0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
alla nya saker har barnsjukdomar.........men min undran är om förändring mot el går för fort
De som tror att det inte varit så varmt som nu tidigare har gått på skrönan om värmerekord.Då mäter man bara från slutet av 50-talet, 30-talen var mycket varmare.Jag verkligen hatar man man fifflar med statistik på detta sätt.
Varför bygger ingen vätgasproduktion om det är det nya stora?Man kunde ju t.ex. börja med att ersätta de 75% av vätgasen som produceras idag, den produceras med fossil gas?De gaslager som skulle behövas bara i Sverige är monumentalt stora om det ska kunna täcka upp för vinter utan solljus och med övervägande svaga vindar kombinerat med kallt väder.Även det där med vätgasen är ju en ren utopi om man tittar på skalan av energi som kommer att behövas.Möjligen om man bygger massor kärnkraft och gör vätgas av den, men varför skulle man gå omvägen via vätgas då?Om man lägger ihop alla batterier som finns i världen idag, inkl elbilar och batterilager så skulle det kunna driva "världen" i några sekunder - det är i dessa skalor vi pratar.Har för mig att det rörde sig om 1 minut och 10 sekunder, inte veckor eller månader, eller ens bråkdelen av en vindstilla natt.Och hur man än vänder och vrider på det hela så kommer utvecklingsländerna aldrig ställa om så länge de inte kan ersätta fossil energi med billigare planerbar energi, det är just därför vi måste forska och utveckla billig, säker planerbar energi.Det enda vi i västvärlden kan göra med den befintliga gröna tekniken är att förstöra vår egen konkurrenskraft, inget annat kommer att ske, skillnaden i klimat kommer inte att vara mätbar, troligen blir det dessutom sämre då vi konkurreras ut av de som har en skitigare energimix än vad vi har idag.Det är ju detta som är paradoxen, om vi i väst ställer om med stora kostnader som följd så blir vi fattigare, förlorar konkurrenskraft, och tappar industriproduktion till länder som fullständigt skiter i klimatet, det kommer att orsaka större utsläpp och mer lidande (om det nu blir fallet av ett varmare klimat med högre CO2-halter - jag är osäker)De som är tänkande individer förstår detta, men går ändå vidare med huvudet under armen, som om de vore inhumana varelser som vill utrota den västerländska civilisationen.De som tror att det inte varit så varmt som nu tidigare har gått på skrönan om värmerekord.Då mäter man bara från slutet av 50-talet, 30-talen var mycket varmare.Jag verkligen hatar man man fifflar med statistik på detta sätt.