Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 113794 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9035
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #495 skrivet: 27 januari 2025, 09:02:45 »
Kan man ställa in i menyn på elbilar hur många procent den ska ladda ?

Rimligen borde borde det vara  mer kraft i batteriet än uppgivna 0-100% i själva batteriet, om batteriet skulle må dåligt av att ladda till verkligen 100% och det är skadligt så borde garantierna krympa.

Precis som med en varvtalsspärr på en fossilbil för att skydda motorn tänker jag mig att 100% enligt menyn egentligen inte är 100% av vad som verkligen finns.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #496 skrivet: 27 januari 2025, 10:26:41 »
Nja, du får nog läsa på lite mer, nog kan det finnas de som lägger sig lite lägre med sina 0 och 100%, men det går ju inte heller ladda till 105%, och alla rekommenderar mellan 10-90 och 20-80% under normala förhållanden.
Kollar man på testerna är det bättre ju mer i mitten av intervallet man kan ligga, 40-60% är skonsammare än 20-80% också.
LFP-batterierna är lite annorlunda, där rekommenderas man ladda till 100% då och då, men det har med batterispänningen att göra, och att det är vårt för datorn att räkna ut kvarvarande räckvidd om man inte låter den "Nollställas" på 100% nivå då och då.
Vissa bilar kan köras någon enstaka mil efter att det visar 0%, men inte alla.
De flesta tillverkarna anger ju batteriets storlek i brutto och netto, netto är det man kan nyttja, resten upp till brutto är den säkerhetsmarginal de lagt sig på för att batteriet inte ska åldras med hög hastighet.
Troligen har de en lite marginal både uppåt och nedåt, men som sagt, den marginalen är inte tillgänglig att nyttja heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9035
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #497 skrivet: 27 januari 2025, 10:38:15 »
Därav min fråga om man kan ställa in i procent hur mycket man vill/kan ladda då jag inte är påläst 😎

Du skriver själv om brutto och netto vilket var det jag var inne på, att via BMS visas 0-100% men batteriet har egentligen mer att ge både nedåt och uppåt som inte är tillgängliga utan för att skydda batteriet mot i och urladdning.

På husbilens batteri (Lithium) för solpanelen kan det stå 0% men mäter man upp batteriet så skulle det gå att få ut mer så det är inte 0% kvar utan egentligen X antal % kvar.

Kanske förklarar mig dåligt  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #498 skrivet: 27 januari 2025, 11:04:14 »
Nja, du får nog läsa på lite mer, nog kan det finnas de som lägger sig lite lägre med sina 0 och 100%, men det går ju inte heller ladda till 105%, och alla rekommenderar mellan 10-90 och 20-80% under normala förhållanden.
Kollar man på testerna är det bättre ju mer i mitten av intervallet man kan ligga, 40-60% är skonsammare än 20-80% också.
LFP-batterierna är lite annorlunda, där rekommenderas man ladda till 100% då och då, men det har med batterispänningen att göra, och att det är vårt för datorn att räkna ut kvarvarande räckvidd om man inte låter den "Nollställas" på 100% nivå då och då.
Vissa bilar kan köras någon enstaka mil efter att det visar 0%, men inte alla.
De flesta tillverkarna anger ju batteriets storlek i brutto och netto, netto är det man kan nyttja, resten upp till brutto är den säkerhetsmarginal de lagt sig på för att batteriet inte ska åldras med hög hastighet.
Troligen har de en lite marginal både uppåt och nedåt, men som sagt, den marginalen är inte tillgänglig att nyttja heller.

Ja min premiumbil rekomenderar SOC 20-40%, så man bör optimalt ladda upp mer samma morgon innan man skall åka dit man planerat.

Sedan blir det lite svårare, skall man ladda 100% för att undvika DC laddning, eller 80% och DC ladda på vägen?
Bäst är ju 80% och AC ladda på vägen, det hinner man ju om man är ledig pensionär och strosar runt på Gekås tex ☺️

På min bil går det inte ställa laddnivå, men jag har inga som helst problem med detta, enkel huvudräkning bara.

Och varmgarage vid laddning är bra Rickard!
(I Tyskland gör man ofta garage nedgrävda under gräsmattan, eftersom tomterna är så små och dyra) ;)
« Senast ändrad: 27 januari 2025, 12:56:25 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3088
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #499 skrivet: 27 januari 2025, 11:49:32 »
Vadå använd inte generator? Kommer det skitel ur den?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9035
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #500 skrivet: 27 januari 2025, 12:09:18 »
Känns inte premium att laddning bör vara 20-40% och att laddar man mycket och med rekommendation att inte parkera längre än 12 timmar i så fall !

