0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Man behöver ju inte ladda men man kan använda bilen som tidigare jag är inne på hybrid elbil går helt bort även om det vore gratis laddning.
Fast du kommer bara bli irriterad när du blir tvungen att köra på bensin.Och ladda jämt.Du kommer kunna använda en elbil som vanligt oxå.
Skulle krångla till det ytterligare om man har ren elbil som ska tajma in laddningen med allt annat för att inte skena iväg då en ren elbil tar ett bra tag att ladda antar jag med eller har jag helt fel ?
Tryta? Nej långt ifrån. Blir barabförvånad över attblastbilen började brinna direkt vid kollisionen. Du vet väl att diesel inte kan brinna?
Min bil har ett snitt på 1,52 kWh per mil under 9000mil. Under 2023 har jag laddat 6890kWh hemma till en kostnad 3876kr.Vi kan ladda på jobbet, tror vi betalar 2kr Kwh där.Men det är aldrig några elbilar som står där, bara hybrider.Verkar vara jobbigt att ha hybrid då man ständigt måste ladda upp det lilla batteriet.Dessutom skall fosilmotorn ha service.
Nytt EU-förslag. ELV-direktivet.ELV står för End-of-Life Vehicles. ELV-direktivet styr bland annat vad som gäller hantering av uttjänta bilar, gränsöverskridande transporter samt reservdelshantering. I förslaget saknar ägarens avsikt med fordonet betydelse och denne kan på anmodan från myndighet tvingas lämna fordonet för återvinning om det betecknas som ”avfall”. Vid en försäljning blir ägaren skyldig att för köparen visa att fordonet inte utgör ”avfall”. Metoden att skilja ett begagnat fordon från ”avfall” föreslås vara antingen resultatet av senaste kontrollbesiktning eller ägarens bevis att fordonet uppfyller kontrollbesiktningskraven och/eller att fordonet är reparerbart till en kostnad som inte överstiger marknadsvärdet."Förslaget, som det nu är utformat, innebär stora negativa och långtgående konsekvenser för bevarandet och ägandet av alla fordon. Definitionen av historiska fordon gör att många, men inte alla, kan undantas. För yngre entusiastfordon, så kallade neoveteraner, och äldre bruksfordon föreslås att skrotningsreglerna införs i förordningen med bindande verkan."”Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Det innefattar även vad som ska utgöra ”avfall” och vem som bestämmer detta samt straff för den som bryter mot reglerna.””För att skilja ett begagnat fordon från ett avfall, krävs en bedömning av myndighet som utgår från en kontrollbesiktning som inte är äldre än två år. Om fordonet inte har en godkänd kontrollbesiktning ska fordonsinnehavaren leda i bevis att fordonet kan uppfylla kontrollbesiktningskraven, alternativt att det är reparerbart och att en sådan reparation inte överstiger marknadsvärdet.””Om fordonsinnehavaren inte följer kommissionens förslag ska personen straffas. Enligt kommissionens skäl no 78 bör påföljder vara effektiva, proportionerliga och avskräckande.”https://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20231102/veteranfordonshobbyn-ar-under-attack/MHRF konstaterar: Förslagen saknar i många fall motsvarighet i svensk rätt och går emot den svenska praxisen och synen på våra fordon, samhällsnyttan och folkrörelsen. Andemeningen är att ägarens rätt till sin egendom får stryka på foten för det allmänna samhällsintresset att återvinna material och ämnen.En ej godkänd kontrollbesiktning ska inte utgöra instrument för att bedöma att ett fordon är avfall, eller förhindra ägarbyten och export. Ägarens avsikt ska avgöra fordons och delars existens, inte skicket.https://mhrf.se/huvuduppdraget/elv/
2.2 UTSLÄPP AV VÄXTHUSGASERI gruppen av referensscenarier ökar de energirelaterade CO2-emissionerna medmellan 80% och 130%, eller upp till 55–70 GtCO2, till år 2050 i jämförelse med år2010 (avser 25te till 75te percentilen av alla referensscenarier i scenariodatabasen,se Figur 5 (hämtad från IPCC, 2014b). Till slutet av århundradet stiger utsläppenytterligare och når för medianen bland referensscenariorna ca 80 GtCO2 per år ochför 75te percentilen ca 90 GtCO2 per år