0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter som huset är utrustat med ett värmesystem/radiatorer av högtemperaturtyp. Kanske stod där en oljepanna förut? Den kunde ge en framledningstemperatur på 80 grader om det behövdes. Värmepumpar arbetar bara med lägre temperaturer. Med elpatronen kanske värmepumpen klarar ge 60 grader om det är en lite äldre modell. Låter som det är dags att fundera på en ny bergvärmepump. Nuvarande kanske är 25 år gammal nu? Även borrhålet kan eventuellt behöva förnyas. Vissa radiatorer kan också behöva bytas ut eller att man kompletterar med fler radiatorer(?)
4kw är för lite 5500w minst, så en 6kw kompressor hade varit bättre.Prova sänka cirkulationspumpen om den står på högsta fart 3, till 2an, om det blir någon skillnad.
Visst låter det lite med 4 kW till ditt hus. Men värmepumpar var relativt dyra redan på den tiden och det kostar att borra. Det var inte ovanligt att göra en ekonomisk avvägning. Man kan ju säga att du får ju ut maximalt ur din värmepum, ca 4 ggr 4kW, vilket spar pengar i jämförelse med direktel. Du får ju även värmepumpspris på varmvatten hela sommarhalvåret. Så investeringen i den lilla 4kW pumpen har säkerligen sparats in. Jag ser även att den gå för fullt. På stigaren har du ofta 55C vilket är max vad den kan prestera. Även returen ligger nära 49C, vilket är max vad pumpen tillåter, tyvärr även med elpatroonstöd. Den ger allt!Idag hade man satt in en större pump som kan ge högre stigartemperatur, men som även kommer att kräva en dyrare djupare borra. Jag hade nog inte börjat justera cirkulationspumpens hastighet med tanke på att du ligger redan på högt C ut och max C in. Skulle du höja exempelvis circulationshastigheten kommer returen gå upp till över 49C, och då går den automatiskt över i 100% elvärme tills returen sjunkit till ca 46C. Det kan ta tid om du har mycket eleffekt inkopplat. Det var ett mål jag hade med min gamla 1210, att när det var kallt och elvärmen gick till, skulle den med pump och värmetillskott ej ha en retur på 49C.Kurvlutningen har nog inte så mycket inverkan i ditt fall, pumpen ger ju redan "järnet". Du skall nog börja fundera på byte av pump och djupare borra, eller alternativa stöduppvärmningar typ kamin.