0 medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.
Precis, det är inga problem alls så länge det inte är några problem, men när det blir problem är det bara skrota bilen.Det är just det som är problemet.Har du en dålig cell så kommer bilen vara mer eller mindre omöjlig att sälja.Det finns tusentals celler i ett batteri, så risken att en av dem ska lägga av måste bara vara påtaglig.Lite som att en värmepump hade 4000 kompressorer och allt fungerade perfekt så länge alla kompressorer var felfria...Sen skulle den vara omöjlig att reparera.De priser jag sett på att byta batterier varierar från drygt 200 000 kr och upp till ca 600 000 kr.Att reparera verkar kostar från ca 50 000 kr om man kan hitta en tredjepartsaktör som tar på sig den typen av uppdrag.Och då har man förstås ändå inte ett nytt batteri, bara några nya celler eller moduler, finns inget som säger att inte nästa modul lägger av dagen efter.
Har haft två nära bekanta som fått byta motor på sina bilar på garantin. En Vw golf bensin som inte ens var ett år och annan med en Toyota bensin som var några år. Min bror hade en Ford fiesta bensin som brann upp. Min pappa hade en DKW som brann upp. Jag har bytt växellåda på en bil. Även den bensinare. Så det händer hela tiden utan att det skrivs i media.
Såg ett avsnitt på Youtube om just detta i förrgår, en Tesla med två defekta celler, Tesla erbjöd bara utbyte, för 25 000 USD.En tredjeparts hackar-verkstad bytte ut två av 8 moduler för bara 5000 USD.Ingenting säger att det batteriet inte får fler krånglande moduler inom en snar framtid, troligen är det väl mycket troligt att så kommer att ske.Det var väl också därför Tesla inte ville reparera utan byta ut helt och hållet. Man kan ju tänka att det är vettigt att lägga ut 25 000 USD på en bil som är värd i runda slängar 27 000 USD, men motorerna och invertrarna är ju inte heller några evighetsmaskiner - jag skulle inte byta batteri i alla fall, och det är mycket tveksamt att jag skulle lägga ut 60 000 kr på att få 2 av 8 moduler i batteriet nya, för det innebär ju att jag har 6 moduler som står på kö för att få felande celler.I mina ögon är bilen i princip värdelös när detta händer, förmodligen omöjlig att sälja med defekt batteri i alla fall, så enda möjligheten av bli av med den är väl att lägga ut 60 000 kr och sedan lura på någon annan skiten innan nästa cell havererar.Skademinimering.