Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 37347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #795 skrivet: 05 januari 2024, 17:09:15 »
DRIVING my ELECTRIC CAR from Wales to LEEDS was a nEVer Ending NIGHTMARE! I am a BROKEN MAN!

Well this video shows the true reality of EV ownership and exposes lies and misinformation that's being fed to us.
Join me as I drive from Wales to Leeds in my Porsche Taycan All Electric Car and EXPOSE the truth about EV's and EV Infrastructure.

Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #796 skrivet: 05 januari 2024, 21:46:25 »
 VÃ¥ran elbil har tagit oss överallt vi velat Ã¥ka och inte stött pÃ¥ nÃ¥gra problem. Har man ett batteri pÃ¥ över 70 kWh och snabb laddning sÃ¥ och inte är av den stressade typen sÃ¥ löser det sig.

Finns faktiskt många mer ladd platser än man tror.

Finns appen chargefinder.


Den oro som finns för laddning försvinner med tiden när man upptäcker att det är lika enkelt som tanka diesel.


Och just de. Vi har även två dieselbilar i familjen.

Men är man tveksam så vänta med köp av elbil.


Eller åk kollektivt.

« Senast ändrad: 05 januari 2024, 22:22:06 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #797 skrivet: 06 januari 2024, 13:49:13 »
Jag kommer nog inte köpa elbil så länge batterierna har en så pass begränsad livslängd, speciellt i det klimat vi befinner oss i är jag långt ifrån säker på att de där påstådda livslängds-åren och antalet laddcykler kommer att kunna hållas.
Måste man iväg någonstans när det är -35 grader så är det ju rysk roulette med stora summor som insats i en elbil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #798 skrivet: 06 januari 2024, 23:45:50 »
Jag har kört 10 000mil med min 3a nu. degraderingen är 6%.

Man behöver nog inte oroa sig så mycket för batterierna.

Vi har haft -30 hrader här nere i södern och Teslan har fungerat mycket bra.
Bara peta i drive och köra. När jag körde min vanliga pendlings strecka så drog den 2,4 kWh per mil.
Jag laddade lite och när jag åkte hem med varma batterier så drog den 1,7 kWh per mil.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #799 skrivet: 07 januari 2024, 05:57:21 »
Precis, det är inga problem alls så länge det inte är några problem, men när det blir problem är det bara skrota bilen.
Det är just det som är problemet.
Har du en dålig cell så kommer bilen vara mer eller mindre omöjlig att sälja.
Det finns tusentals celler i ett batteri, så risken att en av dem ska lägga av måste bara vara påtaglig.
Lite som att en värmepump hade 4000 kompressorer och allt fungerade perfekt så länge alla kompressorer var felfria...
Sen skulle den vara omöjlig att reparera.
De priser jag sett på att byta batterier varierar från drygt 200 000 kr och upp till ca 600 000 kr.
Att reparera verkar kostar från ca 50 000 kr om man kan hitta en tredjepartsaktör som tar på sig den typen av uppdrag.
Och då har man förstås ändå inte ett nytt batteri, bara några nya celler eller moduler, finns inget som säger att inte nästa modul lägger av dagen efter.

Problemen är förstås liknande på en vanlig bil, det fungerar bra så länge motorn spinner på, men den kan ju potentiellt lägga av när som helst, skillnaden är att det mesta kostar bara några tusenlappar att fixa, rasar motorn finns som regel en komplett bättre begagnad att köpa på en bilskrot för rimliga pengar.
Kör man med en gammal bil så ökar förstås riskerna, men då kan man byta bil för bara några tusenlappar om den skulle rasa.

Jag vidhåller att batteritekniken inte är mogen för en bred acceptans på marknaden.
Någon som såg köerna till laddstationerna vid Jul?
(Såg en bil i "teslaforum" dagen innan jul de ställde sig i en 10 bilar lång kö, och alla vet ju hur länge varje bil måste ladda...)
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 05:59:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #800 skrivet: 07 januari 2024, 07:27:42 »
Har haft två nära bekanta som fått byta motor på sina bilar på garantin.

En Vw golf bensin som inte ens var ett år och annan med en Toyota bensin som var några år.

Min bror hade en Ford fiesta bensin som brann upp.

Min pappa hade en DKW som brann upp.

Jag har bytt växellåda på en bil. Även den bensinare.


Så det händer hela tiden utan att det skrivs i media.
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 07:41:17 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2976
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #801 skrivet: 07 januari 2024, 07:37:03 »
Tesla har väl ocksÃ¥ problem med batterivärmarna?  Ett ofta Ã¥terkommande problem.

