Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 302530 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19367
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1050 skrivet: 11 december 2024, 15:02:46 »
Jag tankar när det börjar ta slut och i dag är det dags  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3120
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1051 skrivet: 11 december 2024, 17:56:51 »
Jag tankar när det börjar ta slut och i dag är det dags  ;)
Inget bränslerally där? måndag kväll skall man satsa på tankning här, tisdag morgon är det kris hos bränslebolagen så de höjer med 3kr/l (eller marknadspriset stiger varenda tisdag), sedan neråt mot samma pris som måndag kväll under veckan och se igen tisdag morgon KRIS +3kr (förr i år var det tisdag kväll man skulle tanka på)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5233
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1052 skrivet: 11 december 2024, 18:23:37 »
Inte som i Rostock Tyskland då, dä var priset högt på morgonen och dalade bra lågt mot eftermiddag -kväll, nu ett par år sen, men kanske lika ännu, då det var i närheten av färjorna. Tysk diesel är fetare än svenk och drar bättre.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3648
  • Karma +5/-8
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1053 skrivet: 11 december 2024, 19:06:43 »
Förstår att ni känner er utanför som inte har hängt med i utvecklingen.

  tOOmten
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19367
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1054 skrivet: 11 december 2024, 21:37:29 »
Inget bränslerally där? måndag kväll skall man satsa på tankning här, tisdag morgon är det kris hos bränslebolagen så de höjer med 3kr/l (eller marknadspriset stiger varenda tisdag), sedan neråt mot samma pris som måndag kväll under veckan och se igen tisdag morgon KRIS +3kr (förr i år var det tisdag kväll man skulle tanka på)
Tror inte det skiljer mycket tankar på lokala macken med vanligt betalkort gillar inte få räkningar i efterhand så har inget tank kort och skulle väl i så fall behöva 2 ett privat och ett firma kort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35991
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1055 skrivet: 12 december 2024, 07:40:25 »
Förstår att ni känner er utanför som inte har hängt med i utvecklingen.

  tOOmten

Har du köpt, leasar du, eller förmånsbil?
Att köpa en elbil som man ska äga känns väldigt chansartat tycker jag, har kollat på det ett bra tag nu och kan inte hitta något vettigt i det.
Inte ekonomiskt i alla fall.
Och jag vägrar helt ärligt att betala norr om 5000 kr/månad för att ha en bil på gården. (Minst 7000 kr/månad för att kunna leasa en bil jag vill ha)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1056 skrivet: 12 december 2024, 14:53:24 »
En sak jag har funderat på ganska länge, ni som kör elbil varför tänds bromsljuset på elbilar helt omotiverat då och då trots att ni inte behöver bromsa? Jag har sett det massor med ggr, vi med riktiga bilar brukar bara släppa på gasen, om ni med elbilar släpper på gasen tänds bromsljusen då? motorbromsar ens en elbil?

En Tesla hade hela motorvägen för sig själv, inga bilar i närheten förutom jag och Tantaloan som ligger 150 meter bakom, ca var 3:e kilometer så bromsade Teslan in lite och varje gång så förbereder jag mig på att nu händer det något.
 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1057 skrivet: 12 december 2024, 15:02:05 »
om ni med elbilar släpper på gasen tänds bromsljusen då? motorbromsar ens en elbil?
 

Googla på "One pedal drive"... Elbilar bromsar och laddar batteriet när man släpper på gasen. Bromskraften kan ställas in så den blir mycket kraftigare än motorbromsen på en bränslebil, så därför behöver bromsljuset tändas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3648
  • Karma +5/-8
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1058 skrivet: 12 december 2024, 17:35:52 »
En sak jag har funderat på ganska länge, ni som kör elbil varför tänds bromsljuset på elbilar helt omotiverat då och då trots att ni inte behöver bromsa? Jag har sett det massor med ggr, vi med riktiga bilar brukar bara släppa på gasen, om ni med elbilar släpper på gasen tänds bromsljusen då? motorbromsar ens en elbil?

En Tesla hade hela motorvägen för sig själv, inga bilar i närheten förutom jag och Tantaloan som ligger 150 meter bakom, ca var 3:e kilometer så bromsade Teslan in lite och varje gång så förbereder jag mig på att nu händer det något.
Som purjo skriver.  Många kör med one pedal drive eller åtminstone kraftig regen när man släpper på gasen.  Den frirullar alltså inte om man släpper på gas utan att bromsa.

