0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Köpte bilen i mars/april i år, motorlampan har nu tänts 4 gånger på den tiden, ca 700 körda mil.Någonstans går gränsen på hur många gånger/år jag vill åka in på verkstan för felsökning och åtgärd.Ett bilbyte till en bil så jag bedömer som påtagligt bättre för mig skulle inte bli billig, svårt hitta något bättre om man tittar på SUV:ar med samma miltal och årsmodell, dragkrok, SoV-däck, MoC-värmare.Även om det finns lika bra bilar så förlorar man ju alltid minst 50 000 kr på att byta till något lika bra, om man byter via en handlare.Ska jag ha något bättre så finns inte många val, möjligen då en Toyota RAV4 Plugin, men som sagt, de kostar norr om 400 000 kr även begagnade, och min bil kanske är värd 190 000 i inbyte.Ska jag ändå betala över 400 000 kr för en begagnad bil köper jag lika gärna en ny för ytterligare 100 000 kr. Hade den inte klarat besiktningen hade det blivit ännu en besvikelse, men som sagt, den gick igenom utan anmärkningar.Jag är alltså supernöjd med hur bilen går, både komfort, väghållning och motorns karaktär gillar jag helt ock hållet.Jag och sambon var ju och provade nya KIA EV3 i förra veckan, den gick också bra, faktiskt rätt likt min Sportage från 2019.OM ett av problemen med sportage är att den larmar för ADblue så snart det blir under -12 grader så är ju en lösning att programmera bort det, så det slutar larma, och slutar fungera/dra Adblue.Det är förstås olagligt, men värre saker har nog skett i detta land på senare tid, så jag har inga större problem med det.Kostnaden för det kanske är 15 000 till 20 000 kr och då får jag en bil som fungerar oavsett utetemp, högre effekt på motorn, lägre soppaförbrukning, och inga larm.Enda nackdelen är högre kväveutsläpp, men där jag kör saknar det i princip betydelse, 90% utanför bebyggda områden.Jag eldar ju inte med ved, så jag har ju lite på pluskontot så att säga.
Vilken modell har du som du tycker jag ska kika på?
Provade en ny Outback för ca 1 år sen när jag skulle byta bil gick riktigt tyst och fint men gillar inte Subaruns motor den saknar vrid så fort man gasar lite blir det höga varv kändes väldigt surrig men synd med den motorn i en så fin bil. Provade en mindre Subaru med lite hydrid teknik förra gången jag byte bil var ungefär samma sak där vet inte om dom bygger motorer utan turbo kändes i alla fall som en gammal motor i ny fin bil men åk och prova vi tycker ju olika så kanske passar dig.