Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 36811 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #780 skrivet: 30 december 2023, 13:14:15 »
Sträckör alltid till stockholm (90 mil) när jag åker dit, samma sak när sonen gick skola i katrineholm, och när jag köpte mina två bilar i Danmark, då blev det 146 mil, och och för sig med en 1-timmes tupplur halvvägs, så då kunde jag ha laddat.
Till katrineholm körde jag t.o.m en gång när han skulle på antagningsintervju på skolan, vilade i baksätet under intervjun, och körde sedan hem, kanske 220 mil eller nåt sånt med en dryg timmes vila.
Samma sak när jag köpte mopedbilen i Södertälje, startade kring 12 på natten, framme lagom tills de öppnade, lastade och körde hemåt, 1 timmes vila i gävle och så hem till Piteå.

Men alla är ju inte lika extrema som jag är när jag är ute på tur, och längtar hem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #781 skrivet: 30 december 2023, 13:33:07 »
För vissa passar inte en elbil i dagsläget med vissa förutsättningar. Men tror ändå att majoriteten har ett annat beteende så visst finns det alltid undantag. Jag här själv kört 170 mil i sträck i min ungdom. Det skulle jag inte rekommendera.

Nu tycker jag allt över 40 mil är långt. Vi åker från söder om Oulo till Borås, men brukar sova nånstans på östkusten på vägen.

Det blir en tripp till Finland till sommaren.

Vi pausar och äter på vägen så laddar vi samtidigt. Kommer nog gå fint. Stressa får andra göra bäst de vill.

« Senast ändrad: 30 december 2023, 13:40:07 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #782 skrivet: 30 december 2023, 14:30:55 »
50000mil minst
Jag tänkte väl närmast på antalet år.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2970
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #783 skrivet: 30 december 2023, 15:07:26 »
Jag tänkte väl närmast på antalet år.
Blir ca 50 år då. Kör 1000 mil per år 😀
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #784 skrivet: 30 december 2023, 16:24:45 »
Rickard: Hur många resor på 55 mil och länge har du gjort under 2023?

Jag har gjort 8 resor på 80 mil skälv 2023.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #785 skrivet: 30 december 2023, 20:48:15 »
Vad räknas som resa?

Kollade Google, har tydligen åkt 2ggr neråt Bayern/Österrike 302 resp. 374 mil, en resa i England och London 88 mil, och kanske totalt 50 mil i Spanien. Verkar ha kört mer utomlands än i Sverige i år, dock sparsamt med resor, man har blivit äldre....
Längs 7an och 9an genom Tyskland finns det många laddstationer har jag sett, så 20-30 mil mellan pauser är nog lagom, även om man avverkar 140 mil i ett svep så att säga.
Skall kolla lite mer noggrant i fortsättningen efter laddplatser i större städer, lätt att fastna i köer, men en elbil drar väl ingenting då heller, eller?

Kom också och tänka på 2022 då vi åkte genom Sverige till Narvik, ner till Trondheim, sedan hem till Sjuhärad. Mellan Luleå, Kiruna och Narvik, Lofoten tror jag inte det var görligt med elbil, ännu. Dieseln puttrade då uppåt 100 mil per tank ☺️
« Senast ändrad: 30 december 2023, 21:06:05 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #786 skrivet: 30 december 2023, 21:09:28 »
Det jag menade var en tur där man åker bil och stannar endast för att äta och göra sina behov, samt om tiden tillåtet titta på sevärdheter eller besöka något på vägen. Frågan är hur många såna resor görs per år som är på mer än 55 mil.

För på 55 mils resa är det ett laddstopp som de flesta moderna elbilar behöver.



Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #787 skrivet: 30 december 2023, 21:17:13 »
Ok, då gjorde jag 4 st i år, kanske 6 st förra året.
Men fattar det som att en Ionic kan ladda 10-80% på en halvtimma, och det är ju tillräckligt bra för att köra en bit längre.
« Senast ändrad: 30 december 2023, 21:21:29 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #788 skrivet: 30 december 2023, 22:34:53 »
Rickard: Hur många resor på 55 mil och länge har du gjort under 2023?

