0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja, du får nog läsa på lite mer, nog kan det finnas de som lägger sig lite lägre med sina 0 och 100%, men det går ju inte heller ladda till 105%, och alla rekommenderar mellan 10-90 och 20-80% under normala förhållanden.Kollar man på testerna är det bättre ju mer i mitten av intervallet man kan ligga, 40-60% är skonsammare än 20-80% också.LFP-batterierna är lite annorlunda, där rekommenderas man ladda till 100% då och då, men det har med batterispänningen att göra, och att det är vårt för datorn att räkna ut kvarvarande räckvidd om man inte låter den "Nollställas" på 100% nivå då och då.Vissa bilar kan köras någon enstaka mil efter att det visar 0%, men inte alla.De flesta tillverkarna anger ju batteriets storlek i brutto och netto, netto är det man kan nyttja, resten upp till brutto är den säkerhetsmarginal de lagt sig på för att batteriet inte ska åldras med hög hastighet.Troligen har de en lite marginal både uppåt och nedåt, men som sagt, den marginalen är inte tillgänglig att nyttja heller.
Känns inte premium att laddning bör vara 20-40% och att laddar man mycket och med rekommendation att inte parkera längre än 12 timmar i så fall !Hoppas det bara är Citroën som har så snäva rekommendationer.
Vadå använd inte generator? Kommer det skitel ur den?
Försökte hitta någon info från vw om rekommendationer men dom har nog gömt den infon väl