0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Vi får välse hur länge rekommendationerna för lfp gäller.
Ja min premiumbil rekomenderar SOC 20-40%, så man bör optimalt ladda upp mer samma morgon innan man skall åka dit man planerat.Sedan blir det lite svårare, skall man ladda 100% för att undvika DC laddning, eller 80% och DC ladda på vägen? Bäst är ju 80% och AC ladda på vägen, det hinner man ju om man är ledig pensionär och strosar runt på Gekås tex ☺️På min bil går det inte ställa laddnivå, men jag har inga som helst problem med detta, enkel huvudräkning bara. Och varmgarage vid laddning är bra Rickard! (I Tyskland gör man ofta garage nedgrävda under gräsmattan, eftersom tomterna är så små och dyra)
Som det ser ut kommer jag behöva sätta upp en elcentral till i garaget, rymmer tyvärr inte JFB och extra elmätare för bilen i samma central som sitter vid solcellsanläggningen.Tur man känner någon som säljer den typen av saker.
Haha, om det är Kia du visar, så säger de ju tvärtom, ladda upp till 100% innan förvaring.Det blir ambivalent med att samtidigt säga 80% ??Sedan står det att ladda optimalt med L2 till Normal😂, dvs enfas ⚡💪!! Kanske det är 20-32A de menar?😅. Skämtar bara, vi får också snart köra enfas 6A om effekt taxan blir för hög 😱
Varför skall du ha en elmätare i centralen för bilen? De flesta uppkopplade laddboxarns har inbyggd energimätning. Så 4 modulplatser för psa eller 1 om du redan har avsäkrad ström till laddboxen om du byter 3 säkringar mot psa.