Kör man många mil per år tror jag mera på elbil, dvs så länge garantin gäller.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #802 skrivet: 07 januari 2024, 08:05:17 »
Precis, det är inga problem alls så länge det inte är några problem, men när det blir problem är det bara skrota bilen.
Det är just det som är problemet.
Har du en dålig cell så kommer bilen vara mer eller mindre omöjlig att sälja.
Det finns tusentals celler i ett batteri, så risken att en av dem ska lägga av måste bara vara påtaglig.
Lite som att en värmepump hade 4000 kompressorer och allt fungerade perfekt så länge alla kompressorer var felfria...
Sen skulle den vara omöjlig att reparera.
De priser jag sett på att byta batterier varierar från drygt 200 000 kr och upp till ca 600 000 kr.
Att reparera verkar kostar från ca 50 000 kr om man kan hitta en tredjepartsaktör som tar på sig den typen av uppdrag.
Och då har man förstås ändå inte ett nytt batteri, bara några nya celler eller moduler, finns inget som säger att inte nästa modul lägger av dagen efter.


Kan det verkligen vara så puckat konstruerat att om en enda cell går sönder så måste hela batteriet bytas?? Är det inte uppdelat lite?

Jag skriver till EU om Retrofitkrav pronto isåfall!
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 08:07:29 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #803 skrivet: 07 januari 2024, 09:03:34 »
Såg ett avsnitt på Youtube om just detta i förrgår, en Tesla med två defekta celler, Tesla erbjöd bara utbyte, för 25 000 USD.
En tredjeparts hackar-verkstad bytte ut två av 8 moduler för bara 5000 USD.
Ingenting säger att det batteriet inte får fler krånglande moduler inom en snar framtid, troligen är det väl mycket troligt att så kommer att ske.
Det var väl ocksÃ¥ därför Tesla inte ville reparera utan byta ut helt och hÃ¥llet.  dontknow

Man kan ju tänka att det är vettigt att lägga ut 25 000 USD på en bil som är värd i runda slängar 27 000 USD, men motorerna och invertrarna är ju inte heller några evighetsmaskiner - jag skulle inte byta batteri i alla fall, och det är mycket tveksamt att jag skulle lägga ut 60 000 kr på att få 2 av 8 moduler i batteriet nya, för det innebär ju att jag har 6 moduler som står på kö för att få felande celler.
I mina ögon är bilen i princip värdelös när detta händer, förmodligen omöjlig att sälja med defekt batteri i alla fall, så enda möjligheten av bli av med den är väl att lägga ut 60 000 kr och sedan lura på någon annan skiten innan nästa cell havererar.
Skademinimering.
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 09:06:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #804 skrivet: 07 januari 2024, 09:15:18 »
Har haft två nära bekanta som fått byta motor på sina bilar på garantin.

En Vw golf bensin som inte ens var ett år och annan med en Toyota bensin som var några år.

Min bror hade en Ford fiesta bensin som brann upp.

Min pappa hade en DKW som brann upp.


Jag har bytt växellåda på en bil. Även den bensinare.


Så det händer hela tiden utan att det skrivs i media.

Enligt senaste tillgängliga statistiken finns mellan 20 000 och dryga 300 000 rena elbilar i Sverige, beroende på vilken statistik man litar på: https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik
Det finns över 7 miljoner registrerade bilar i Sverige: https://www.car.info/sv-se/stats?from=2023-02&to=2024-01&vd=0.8.18.19.20&tcb=registered&tcs=registered&tcf=registered

När antalet elbilar är lika många som fossilbilarna kan vi börja jämföra.
Att jämföra t.ex antalet bilbränder när "alla" elbilar är nya, med en fossilbils-flotta som har en medelålder på kanske 13 år? är inte en rättvis jämförelse, så den typen av diskussioner blir ju mer eller mindre ett slag i luften.

Man skulle ju kunna hoppas på ett förbud mot dessa giftiga och miljöfarliga batterier, men det lär ju inte hända, det blir våra barn som får ta hand om skiten, eller så skickas det till asien för att eldas upp, dumpas i havet eller grävas ned.

Även jag har fått byta motor på en bil jag hade i slutet av 80-talet, det kostade 1000 kr och 13 timmars eget arbete.
Inte hela världen.
Fick växellådan helrenoverad på en av mina Toyota, den hade gått 13 000 mil och var många år gammal när det gjordes, så garantin var slut, men det gjordes på goodwill utan kostnad.
Fick även motorblocket utbytt när den gått 18 000 mil p.g.a. hög oljeförbrukning, även det gratis på goodwill.
Så visst krånglar även fossilbilar.
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 09:21:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #805 skrivet: 07 januari 2024, 09:21:04 »
När jag pÃ¥ -90 talet arbetets pÃ¥ en auktoriserad Philipsvekstad sÃ¥ kom det in kassettspelare. Ofta  ihop med cd och allt.

