0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skit med detta. Det måste gå att få ordning på det. Att ta in en jour blir häftigt dyrt och dom kanske inte kan se eller förstå något. Klart att det är något med flödet på KB som gör det eller givarfel. I Övrigt så gör bara VP vad som den ställs i värden på, men nu får den inte som den ska information som den vill ha och bråkar. Är det givarfel och någon ger fel värde som isig KB så löser LP ut. Ingen tvekamhet om detVar i landet är du
Gradminutinställningen är ökad, då blir det med automatik färre starter och längre driftcykler. Det kan förstås handla om sliten kompressor som andra har varit inne på. Är inte med på logiken där. Om kompressorn in ger någon värme tas inte heller någon värme från borrhålet. Då blir borrhålet varmare. Att borrhålet är så kallt betyder att borrhålet är hårt belastat vilket borde betyda att pumpen fungerar som den ska.
Nu har jag snurrat igång åbäket igen. VP 60 TS 310, och jag såg att elpatron gick in, det gillar jag. Annars betyder det väl att man stressar kompressorn, som blir ledsen, då den aldrig kommer upp i önskat börvärde på framledningen?
Feltänkt enligt min mening. Kompressorn stressas inte av att gå långa perioder. Tvärtom mår den inte bra av många korta driftcykler. Elpatronen ska gå in så lite som möjligt. Kompressorn ska ges tid att beta av gradminuterna. Tillsatstiden är 208 timmar per år vilket betyder att det behövs väldigt lite tillsats, troligen under 1000 kWh/år beroende på inkopplad effekt. Kompressorn har gått ca 4200 timmar per år. Det tyder på lite klen dimensionering och borde ha gett mer tillsatstimmar per år men man kanske accepterade lite lägre temperatur inomhus tidvis. Det är ingen mening med att kosta på ny pump. Är köldbärartemperaturerna in/ut -6/-12 betyder det att borrhålet är för klent. Detta faktum ändrar inte en ny pump på. Jag förutsätter att temperaturerna är korrekt uppmätta. Man kan tvivla på det med tanke på att det är i början av vintern och det inte har varit problem tidigare år. Det är orimligt att värmepumpen helt plötsligt skulle ge högre effekt och ta ut mer värme från borrhålet. En köldbärardifferens på 6 grader är mycket med tanke på att borrhålet är bara ca 120 meter djupt. 3-4 grader hade varit rimligare med cirkulationspumpen på högsta fart. En kraftigare cirkulationspump skulle minska differensen men det skulle fortfarande vara väldigt låga köldbärartemperaturer. Medelvärdet in/ut ändras inte så mycket. Att borran är frusen behöver i sig inte betyda några problem. I norra Sverige är det svårt att undvika isbildning i borrhåletEn möjlighet är att slangen har blivit klämd i borrhålet av isen. KBut som då tidigare låg på gränsen till att utlösa LP-larmet kan då ha passerat den gränsen. Men det är spekulationer. Är -6/-12 korrekta temperaturer betyder det en temperaturdifferens mellan berg och köldbärarens medeltemperatur på 14 grader. Det skulle ge en värmeflöde på lite över 50 W/m aktivt hål. 110 meter aktivt borrhål skulle betyda 5,5 kW värme från berget. Räknar man med COP=3 betyder det att pumpen ger 7,3 kW. Det borde bli lägre effekt med tanke på att köldbärartemperaturen är så låg. Det är svårt att få grepp om det här problemet, det finns information som inte passar ihop.
Pressostaten som sitter i hans pump är en ACB-4UA12 som bryter på 1.5 Bar.Han har 1.7 kg R404A i pumpen. Givarna styr inget eller ger felkoder mer än att de kan visa lite fel men är inte kopplade till något som ändrar styrning eller bryter vid olika värden.
Tanken var väl att få till lite mer elpatrontid för att avlasta hålet lite grann?
KBut är temperaturen ut från pumpen. Då förstår jag tankegången. Hoppas att det kommer en tekniker som se problemet ur ett vidare perspektiv. Att det kommer någon som konstaterar att köldbäraren är alldeles för kall och att borran är frusen har man inte mycket glädje av. Det intressanta är ju varför det är problem med det nu och inte har varit det tidigare. Sen är det för få meter borrhål till pumpen med tanke på dess effekt och nordliga läge men så har det ju alltid varit.
Ja, det har alltid varit så. Bara gått, utan problem och med låg förbrukning. 4200kwh för värme och 1700kwh för tappvatten senaste energideklarationen. Något blev fel när pumpen för två,veckor sedan gick konstant och hårt såvid -18c, då fick jag LP och filtret var helt igengrott. Rensade filtret och den gick i några dagar och nu har jag LP hela tiden. Kanske frös hålet.. eller så har jag vid rengöring tabbat mig.. Just ja, fick offert för ett till hål på 150m på 62271:- sen kan jag ta bort eller addera 10 meter för ca 3600kr. Vad tycker ni? Ta hit en kunnig som får se över pumpen, borra för 62 eller köpa en ny ctc gsi 612 för ca 135? Borra och pump är inte en lösning nu. Bara en av delarna är ett alternativ nu.
Tack för alla svar. Jag återkommer imorgon angående offert på borra. Godnatt
Vad ingår i 62271 kr? All inkoppling, slang, brine etc? Svårt att beställa ny pump utan att veta säkert vad problemet är, kanske är något enkelt. Håller med Roland.