Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.  (läst 5970 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Valiant

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 808
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #15 skrivet: 17 november 2023, 10:02:53 »
Håller med de sista inläggen, delar deras råd. Jag tycker att man kanske inte behöver IR-termometer, att känna med handen uppifrån och ned vad det är för temperatur fungerar relativt bra. Varmt där uppe, och definitivt kallare där nere. Samt läs av värden på pumpen. Delta på ca 6C är bra.

Det är med alternativ till värmepump: När du med föreslagna ändringar fått värmepumpen att att gå hela tiden är det dags att kolla köldbärarens temperatur vid kontinuerlig gång, in och ut. Du kan ju även stänga av elpatroner med tvång, för att kolla detta.
Temperaturen på köldbäraren är kanske inte så kall, d.v.s. att ditt borrhål fungerar ovanligt bra, trots att det bara är 100m. I mitt fall klarar ett effektivt djup på 150 meter en 12kW pump! Så du kan kanske installera en 6 kW med frekvens som anpassar sig till borran. Dina temperaturavläsningar blir intressanta.
Låt oss säga att du kanske har -2C ut och +1C in, kan du satsa på en S1255-6. Skulle en S1255 kyla borran allt för mycket, kommer den med automatik att reducera effekten.

Utloggad LnACE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #16 skrivet: 22 november 2023, 08:07:47 »
Återigen tack för alla svar!

Det jag nu ska göra är alltså att kontrollera alla radiatorer och det jag vill veta är att deltat är samma på alla radiatorer? Jag mäter kort och gott upptill och nedtill på själva radiatorn? De faktiska temperaturerna kommer ju att skilja sig åt då några radiatorer är i garage/ekonomidel som generellt är sämre isolerade rum. Blir att införskaffa en IR-termometer. Fundera på intrimningen tar jag när jag vet deltat.

Återstår ännu att dra ner cirkulationspumpen ett snäpp. Vilket förhoppningsvis kommer att minska TS-tiden.

Jag är dock fortfarande skeptisk till den faktiska värmen i huset. Nu har vi haft ordentligt kallt ner mot -25 grader ute, har då haft ner mot 15-16 grader inne. Återigen, jag kan huset sedan barnsben och har aldrig upplevt det kallt på vintrarna och då vet jag också att tidigare ägare inte hade någon direkt extravärme utöver att elda i kamin någon gång då och då. Nåväl är kanske bara att leva med det är dock fortfarande inne på luftvärmepump som stöd, borde ju vara effektivera än ett el-element även vintertid? Samt att jag då får möjlighet att kyla på sommaren.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #17 skrivet: 22 november 2023, 08:24:02 »
Om även biytan på 55 m2 värms så har du tillgång till ca 24w/m2 uppvärmd yta, det är bara lite mer än vad ett passivhus ska klara.
Normalt så ligger man nog på ett behov av ca 45-50 w/m2 i norra sverige vid -25 grader.
Så räkna med ca 4 kW från värmepumpen och lika mycket från elpatron vid -25 grader om du vill ha 21-22 grader inne.
Värmer du bara 111 m2 så blir det ändå bara 36 W/m2 från värmepumpen - inte heller det räcker om huset inte är superisolerat.

Tror en luftvärmepump är en ekonomiskt effektiv lösning på kort sikt.
Jag skulle montera den där du har nytta av AC på sommaren, för när din nuvarande bergvärme går sönder så kommer du behöva fundera på både en större värmepump och ett extra borrhål - det blir en investering på minst 150 000 kr.
Efter en sådan investering så kanske du bara kommer att använda luftvärmepumpen för kyla på sommaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9871
  • Karma +19/-4
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #18 skrivet: 22 november 2023, 09:56:05 »

Återigen, jag kan huset sedan barnsben och har aldrig upplevt det kallt på vintrarna och då vet jag också att tidigare ägare inte hade någon direkt extravärme utöver att elda i kamin någon gång då och då.