Hoppas det bara är Citroën som har så snäva rekommendationer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #501 skrivet: 27 januari 2025, 12:24:07 »
Känns inte premium att laddning bör vara 20-40% och att laddar man mycket och med rekommendation att inte parkera längre än 12 timmar i så fall !

Hoppas det bara är Citroën som har så snäva rekommendationer.

Jag ser det som win-win information, kunden får mer pengar över till rödvin och god mat och Citroen behöver ersätta färre batterier.
Andra bilmärken kanske inte bryr sej, de säljer ändå till rika som är beredda att ta jättehög värdeminskning och de byter ju även till nyare modell efter 3 år....
« Senast ändrad: 27 januari 2025, 12:58:36 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #502 skrivet: 27 januari 2025, 12:41:00 »
Vadå använd inte generator? Kommer det skitel ur den?

Det får man anta att de ser den risken.
Det är en rekomendation, inte ett krav, så en generator hängande på cykelstället bak vid Sälen resor är fortfarande ok.☺️👍
« Senast ändrad: 27 januari 2025, 12:45:59 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9035
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #503 skrivet: 27 januari 2025, 12:45:50 »
Hur kan det generera mer pengar till rödvin för dig, du hinner i och för sig dricka en massa rödvin med om man ska försöka hålla sig mellan 20-40 då man inte kommer så långt och behöver ladda igen.
Lite märkligt även att man inte bör parkera längre än 12 timmar om man laddar mycket.

Kollade rekommendationen på SOC på batterierna som finns till Ferroamp för att lagra och förbruka här hemma och det skiljer en hel del beroende på tillverkare och sammansättning för att ge lång livslängd.
Mitt hade rekommendation på 10-100% och det fanns 0-80 , 15-90 , 20-97 .
Dålig koll på batterier men även om sammansättning och laddning/effektuttag är helt annorlunda jämfört med bilar borde det inte vara så galet stor skillnad på SOC så det kanske finns någon som har grottat in sig i detta som kan ge bra svar  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13316
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #504 skrivet: 27 januari 2025, 13:10:54 »
Vadå använd inte generator? Kommer det skitel ur den?


Du får bara ladda via peltierelement eller solceller. All el genererad av en generator är förbjudet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19317
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #505 skrivet: 27 januari 2025, 15:01:54 »
Trodde man kunde ladda fullt varje kväll med gott samvete så man har lite räckvidd utifall det behövs men så enkelt var det inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9035
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #506 skrivet: 27 januari 2025, 15:35:31 »
Så blir det när folka buzzen väl kommer  tummenupp
Försökte hitta någon info från vw om rekommendationer men dom har nog gömt den infon väl
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13316
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #507 skrivet: 27 januari 2025, 15:55:02 »
Försökte hitta någon info från vw om rekommendationer men dom har nog gömt den infon väl


Det står nog i instruktionsboken som man måste köpa eller knappa fram på bilens infotainmentskärm.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9035
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #508 skrivet: 27 januari 2025, 16:07:21 »
Då får jag vänta tills den kommer, kanske någon annan med nyare vw elbil som har kollat.
Jag har nog valt en av dom långsammare återförsäljarna eller om det beror på något annat men bilen kom till Sverige den 11 december och ännu inget leveransdatum.
Hur det kan ta över 50 dagar att göra iordning den när det inte är någon köprush på nya bilar är märkligt och tur att den inte är högkonjunktur  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2571
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #509 skrivet: 27 januari 2025, 17:12:49 »
Rickard har gett bra svar.
NMC-batteri 10-80% eller 20-80% rekommenderas och de flesta bilar har inställning för detta.

LFP-batterier ska däremot laddas till 100% då och då främst för att balansera celler och LFP tål även bättre ned mot 0%.

LFP klarar 3-5 gånger fler laddcykler och sitter därmed ofta i solcellsbatterier numera.

Nackdelen med LFP är tyngden och att de laddat långsamt vid kyla.
Kinesiska Zeekr och BYD kommer dock nu med LFP som klarar 600kW och laddar nästan lika snabbt i kyla. Zeekr ska sätta upp 600kW laddare i Europa.

Ett mindre LFP som används 0-100% har alltså i många fall längre räckvidd än ett NMC som laddas 20-80%

Teknikutvecklingen är enormt snabb på batterier i Kina så läser du det här om ett år så finns säkert ännu bättre teknik.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!