0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Återigen, jag kan huset sedan barnsben och har aldrig upplevt det kallt på vintrarna och då vet jag också att tidigare ägare inte hade någon direkt extravärme utöver att elda i kamin någon gång då och då.
Hur ofta är "då och då"? Att fylla upp ett expansionskärl vid ett tillfälle/år i samband med luftning tycker jag kan vara ok, men måste man fylla på väsentligt oftare än så så bör man nog se efter orsaken, som t.ex. kan vara:Trasigt kärl/blåsaLäckande säkerhetsventilFör litet expansionskärlLäckage i radiatorsystemet
Ur vilket rör kom vattnet? Röret från säkerhetsventilen på varmvattenberedaren mynnar ut alldeles bredvid och där brukar det komma vatten efter en varmvattenberedning. Kom vattnet från expansionskärlet är det förmodligen för lite luft i det.
Det röret kommer från säkerhetsventilen för VV, står säkert 9 bar på topp av det blå vredet. Kommer det något från de högra, säken för värmen 1,5 eller 2 bar på topp av det röda vredet. Att trycket åker JOJO, finns bara kärlet eller en läcka för det. När du fyller på, så ska det vara sakta påfyllning, håll koll på manometern, den ska stiga långsamt och inte sticka som ett spjut upp till tryck.
Vänstra röret kommer från expansionskärlet. Kommer det vatten därifrån är det fel på expansionskärlet. Troligen har membranet i kärlet gått sönder. Det kan man kolla genom att öppna ventilen i botten på expansionskärlet. Det är en typ bildäcksventil under skyddsproppen. Kommer det vatten mer än någon tesked är det fel på membranet. Då är det bara att byta expansionskärl. Att trycket pendlar mycket är ett symptom på att det är fel på expansionskärlet.