Jag skulle tro att värmepumpen installerades för rätt länge sedan, idag skulle man inte sätta in en så liten pump. På den tiden var många timmar tillsatsel inte samma problem som idag. Det var nästan så att man med avsikt dimensionerade så för att få ner installationskostnaden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad LnACE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #19 skrivet: 24 november 2023, 17:44:47 »
Ett problem kommer ju som bekant sällan ensamt.

Tyckte det var ovanligt kallt idag när jag kom hem. Känner på radiatorerna som är kalla. Går ut till pumpen och ser då att det runnit ut rejält med vätska, se bilder.

"Fyllde på" expansionskärlet i toppen genom att vrida på vredet. Blivit lärd att den ska "fyllas" till strax innan röda markeringen då och då, vilket jag gör.

Känner nu att värmen i radiatorerna börjar komma tillbaka. Bör jag vara orolig? Vad har hänt egentligen? VB-fram var 36 och VB-r 31.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #20 skrivet: 24 november 2023, 17:54:25 »
Hur ofta är "då och då"?  Att fylla upp ett expansionskärl vid ett tillfälle/år i samband med luftning tycker jag kan vara ok, men måste man fylla på väsentligt oftare än så så bör man nog se efter orsaken, som t.ex. kan vara:

Trasigt kärl/blåsa
Läckande säkerhetsventil
För litet expansionskärl
Läckage i radiatorsystemet
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad LnACE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #21 skrivet: 24 november 2023, 18:48:02 »
Hur ofta är "då och då"?  Att fylla upp ett expansionskärl vid ett tillfälle/år i samband med luftning tycker jag kan vara ok, men måste man fylla på väsentligt oftare än så så bör man nog se efter orsaken, som t.ex. kan vara:

Trasigt kärl/blåsa
Läckande säkerhetsventil
För litet expansionskärl
Läckage i radiatorsystemet

Bra fråga har inte tänkt på det så noga. Har iofs sett att tryckmätaren varierar ganska kraftigt "av sig själv" så har väl inte varit och pillat på den allt för ofta.

Nu hoppas jag iaf att min påfyllning löser det faktum att radiatorerna var kalla. VB-fram typ 70 grader just nu vilket iofs känns helt galet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9871
  • Karma +19/-4
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #22 skrivet: 24 november 2023, 19:04:14 »
Ur vilket rör kom vattnet? Röret från säkerhetsventilen på varmvattenberedaren mynnar ut alldeles bredvid och där brukar det komma vatten efter en varmvattenberedning.

Kom vattnet från expansionskärlet är det förmodligen för lite luft i det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5230
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #23 skrivet: 24 november 2023, 19:21:23 »
Åker trycket JOJO så är 2 saker, blåsan i kärlet trasigt eller för lite luft i det. Kolla ventilen ( som en bildäckventil ) under plastlocket under kärlet. tryck lite lätt på piggen, kommer det vatten, bara byta kärlet. Kommer det luft så måste du fylla på med luft. går bra med en pump för bildäck. Tappa ur så trycket blir noll, pumpa i luft, stiger trycket ut med mer vatten, fortsätt så, ända till tills manometern visar noll och lufttrycket är 0,6 bar på pumpen. Sen fylls med vatten tills manometern visar ca 0,8 - 0, 9 bar.

Utloggad LnACE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #24 skrivet: 24 november 2023, 19:24:24 »
Ur vilket rör kom vattnet? Röret från säkerhetsventilen på varmvattenberedaren mynnar ut alldeles bredvid och där brukar det komma vatten efter en varmvattenberedning.

Kom vattnet från expansionskärlet är det förmodligen för lite luft i det.

Vattnet kom ur det vänstra röret i bilden. Det går i sin tur upp till expansionskärlet.

"Fyllde på" lite tidigare då jag antog det var problemet. Har varit uppe och vänt på ca 1,6-1,7 bar. Nu gått ner en aning till 1,4 bar.

Nu står skiten bara och tillverkar varmvatten, varmvattnet är 70gr.

