Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 303317 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1035 skrivet: 03 december 2024, 10:10:06 »
Köpte bilen i mars/april i år, motorlampan har nu tänts 4 gånger på den tiden, ca 700 körda mil.
Någonstans går gränsen på hur många gånger/år jag vill åka in på verkstan för felsökning och åtgärd.
Ett bilbyte till en bil så jag bedömer som påtagligt bättre för mig skulle inte bli billig, svårt hitta något bättre om man tittar på SUV:ar med samma miltal och årsmodell, dragkrok, SoV-däck, MoC-värmare.
Även om det finns lika bra bilar så förlorar man ju alltid minst 50 000 kr på att byta till något lika bra, om man byter via en handlare.
Ska jag ha något bättre så finns inte många val, möjligen då en Toyota RAV4 Plugin, men som sagt, de kostar norr om 400 000 kr även begagnade, och min bil kanske är värd 190 000 i inbyte.
Ska jag ändå betala över 400 000 kr för en begagnad bil köper jag lika gärna en ny för ytterligare 100 000 kr.
 
Hade den inte klarat besiktningen hade det blivit ännu en besvikelse, men som sagt, den gick igenom utan anmärkningar.

Jag är alltså supernöjd  med hur bilen går, både komfort, väghållning och motorns karaktär gillar jag helt ock hållet.

Jag och sambon var ju och provade nya KIA EV3 i förra veckan, den gick också bra, faktiskt rätt likt min Sportage från 2019.
OM ett av problemen med sportage är att den larmar för ADblue så snart det blir under -12 grader så är ju en lösning att programmera bort det, så det slutar larma, och slutar fungera/dra Adblue.
Det är förstås olagligt, men värre saker har nog skett i detta land på senare tid, så jag har inga större problem med det.
Kostnaden för det kanske är 15 000 till 20 000 kr och då får jag en bil som fungerar oavsett utetemp, högre effekt på motorn, lägre soppaförbrukning, och inga larm.
Enda nackdelen är högre kväveutsläpp, men där jag kör saknar det i princip betydelse, 90% utanför bebyggda områden.
Jag eldar ju inte med ved, så jag har ju lite på pluskontot så att säga.
« Senast ändrad: 03 december 2024, 10:18:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1377
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1036 skrivet: 03 december 2024, 10:37:27 »
 tummenupp :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1377
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1037 skrivet: 03 december 2024, 10:41:20 »
Själv så kör jag Subaru bensinare förstås ;) Inga problem ännu…

När jag köpte min beggade traktor förra året var ett av de största kravet ingen adblue! Det är så mkt ändå på moderna maskiner som kan krångla…
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1038 skrivet: 03 december 2024, 10:48:52 »
Subaru kunde också vara ett alternativ, men inget jag på allvar övervägt tidigare.
Hög bränsleförbrukning och väldigt "gammalmodiga" tycker jag att de är på något sätt, men det kanske är precis det jag är ute efter egentligen.
Om den är problemfri och klarar det jag begär.
Ingen "riktig" SUV dock, och det är ett krav min sambo har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1377
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1039 skrivet: 03 december 2024, 10:59:11 »
När jag kör lagligt ::) o kör på 70 o 80 vägar så säger bränsledatorn att förbrukningen ligger runt 0.6 inte mkt o orda om med ständig fyrhjulsdrift o automat tycker jag. Bilen väger iaf runt 1.7 ton. Däremot när jag drar tungt Max 2 ton… Eller snittar 120 km så stiger förbrukningen snabbt till runt litern.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1040 skrivet: 03 december 2024, 11:14:38 »
Vilken modell har du som du tycker jag ska kika på?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1670
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1041 skrivet: 03 december 2024, 11:18:00 »
Köpte bilen i mars/april i år, motorlampan har nu tänts 4 gånger på den tiden, ca 700 körda mil.
Någonstans går gränsen på hur många gånger/år jag vill åka in på verkstan för felsökning och åtgärd.
Ett bilbyte till en bil så jag bedömer som påtagligt bättre för mig skulle inte bli billig, svårt hitta något bättre om man tittar på SUV:ar med samma miltal och årsmodell, dragkrok, SoV-däck, MoC-värmare.
Även om det finns lika bra bilar så förlorar man ju alltid minst 50 000 kr på att byta till något lika bra, om man byter via en handlare.
Ska jag ha något bättre så finns inte många val, möjligen då en Toyota RAV4 Plugin, men som sagt, de kostar norr om 400 000 kr även begagnade, och min bil kanske är värd 190 000 i inbyte.
Ska jag ändå betala över 400 000 kr för en begagnad bil köper jag lika gärna en ny för ytterligare 100 000 kr.
 
Hade den inte klarat besiktningen hade det blivit ännu en besvikelse, men som sagt, den gick igenom utan anmärkningar.

Jag är alltså supernöjd  med hur bilen går, både komfort, väghållning och motorns karaktär gillar jag helt ock hållet.

