiga elmätaren att visa någon förbrukning.
« Senast ändrad: 28 januari 2025, 13:39:44 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9030
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #530 skrivet: 28 januari 2025, 13:40:49 »
Jämförde hur många kWh min Wallbox laddare säger att den har förbrukat mot vad mitt elbolag säger att elblilsladdningen har förbrukat då det är specificerat då jag har en stödtjänst via ladda/stoppa laddning och det skiljer bara bara 1,5kWh på hela år 2024 så minimal skillnad.

Stora frågan är då om elbolaget använder Wallbox uppgifter eller om dom på något sätt mäter förbrukningen specifikt tlll laddaren via Ferroamp hubben !

Finns möjligen data att få fram i laddhybriden om vad den tagit emot på årsbasis om jag nu skulle lyckas få fram den uppgiften.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13316
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #531 skrivet: 28 januari 2025, 13:47:01 »
Skulle?  Du menar väl inte att du uttalar dig om något som inte är aktuellt för din del?

Om du har elbil så ha du antagligen andra saker du kommer att ställa in i bilen/boxen.  Du lär alltså ändå hålla på med någon lösning som redan suger åt sig laddboxens elmätarvärden.

Visst, det är bra att den elmätaren som du SKULLE ha monterat har standardiserat gränssnitt, men det är ju ganska ointressant ur logger-synpunkt, då det säkert redan har  integrerats och inte på något sätt är specifikt eller ens särskilt bra anpassat för laddning av elbilar.

Jag har en elmätare monterad före VPn.  Den är helt bortkastad, har inte ägnat den ett ögonkast på åratal.  Hade den varit inbyggd/åtkomlig från VPn if så hade siffrorna möjligen ha beaktats.

Om nu elmätaren i laddboxen har en teknisk livslängd som är kortare än en vanlig elmätare i elcentral så spelar det ju absolut noll roll.  När laddboxen har gått sönder så kommer varken den inbyggda eller självständiga elmätaren att visa någon förbrukning.

Det jag menar är att siffrorna och sättet jag plockar in dom på i mitt hemautomationssystem inte bör vara beroende av exakt vilken box som sitter på utsidan väggen. Om/när boxen byts, uppgraderas, etc vill jag inte behöva byta integration och riskera att tappa historiken.
Många boxar integreras via leverantörens molntjänst och det är inte osannolikt att det slutar funka om leverantören går i konkurs eller kanske börjar ta onödigt mycket betalt för tjänsterna.

Men jag kanske är onödigt nördig?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3588
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #532 skrivet: 28 januari 2025, 13:54:43 »
Men jag kanske är onödigt nördig?
Snarare onödigt oinsatt.

Jag har ett hemautomatiseringssystem (ha).  Det suger åt sig siffrorna från laddboxen och gör värdena till "sina egna".  Skulle jag byta laddbox till någon annan så skulle det påverka väldigt litem ungefär lika lite som om du skulle byta elmätare till någon annan.

Det du totalt missar är att du ändå vill integrera laddboxen med resten av ditt system för att styra uttaget av energi. inte bara mäta det.  Så varför inte lika gärna använda förbrukningsmätaren som finns i boxen då, istället för att hänga på ytterligare utrustning.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13316
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #533 skrivet: 28 januari 2025, 14:03:50 »
Snarare onödigt oinsatt.

Jag har ett hemautomatiseringssystem (ha).  Det suger åt sig siffrorna från laddboxen och gör värdena till "sina egna".  Skulle jag byta laddbox till någon annan så skulle det påverka väldigt litem ungefär lika lite som om du skulle byta elmätare till någon annan.

Fast det blir ju en ny enhet i HA med nya entiteter. Så du tappar all historik. Sen är det väl kanske inte så många som är intresserad av den i verkligheten... Det är nog mer intressant att ha historik för t ex värmepumpen så man kan se hur den har presterat tidigare under givna förutsättningar...



Det du totalt missar är att du ändå vill integrera laddboxen med resten av ditt system för att styra uttaget av energi. inte bara mäta det.  Så varför inte lika gärna använda förbrukningsmätaren som finns i boxen då, istället för att hänga på ytterligare utrustning.

Jo men det ena utesluter ju inte det andra...  ::)
Men jag får väl erkänna att du har övertygat mig om att det är ganska onödigt att se hur mycket el laddboxen drog en viss dag för tio år sedan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3588
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #534 skrivet: 28 januari 2025, 14:11:10 »
Fast det blir ju en ny enhet i HA med nya entiteter. Så du tappar all historik.
Man använder en helper som t.ex. utility-meter som man läser av.  Sedan om man skulle byta laddbox så kopplar man över helper modulen till en annan sensor.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2571
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #535 skrivet: 28 januari 2025, 14:30:20 »
Kravet för att installera en laddbox med bidrag i Sverige är att laddboxen har elmätare.
Min liksom nästan alla andra har det.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #536 skrivet: 28 januari 2025, 18:58:53 »
Jag min dumma j-l gjorde mjukvaruuppdatering själv,  multimedia tvn blev helt blå med varningstext, bara "basic functions" kvar....
Efter 8e försöket dagen efter är jag tillbaka på banan, laddade inte in allt som uppdaterade gps kartor.
Antar det är lite Citroen typiskt, inga automatiska uppdateringar, puuh :D
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2658
  • Karma +5/-1
SV: Vi som kör elbil
« Svar #537 skrivet: 28 januari 2025, 19:51:40 »
Om det är till någon tröst, så är väl Citroëns multimediasystem levererat av Mitsubishi? Och det är precis lika struligt med uppdateringar när samma system sitter i en Mitsubishi bil.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3088
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #538 skrivet: 29 januari 2025, 07:22:39 »
Finns bara en plats ledig i centralen, och som jag tolkar dem ska de installera en jordfelsbrytare typ A + säkringar.
Typ B menar de väl?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #539 skrivet: 29 januari 2025, 09:00:06 »
Menar ju inte vad bilen rapporterar utan vad laddboxen mäter. Men kan ju iofs förstå att. du vill testa dina egna saker, men vire det inte intressantare om du integrerade laddboxar till din nuvarande loggningslösning (om det inte är gjort redan).  Tror inte du kommer få så många andra som vill montera en separat elmätare för laddboxen om laddboxen redan har en inbyggd elmätare där de kan få bilens förbrukning loggad.  Vore helt annorlunda om loggning saknades, men när det finns tror jag man snarare skall lägga möda på integration isf att jaga sista decimalens exakthet.

Jo, mycket möjligt, speciellt om data finns tillgängligt via wifi så borde det inte vara några problem att integrera det med loggern.
Vi har dock aldrig fått frågan, så intresset verkar vara rätt begränsat, och jag har därför inte satt mig in i exakt hur det fungerar med kommunikationen mellan laddare och nätverk, om det går via wifi, modbus eller någon krypterad lösning som binder data till just den tillverkarens molntjänster.
Kan mycket väl vara väldigt enkelt att komma åt, men det brukar inte vara det rent generellt, därför är det ofta enklare att addera en elmätare.
I vart fall för mig, då alternativet skulle vara att försöka anpassa loggern till tiotals olika fabrikat, hundratals modeller, som dessutom uppdaterar mjukvaran  med jämna och ojämna intervaller.
Hade vi varit 15 anställda så hade det förstås inte varit omöjligt att integrera all världens växelriktare, värmepumpar och elbilsladdare, men som det nu är känns det som ett för stort projekt.
Men ett antal borde förstås vara möjligt, man får väl i så fall satsa på de mest sålda som dessutom har data rimligt enkelt tillgängligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!