Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 113365 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3588
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #510 skrivet: 27 januari 2025, 17:19:03 »
Vi får välse hur länge rekommendationerna för lfp gäller. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2571
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #511 skrivet: 27 januari 2025, 18:11:58 »
Vi får välse hur länge rekommendationerna för lfp gäller.
Tesla rekommenderar 100% en gång i veckan, Ford en gång i månaden.

Även LFP mår bäst mellan 20-80% men med tanke på att de klarar 3-5 ggr så många laddcykler är det mindre viktigt.

Som sagt 100% är i första hand för att bilen ska veta hur mycket som finns i batteriet då spänningen är betydligt mindre fluktuerande med laddningsnivån.

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 797
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #512 skrivet: 27 januari 2025, 19:41:16 »
Vi kan ställa laddning i % i min frus Ioniq5. Både ac och dc.

Vi har inställt ac på 80% och dc på 100%.

Vi laddar ac till 100% hemma om vi ska långt.
« Senast ändrad: 27 januari 2025, 19:43:31 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9032
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #513 skrivet: 27 januari 2025, 22:31:52 »
Hamnade på en sida som skrev om laddning bland mycket annat som heter www.omev.se
Tog screenshot på lite text
Lite lurigt om bilfabrikanterna kan justera tillgången till kapaciteten av batteriet för att hålla utlovad kapacitet under garantitiden men då kanske på bekostnad av livslängden om jag tolkade det rätt.
Antar att det inte går att se själv om man köper en x antal år gammal elbil eller får man någon form av state of health vid köp av elbil från bilhandlare ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1524
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #514 skrivet: 27 januari 2025, 23:46:49 »
Nördade lite i ID4 instruktionsbok. ☺️

Jag tolkar att man sätter laddnivå min och anger max så det laddas till min nivån först för förvaring, (20% på sommaren och 40% på vintern), sedan innan man planerar åka laddas det till 80%, eller 100% om man skall långt.
Blir ju lite samma consensus som beskrivs av Citroen! Eller hur??☺️👍
Finns det någon som jobbar med batteriutveckling så lyssnar jag intresserat!☺️

Vi brukar försöka behålla våra bilar 10-15 år, så det är ju bra att förstå. 40% laddnivå känns helt trovärdigt och logiskt om man siktar på att köra relativt lite och inte "slita ut" batteriet utan istället fokusera på att minska degraderingen över tid.
Kan ju vara så att man får ut mer mil med färre laddcykler men då med mer kWh laddat vid varje laddning, detta andra alternativ kanske passar en IDBuzz bättre ☺️ men jag vet verkligen inte, och kanske blir det samma ändå??😅

Det Citroen skriver känns helt trovärdigt iallafall☺️, varför skulle de ge fel information?

Vad står det i Asien manualerna? Tippar på ingenting!😆
« Senast ändrad: 28 januari 2025, 00:11:00 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9032
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #515 skrivet: 28 januari 2025, 00:03:10 »
Du skrev väl 20-40% SOC på din Citroën

Id4 tolkar jag på sommaren som 20-80% och 40-80% på vintern om man inte planerar att åka längre sträckor.
Åker man mycket när det är milt eller varmt ute så kör man 20-100%
Ser inte angående kallt ute men gissar att dom skriver 40-100% då


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1524
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #516 skrivet: 28 januari 2025, 08:31:14 »
Ja precis 20-40% är optimalt, och ladda mer det man behöver innan man åker iväg tummenupp
För vår del räcker det i normalfallet att bara ha 40-50% och ladda upp dit tillbaka när vi vart på stan kort rundor på <5 mil ☺️
« Senast ändrad: 28 januari 2025, 08:35:13 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9032
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #517 skrivet: 28 januari 2025, 08:37:05 »
Blir väldigt kort räckvidd då!
Börja ladda när man kommer på att man ska åka lite längre skulle åtmindstånde inte fungera för mig.

Kommer inte riskera att ha för lite kräm i batteriet kommande dag utan ställs nog på minst 95% om den hinner ladda upp till det på sen kväll/natten.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #518 skrivet: 28 januari 2025, 08:48:40 »
Ja min premiumbil rekomenderar SOC 20-40%, så man bör optimalt ladda upp mer samma morgon innan man skall åka dit man planerat.

Sedan blir det lite svårare, skall man ladda 100% för att undvika DC laddning, eller 80% och DC ladda på vägen?
Bäst är ju 80% och AC ladda på vägen, det hinner man ju om man är ledig pensionär och strosar runt på Gekås tex ☺️

På min bil går det inte ställa laddnivå, men jag har inga som helst problem med detta, enkel huvudräkning bara.

