0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jag tankar när det börjar ta slut och i dag är det dags
Inget bränslerally där? måndag kväll skall man satsa på tankning här, tisdag morgon är det kris hos bränslebolagen så de höjer med 3kr/l (eller marknadspriset stiger varenda tisdag), sedan neråt mot samma pris som måndag kväll under veckan och se igen tisdag morgon KRIS +3kr (förr i år var det tisdag kväll man skulle tanka på)
Förstår att ni känner er utanför som inte har hängt med i utvecklingen.
om ni med elbilar släpper på gasen tänds bromsljusen då? motorbromsar ens en elbil?
En sak jag har funderat på ganska länge, ni som kör elbil varför tänds bromsljuset på elbilar helt omotiverat då och då trots att ni inte behöver bromsa? Jag har sett det massor med ggr, vi med riktiga bilar brukar bara släppa på gasen, om ni med elbilar släpper på gasen tänds bromsljusen då? motorbromsar ens en elbil?En Tesla hade hela motorvägen för sig själv, inga bilar i närheten förutom jag och Tantaloan som ligger 150 meter bakom, ca var 3:e kilometer så bromsade Teslan in lite och varje gång så förbereder jag mig på att nu händer det något.
Har du köpt, leasar du, eller förmånsbil?Att köpa en elbil som man ska äga känns väldigt chansartat tycker jag, har kollat på det ett bra tag nu och kan inte hitta något vettigt i det.
Som purjo skriver. Många kör med one pedal drive eller åtminstone kraftig regen när man släpper på gasen. Den frirullar alltså inte om man släpper på gas utan att bromsa.I början så blir det lite onödiga lätta inbromsningar för att man inte är van vid att hålla gasen jämnt nedtryckt.Eftersom regen är så kraftig på många elbilar så måste bromsljuset tändas när den bromsas på det sättet även om föraren inte trycker på bromspedalen.
Köpte begagnad lågmil 3 åring.Självklart går det inte ihop ekonomiskt jämfört med att köpa en gammal skrotbil. Om man jämför med andra liknande bilar men annan drivlina däremot så kan det ju gå ihop. Det är bara frågan om hur långt man kör, hur man laddar, prisutvecklingen på el resp fossiler osv, dvs det vanliga man får titta på på bilar, bara ett par parametrar till att beakta.Själv kör jag så lite så det går säkert inte ihop ekonomiskt. Däremot känner jag mig själv och för att känna att man kan ta bilen även om det inte är jätteviktigt, så får det vara något som just den turen inte inte kostar så mycket i kronor och miljö. Jag är mycket för att prioritera att ta större kostnader i förväg istället för högre löpande kostnader. Boende, båt, bil, sommarhus, uppvärmning m.m. kör vi enligt den principen.