I början så blir det lite onödiga lätta inbromsningar för att man inte är van vid att hålla gasen jämnt nedtryckt.

Eftersom regen är så kraftig på många elbilar så måste bromsljuset tändas när den bromsas på det sättet även om föraren inte trycker på bromspedalen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3648
  • Karma +5/-8
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1059 skrivet: 12 december 2024, 17:48:55 »
Har du köpt, leasar du, eller förmånsbil?
Att köpa en elbil som man ska äga känns väldigt chansartat tycker jag, har kollat på det ett bra tag nu och kan inte hitta något vettigt i det.
Köpte begagnad lågmil 3 åring.

Självklart går det inte ihop ekonomiskt jämfört med att köpa en gammal skrotbil.  Om man jämför med andra liknande bilar men annan drivlina däremot så kan det ju gå ihop.  Det är bara frågan om hur långt man kör, hur man laddar, prisutvecklingen på el resp fossiler osv, dvs det vanliga man får titta på på bilar, bara ett par parametrar till att beakta.

Själv kör jag så lite så det går säkert inte ihop ekonomiskt.  Däremot känner jag mig själv och för att känna att man kan ta bilen även om det inte är jätteviktigt, så får det vara något som just den turen inte inte kostar så mycket i kronor och miljö.  Jag är mycket för att prioritera att ta större kostnader i förväg istället för högre löpande kostnader.  Boende, båt, bil, sommarhus, uppvärmning m.m.  kör vi enligt den principen. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19367
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1060 skrivet: 12 december 2024, 18:43:43 »
Som purjo skriver.  Många kör med one pedal drive eller åtminstone kraftig regen när man släpper på gasen.  Den frirullar alltså inte om man släpper på gas utan att bromsa.

I början så blir det lite onödiga lätta inbromsningar för att man inte är van vid att hålla gasen jämnt nedtryckt.

Eftersom regen är så kraftig på många elbilar så måste bromsljuset tändas när den bromsas på det sättet även om föraren inte trycker på bromspedalen.
Det fungerar likadant på en fossildriven bil som körs med farthållare när bilen kommer ikapp nånting lite för snabbt  och bromsar automatiskt tänds bromsljuset fast då används ju faktiskt bromsen även om inte föraren tryckt ner pedalen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35991
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1061 skrivet: 13 december 2024, 08:31:02 »
Köpte begagnad lågmil 3 åring.

Självklart går det inte ihop ekonomiskt jämfört med att köpa en gammal skrotbil.  Om man jämför med andra liknande bilar men annan drivlina däremot så kan det ju gå ihop.  Det är bara frågan om hur långt man kör, hur man laddar, prisutvecklingen på el resp fossiler osv, dvs det vanliga man får titta på på bilar, bara ett par parametrar till att beakta.

Själv kör jag så lite så det går säkert inte ihop ekonomiskt.  Däremot känner jag mig själv och för att känna att man kan ta bilen även om det inte är jätteviktigt, så får det vara något som just den turen inte inte kostar så mycket i kronor och miljö.  Jag är mycket för att prioritera att ta större kostnader i förväg istället för högre löpande kostnader.  Boende, båt, bil, sommarhus, uppvärmning m.m.  kör vi enligt den principen.

Jo, det är väl typ det jag kommit fram till också, en begagnad som tappat en stor del av värdet kan vara en bra affär, tyvärr finns inte mycket att välja på som uppfyller våra krav när man tittar på leasingbilarna som kommit in, mest Eniro som frugan inte accepterar.
Enyaq tycker jag också är för mycket kombi och för lite SUV för att den skulle fall mig i smaken.
Rent allmänt kan man väl säga att även begagnade bilar nu är övervärderade för att det knappt säljs några nya bilar, så att avvakta har blivit mitt val just nu.
Litet bildkollage på det vi kan tänka oss framöver.
Kia EV3, EV5, eller Skoda Elroq eller kommande Skoda Epiq (ser nice ut):






« Senast ändrad: 13 december 2024, 08:35:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!