Kapstanaxel var ofta böjd pga bandtrassen.

Var det garanti så bytte man hela däcket då lös axel inte såldes. Då kostar den så mycket att Philips skrota maskin.

Vad det en privat person snodde vi axel frÃ¥n en skrotad maskin med annat fel. 

Marknaden kommer komma till att det finns pirat eller annat sätt att laga än att köpa allt nytt. När man har ett förråd av diverse batteri kommer man dit. Vi har inte nått dit än.




Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #806 skrivet: 07 januari 2024, 09:24:03 »
Mmm, men vem vill ha ett begagnat batteri när man vet att livslängden är begränsad?
Och, tillverkarna skyddar sina delar med diverse specialverktyg och andra sätt så trenden är absolut åt motsatt håll, det blir allt svårare för fristående företag att reparera diverse produkter, som t.ex. datorer, telefoner och bilar.
Elbilsbatterier är dessutom så byggda att de är väldigt svåra att öppna och livsfarliga att hantera, av uppenbara skäl, så arbetskostnaden kommer att vara skyhög även om man kan byta ut enstaka celler för någon hundring.
Det är fakta.
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 09:26:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #807 skrivet: 07 januari 2024, 09:26:40 »
Du ska ändå inte ha nån elbil så varför bryr du dig?

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #808 skrivet: 07 januari 2024, 09:31:25 »
Jag tycker att det är en utmaning att fundera över olika skeenden som jag ser.
Speciellt när jag ser något som jag tycker är galet.
Därför bryr jag mig, i detta fall ska vi alltså gå över till något som är farligt, giftigt, enormt resurskrävande att ta fram, dessutom dyrare än befintlig teknik - för att rädda klimatet.
Något som jag inte tror är möjligt genom att minska på CO2-utsläppen, även om det vore möjligt, vilket det inte är.
Det är lite som att tro att vindkraft kan ersätta kolkraft, olja och gas när det inte är planerbart - lika galet det.

Eller att tro att CO2-utsläppen kommer att minska för att vi i väst gör oss själva utfattiga när vår industri dör ut och dikaturer som skiter i både klimat och miljö tar över.
Det är galet helt enkelt.
En skadlig masspsykos som drabbat västvärlden och som troligen är början till slutet för den framgångsrika era vi fått växa upp i.
De som väntar på att ta över är i stort korrupta kommunistiska eller religiösa diktaturer - just därför är utvecklingen så oroande.

INGEN tror på allvar att CO2-utsläppen globalt kommer att minska nämnvärt de kommande 50 åren, inte ens klimatalarmisterna.
Det enda som kan leda till det är ett teknikhopp som gör CO2-fri energi billigare, planerbar och tillgänglig för alla.
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 09:56:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #809 skrivet: 07 januari 2024, 10:07:47 »
Såg ett avsnitt på Youtube om just detta i förrgår, en Tesla med två defekta celler, Tesla erbjöd bara utbyte, för 25 000 USD.
En tredjeparts hackar-verkstad bytte ut två av 8 moduler för bara 5000 USD.
Ingenting säger att det batteriet inte får fler krånglande moduler inom en snar framtid, troligen är det väl mycket troligt att så kommer att ske.
Det var väl ocksÃ¥ därför Tesla inte ville reparera utan byta ut helt och hÃ¥llet.  dontknow

Man kan ju tänka att det är vettigt att lägga ut 25 000 USD på en bil som är värd i runda slängar 27 000 USD, men motorerna och invertrarna är ju inte heller några evighetsmaskiner - jag skulle inte byta batteri i alla fall, och det är mycket tveksamt att jag skulle lägga ut 60 000 kr på att få 2 av 8 moduler i batteriet nya, för det innebär ju att jag har 6 moduler som står på kö för att få felande celler.
I mina ögon är bilen i princip värdelös när detta händer, förmodligen omöjlig att sälja med defekt batteri i alla fall, så enda möjligheten av bli av med den är väl att lägga ut 60 000 kr och sedan lura på någon annan skiten innan nästa cell havererar.
Skademinimering.

Jag har ingen koll på hur det är på riktigt men jag tänker att om en eller två av åtta moduler havererar på säj ett 80kWh batteri så har du 70 eller 60 kWh kvar att köra på.
Någon som vet hur det är på Kina o Korea bilar, VW o Tesla?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!