Jag och sambon var ju och provade nya KIA EV3 i förra veckan, den gick också bra, faktiskt rätt likt min Sportage från 2019.
OM ett av problemen med sportage är att den larmar för ADblue så snart det blir under -12 grader så är ju en lösning att programmera bort det, så det slutar larma, och slutar fungera/dra Adblue.
Det är förstås olagligt, men värre saker har nog skett i detta land på senare tid, så jag har inga större problem med det.
Kostnaden för det kanske är 15 000 till 20 000 kr och då får jag en bil som fungerar oavsett utetemp, högre effekt på motorn, lägre soppaförbrukning, och inga larm.
Enda nackdelen är högre kväveutsläpp, men där jag kör saknar det i princip betydelse, 90% utanför bebyggda områden.
Jag eldar ju inte med ved, så jag har ju lite på pluskontot så att säga.

Jag fick programmerat bort permanent motor larmet för 2000 kr på Volvo dieseln
Differential tryck i katalysatorn var perfekt varje gång, besiktningen ok, Nox givare ok, eolys ok , bilverkstan hittade heller inget fel,  det krånglade bara.
Har inget dåligt samvete där, så gör det bara! tummenupp
« Senast ändrad: 03 december 2024, 11:20:32 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1377
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1042 skrivet: 03 december 2024, 13:05:44 »
Vilken modell har du som du tycker jag ska kika på?


Jag kan bara tala för outbacken då det är min första Subaru. Haft ett gäng med pickisar innan apropå fyrhjulsdrift. Men tycker nog att subaruns drivning utklassar pickisarna jag haft iaf. Dock saknar jag lågväxeln! :)

När jag köpte den ny för nästan 3 år sedan så betalade jag extra för en etanolkonvertering som gjorde att man slipper bonus malus tummenupp
Har dock inte tankat e85 än o kommer troligtvis aldrig göra det…
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19372
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1043 skrivet: 03 december 2024, 13:36:22 »
Provade en ny Outback för ca 1 år sen när jag skulle byta bil gick riktigt tyst och fint men gillar inte Subaruns motor den saknar vrid så fort man gasar lite blir det höga varv kändes väldigt surrig men synd med den motorn i en så fin bil. Provade en mindre Subaru med lite hydrid teknik  förra gången jag byte bil var ungefär samma sak där vet inte om dom bygger motorer utan turbo kändes i alla fall som en gammal motor i ny fin bil men åk och prova vi tycker ju olika så kanske passar dig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1044 skrivet: 03 december 2024, 13:58:15 »
Kör på RAV4 eftersom andrahandsvärdet är så högt så blir ändå totalkalkylen ok.

En av få toyota vi kan köpa här som tillverkas i Japan också.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1377
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1045 skrivet: 03 december 2024, 14:37:48 »
Provade en ny Outback för ca 1 år sen när jag skulle byta bil gick riktigt tyst och fint men gillar inte Subaruns motor den saknar vrid så fort man gasar lite blir det höga varv kändes väldigt surrig men synd med den motorn i en så fin bil. Provade en mindre Subaru med lite hydrid teknik  förra gången jag byte bil var ungefär samma sak där vet inte om dom bygger motorer utan turbo kändes i alla fall som en gammal motor i ny fin bil men åk och prova vi tycker ju olika så kanske passar dig.

Kanske är miljöskadad då jag inte direkt ägt några muskelbilar :) så att jag upplever inga problem med omkörningar osv…. Sambon har oxå en Subaru en Xv möjligt att den känns rappare?

Däremot var jag o provkörde en beggad outback innan jag köpte min. Mkt märklig körupplevelse! Måste ha varit något knas med automatlådan då jag funderade på om den bestod av gummiband…. Kanske som remJohan (Volvo 340) uppförde sig inget distinkt!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19372
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1046 skrivet: 03 december 2024, 15:16:21 »
Det var inte det att bilen var slö men det krävdes och blev höga varvtal så fort man gasade lite grann ungefär som bensinarna var tidigare innan det blev turbo på typ alla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1670
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1047 skrivet: 11 december 2024, 06:51:11 »
Hänger på Tibberforum, där verkar det för vissa vara ett helvete med smartladdningen, det laddas när priserna är som högst 😂

Tycker att en snabb avläsning av elpriserna och en mycket enkel huvudräkning ger svaret på när laddningen skall startas och stoppas. Eller bara sätta laddningen standard mellan 22-06 vintertid..
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1048 skrivet: 11 december 2024, 07:17:17 »
Hos oss är det som regel billigast mellan 00.00 och 05.00, om man klarar sig att ladda på den tiden utan att få hög effekttariff vill säga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +5/-8
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1049 skrivet: 11 december 2024, 11:40:51 »
Jag tittar alltid på spotpriset innan jag laddar och ser det inte bra ut det närmaste dygnet så tittar jag lite på väderleksprognosen för att försöka gissa om det blir bättre eller ännu sämre de närmaste dagarna.  Nu på vintern underhållsvärmer jag landet efter samma princip.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!