Radiatorerna, och rören till dem, tycker jag inte går upp i temp märktvärt. Men det kanske tar lång tid?
« Senast ändrad: 24 november 2023, 19:26:26 av LnACE »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5230
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #25 skrivet: 24 november 2023, 19:37:18 »
Det röret kommer från säkerhetsventilen för VV, står säkert 9 bar på topp av det blå vredet. Kommer det något från de högra, säken för värmen 1,5 eller 2 bar på topp av det röda vredet. Att trycket åker JOJO, finns bara kärlet eller en läcka för det. När du fyller på, så ska det vara sakta påfyllning, håll koll på manometern, den ska stiga långsamt och inte sticka som ett spjut upp till tryck.

Utloggad LnACE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #26 skrivet: 24 november 2023, 19:53:55 »
Det röret kommer från säkerhetsventilen för VV, står säkert 9 bar på topp av det blå vredet. Kommer det något från de högra, säken för värmen 1,5 eller 2 bar på topp av det röda vredet. Att trycket åker JOJO, finns bara kärlet eller en läcka för det. När du fyller på, så ska det vara sakta påfyllning, håll koll på manometern, den ska stiga långsamt och inte sticka som ett spjut upp till tryck.

Det vänstra röret (till vänster på bilden med rören mot väggen) går onekligen upp till expansionskärlet. Det är från det röret det kommit vatten.

Trycket nere på 1 bar nu. Fan läcka låter ju jobbigt! Ser då ingenting i huset, då måste det ju vara i ledningarna i grunden/golvet?

VB-fram stod på 35 men studsade hux flux upp till 69 när jag står vid pumpen och varmvattentillverkningen gick igång.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9871
  • Karma +19/-4
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #27 skrivet: 25 november 2023, 11:08:50 »
Vänstra röret kommer från expansionskärlet. Kommer det vatten därifrån är det fel på expansionskärlet. Troligen har membranet i kärlet gått sönder. Det kan man kolla genom att öppna ventilen i botten på expansionskärlet. Det är en typ bildäcksventil under skyddsproppen. Kommer det vatten mer än någon tesked är det fel på membranet. Då är det bara att byta expansionskärl.

Att trycket pendlar mycket är ett symptom på att det är fel på expansionskärlet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad LnACE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #28 skrivet: 25 november 2023, 15:23:07 »
Vänstra röret kommer från expansionskärlet. Kommer det vatten därifrån är det fel på expansionskärlet. Troligen har membranet i kärlet gått sönder. Det kan man kolla genom att öppna ventilen i botten på expansionskärlet. Det är en typ bildäcksventil under skyddsproppen. Kommer det vatten mer än någon tesked är det fel på membranet. Då är det bara att byta expansionskärl.

Att trycket pendlar mycket är ett symptom på att det är fel på expansionskärlet.

Ja trycket pendlar en hel del. Samt att det då som sagt kommer vatten. Får ringa någon firma på Måndag så får de komma och byta eller konstatera om något annat är fel.

Står mest och tillverkar VV, varmvattentemp fortfarande kring 70 även VB-fram över 70. Dock fortfarande kallt i huset då den mest producerar VV och då levereras väl inget till huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9871
  • Karma +19/-4
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #29 skrivet: 25 november 2023, 16:22:28 »
Det är något fel med varmvattenberedningen. Det ska inte bli så hög temperatur som 70 grader. Indikerar pumpen att den gör varmvatten hela tiden? Fungerar växelventilen? Värmer pumpen överhuvudtaget huset någon gång? Kommer  varmvattentemperaturen som visas från samma givare som styr pumpen eller är det en temperatur som visas på en separat termometer? Det är ju en äldre pump så jag vet inte hur det är.   

Pumpen mår definitivt inte bra av det här. Om den inte värmer huset trots att den indikerar att den gör det skulle jag stänga av den.
« Senast ändrad: 25 november 2023, 16:24:36 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!