Jag har gjort 8 resor på 80 mil skälv 2023.
Noll.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2970
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #789 skrivet: 01 januari 2024, 09:47:11 »
-22 ute. 165km räckvidd imorse från varmt garage. 115km räckvidd 3 timmar senare (kört 4 km), (med fläkt/värme av 165km…).

Hur effektiva är värmepumparna i dessa? Löns det att ha en kupévärmare med 230v att värma kupén, eller ladda batteriet med 230v och utnyttja värmepumpen för att få värme i kupén?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #790 skrivet: 01 januari 2024, 11:07:10 »
Så här se 303 km med våran Ioniq 5 ut. +2 till -5 grader.  Vi har inte haft kallare än -11 än.
« Senast ändrad: 01 januari 2024, 11:36:32 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #791 skrivet: 02 januari 2024, 12:22:20 »
Nog borde ju värmepumpen vara effektivare.

Såg en video igår, en elbilsägare med en Nissan 200 (7-sitsig), 6.5 år gammal med drygt 13 000 mil på mätaren, batteriet hade gett upp, bara några km räckvidd indikerar fel på cellerna.
Skulle kosta mellan 130 000 och 180 000 att sätta in ett begagnat batteri 40 kWh batteri, mer än vad bilen var värd.
25 kWh beggat batteri skulle gå på mellan 70 och 120 000 kr.

Surt sa räven, men det ligger ju helt i linje med vad jag spekulerat i tidigare i denna tråd.
Det kommer onekligen att vara ett problem för de flesta som köpt elbilar med nuvarande batteriteknik.
Att bilen blir värdelös i samma sekund som batteriet "ger upp".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2970
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #792 skrivet: 04 januari 2024, 18:37:40 »
Har trott att långsam laddning är bättre för batterierna, kan så vara men för plånboken är det bättre att ladda fortare. Laddade igår med 10A och bilens batteri tog tillvara 62% av vad den matades med, beräknat enligt %-nivån som bilen uppgav fanns i batteriet (40% ökning i batteriet (23-63%) 18kWh på elmätaren och batteriet är 28kW).

Batterivärmare tror jag inte finns, hur vet man det? Igår tyckte nu bilen att batterierna var kalla, 25% kvar och sköldpadda, -28 ute. Grannens fossilbil gick inte heller, lågt oljetryck, ingen motorvärmare i…
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #793 skrivet: 04 januari 2024, 18:46:19 »
Har trott att långsam laddning är bättre för batterierna, kan så vara men för plånboken är det bättre att ladda fortare. Laddade igår med 10A och bilens batteri tog tillvara 62% av vad den matades med, beräknat enligt %-nivån som bilen uppgav fanns i batteriet (40% ökning i batteriet (23-63%) 18kWh på elmätaren och batteriet är 28kW).

Batterivärmare tror jag inte finns, hur vet man det? Igår tyckte nu bilen att batterierna var kalla, 25% kvar och sköldpadda, -28 ute. Grannens fossilbil gick inte heller, lågt oljetryck, ingen motorvärmare i…

Det är nog batterivärmare på alla elbilar, annars skulle dom inte kunna ladda då det är minusgrader ute.
Det har jag på mitt bodelsbatteri i husbilen.
https://energilandet.com/product/liontron-lifepo4-artic-smart-bms-12v-150ah-varmeelement/
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #794 skrivet: 05 januari 2024, 08:06:53 »
Jag skulle nog inte lämna gården med en elbil vid -35°C (Risken att skada batteriet allvarligt känns för hög, och den ekonomiska insatsen skyhög), men en fossilbil som startar är en annan sak.
Igår fick jag visa Sambon var indikatorn för glödningen fanns, normalt är det ju bara vrida på nyckeln, men när det är så kallt som nu behöver den glöda i några sekunder för att den ska hoppa igång direkt.
Vi hade förstås haft motorvärmaren i 1.5 timmar på ett ungefär, annars hade det nog varit svårt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!