Och varmgarage vid laddning är bra Rickard!
(I Tyskland gör man ofta garage nedgrävda under gräsmattan, eftersom tomterna är så små och dyra) ;)

Finns tyvärr inte plats för ett underjordiskt garage heller.
Som jag sagt tidigare så köpte vi ett billigt hus, det innebär att både garaget och tomten är relativt liten för att vara i Norrbotten i alla fall, 900 m2 tomt, och jag har byggt ut huset så pass att jag fått söka tillstånd att utöka till tillåtna byggytan på den tomt vi har.
Så vitt jag kan förstå finns ju förvärmning av batteriet så jag lär väl ha vår bil inkopplad i laddaren dygnet runt och hålla hela världen varm via batteriet, i vart fall när det är riktigt kallt ute.
Vi får väl se hur mycket el den förbrukar om man låter batteriet varmhållas vintertid.
Som det ser ut kommer jag behöva sätta upp en elcentral till i garaget, rymmer tyvärr inte JFB och extra elmätare för bilen i samma central som sitter vid solcellsanläggningen.
Tur man känner någon som säljer den typen av saker.  ::)

Otroligt billigt med laddare och lastbalansering via tibber, 5200 kr för en vanlig laddare, och 7200 kr för en laddare för är förberedd för Vehicle to grid, inkl installation, efter grönt avdrag.
11 kW laddare.
Till den dyrare laddaren behövs en lös kabel, det gör att det blir dyrare, bara kabeln kostar närmare 2000 kr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #519 skrivet: 28 januari 2025, 08:52:30 »
Jag har ju hela tiden sagt att batterierna är för dåliga, brandfarliga, riskerar åldras så fort att det blir en slit och slängvara av hela bilen, men inte ens jag trodde att det fortfarande var så dåligt som det verkar vara.
På Kia är det i alla fall inte lika stringenta regler uppsatta som på citroen och VW, 80% är allt de skriver, inget om en nedre gräns, OCH - batteriet hålls alltid varmt om laddkabeln i ikopplad.
Risken är väl att bilen kommer att förbruka lika mycket el som hela huset om det värms av el, vi får i alla fall hoppas att det är värmepumpen som värmer, men jag är inte helt säker på det, står inget om det i manualen, det lilla jag läst i den i alla fall.
Helt otroligt egentligen att de kan få en värmepump att fungera i en bil, när det är nog svårt även om man sätter en luft/luft-värmepump på väggen, under klart kontrollerade former.  dontknow

Man hade ju gärna sett att det går ställa till vilken batteritemperatur den ska varmhålla till om man har kabeln inkopplad vintertid...
VI får verkligen hoppas att de inte värmer till +20 grader i alla fall, för det finns ju i princip ingen isolering i batterierna, en plastsköld och en aluminiumkapsling är allt så vitt jag kunnat se på de demonteringfilmer jag sett i alla fall.

Jag tolkar det som att man ska ladda hemma, aldrig till mer än 80%, och inte heller varje dag, men de skriver inget om vad de anser vara en lämplig startnivå, så man får väl gå på vad "alla" oberoende tester visar, att 20-80% verkar vara något av ett optimalt område.
I så fall kan jag i bästa fall få ut:
60% av 56 mil = 33,6 mil på sommaren.
-20% räckvidd vintertid: 26,88 mil.

Och det minskar med kanske 5% varje år, så om tio år får man räkna med kanske hälften, men om min kalkyl håller så kommer vi ha kört 30 000 mil då, så det får man kanske räkna med, och 98% av gångerna vi ska från gården så kommer de kvarvarande 13 - 16 mils räckvidd som då finns kvar att räcka mer än väl. (Och även då kan man ta sig mycket längre om man laddar till 100% och kör ned mot 0 innan man laddar)

Kia EV 5 har LFP, men lite kortare räckvidd.
Troligen är det dock som Mike skriver, att de i praktiken är bättre med tanke på att de mer eller mindre utan problem kan laddas 10-100% om man vill det.
« Senast ändrad: 28 januari 2025, 09:11:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1524
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #520 skrivet: 28 januari 2025, 09:08:29 »
Haha, om det är Kia du visar, så säger de ju tvärtom, ladda upp till 100% innan förvaring.
Det blir ambivalent med att samtidigt säga 80% ??

Sedan står det att ladda optimalt med L2 till Normal😂, dvs enfas ⚡💪!! Kanske det är 20-32A de menar?😅. Skämtar bara, vi får också snart köra enfas 6A om effekt taxan blir för hög 😱
« Senast ändrad: 28 januari 2025, 09:12:08 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3588
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #521 skrivet: 28 januari 2025, 09:15:42 »
Som det ser ut kommer jag behöva sätta upp en elcentral till i garaget, rymmer tyvärr inte JFB och extra elmätare för bilen i samma central som sitter vid solcellsanläggningen.
Tur man känner någon som säljer den typen av saker.  ::)
Varför skall du ha en elmätare i centralen för bilen?  De flesta uppkopplade laddboxarns har inbyggd energimätning.  Så 4 modulplatser för psa eller 1 om duredan har avsäkrad ström till laddboxen om du byter 3 säkringar mot psa.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #522 skrivet: 28 januari 2025, 09:29:41 »
Haha, om det är Kia du visar, så säger de ju tvärtom, ladda upp till 100% innan förvaring.
Det blir ambivalent med att samtidigt säga 80% ??

Sedan står det att ladda optimalt med L2 till Normal😂, dvs enfas ⚡💪!! Kanske det är 20-32A de menar?😅. Skämtar bara, vi får också snart köra enfas 6A om effekt taxan blir för hög 😱

Förvaring = lämna bilen 3 månader innan man åker till huset i Spanien.
AC-laddning är all laddning via AC, alltså allt från 1-fas 3.7 kW till 3-fas 10.5 kW (som är max på just den bilen).
"Normal" tolkar jag som att man ska ladda upp till 80%.
Men du Börje visar ju på ett bra exempal på hur fan läser bibeln.  help
Om det beror på okunskap eller medvetna missförstånd kan jag dock inte ta ställning till.  ;)

Jag har sett flera av varandra oberoende tester som gjorts både av myndigheter och av tillverkarna själva, och 20-80% verkar vara den optimala kompromiss de flesta hamnar i för denna typ av batterier.
Att ladda fullt är inte bra, att tömma helt är inte bra, att ladda varje dag är inte bra, så en gyllene medelväg verkar vara att ladda innan det är för lite kvar (20%) och fylla på utan att man pressar cellerna till max, alltså runt 80%.
Vintertid kan jag mycket väl tänka mig att det är bättre att aldrig gå under 40%, dels för att räckvidden krymper rejält, men också för att batteriet kan ta skada av sträng kyla.
Nu tror jag väl inte att det ska vara något större problem då vi troligen kommer ha kabeln i hela vintrarna ( ivart fall de dagar det går under 0 grader ute), och även om det kostar en slant är det nog knappast dyrare än att bygga och värma ett garage en hel vinter bara för att kylan inte ska skada batteriet.

Batteriproblemet får man leva med, men om det blir som jag tror i övrigt så kommer vi att ha en mycket bra bil som alltid är varm och isfri, pigg motor (har aldrig ägt en bil med över 200 hk förr) och en mycket smidig en-pedalskörning.
Rattvärme är ytterligare ett plus.
« Senast ändrad: 28 januari 2025, 09:32:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #523 skrivet: 28 januari 2025, 09:36:57 »
Varför skall du ha en elmätare i centralen för bilen?  De flesta uppkopplade laddboxarns har inbyggd energimätning.  Så 4 modulplatser för psa eller 1 om du redan har avsäkrad ström till laddboxen om du byter 3 säkringar mot psa.

Finns bara en plats ledig i centralen, och som jag tolkar dem ska de installera en jordfelsbrytare typ A + säkringar.
Jag vill kunna se hur mycket el som verkligen förbrukas, tror knappast att laddförlusterna är inräknade i bilens egna statistik, möjligen inte värmningen av batteriet heller, kupevärme och förvärmning innan avresa?
Jag vill veta exakt helt enkelt, och få in det i min egen statistik som kommer med Logger 1010 och webbtjänsten på e-logger.se så jag har full koll på alla flöden in och ut.
I just vårt fall ser det ju ut som att batterivärmning och kupevärme kommer dra nästan lika mycket som de mil vi kör bilen under vintern, men sånt är ju förstås bra att få svart på vitt när säsongen är slut, då vet både jag och ni andra vad man kan förvänta sig.
Sen tror jag väl att väldigt många mer eller mindre skiter i att vårda batterierna, tror det finns rätt många som pluggar i och laddar till 80 eller 100% varje gång de parkerar bilen där hemma.
Speciellt de som leasar sin bil, de kan ju skita fullständigt i det där och bara se till att batteriet är fullt när de ska iväg.
Bara en spekulation förstås.

På jobbet kommer jag väl använda den medföljande 1-fasladdaren bara för att hålla bilen varm.
Man kan ju fråga sig hur mycket effekt värmepumpen drar om den går på max, kan kanske bli ett problem då vi bara har säkringar som klarar typ 700W kupevärme/bil för våra tre bilar som parkeras på jobbet.
« Senast ändrad: 28 januari 2025, 09:41:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1524
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #524 skrivet: 28 januari 2025, 09:55:00 »
Haha, om det är Kia du visar, så säger de ju tvärtom, ladda upp till 100% innan förvaring.
Det blir ambivalent med att samtidigt säga 80% ??

Sedan står det att ladda optimalt med L2 till Normal😂, dvs enfas ⚡💪!! Kanske det är 20-32A de menar?😅. Skämtar bara, vi får också snart köra enfas 6A om effekt taxan blir för hög 😱

Eller betyder L2 asiatisk 2-fas, någon som vet?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!