Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 388528 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36526
  • Karma +59/-52
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #525 skrivet: 08 november 2023, 14:05:14 »
Bygger man nytt blir nog merkostnaden marginell, tex garage i källaren
Men brandförsäkringen blir skyhög 😅😅

Jag pratar om snabbladdningsstationer, det var väl dem du hade varit ute och kollat på?
Då talar vi om 300-400 kWh laddkapacitet/plats - det kräver egen transformator och ett effektabonnemang som kostar skjortan.

Även om man tänker sig laddplatser på t.ex. 11 kW till alla hyresgäster så kommer nog fastighetsägarna att tvingas betala för egen transformator och skaffa effektabonnemang som är flera gånger dyrare (fast avgift) än tidigare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #526 skrivet: 08 november 2023, 14:08:39 »
Nej inte snabbladdningar, där kostade det mer än att tanka diesel
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten (1-3 m3/år).
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Home Assistant
Solpaneler 10 kWp + 35,8 kWh batteri
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukningar:
2025 tot: 6530 kWh inkl elbil 1200 kWh, inkl luftvp 841 kWh (7,4°C)
2024 tot: 6834 KWh, inkl luftvp 801 kWh. (7,0°C)
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh (6,6°C)
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh (7°C)
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36526
  • Karma +59/-52
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #527 skrivet: 08 november 2023, 14:16:59 »
Nu dröjer det ju många år tills att alla tvingas ha elbil om det ens blir så men gissar att om det blir så så kommer laddningarna byggas ut men alla kommer naturligtvis inte kunna ladda hemma men då kanske man kan ladda på jobbet. Helt klart är ju att det kommer inte vara allt för billigt att åka elbil i framtiden för då hittar man på nån ny skatt för elen kan inte bli så hög så det blir dyrt åka elbil för då kommer allt kollapsa. I dag är det billigt med elbil så fanns det elbilar med 4wd och drag som dög till lite längre resor som inte kostade allt för hemskt då skulle jag köpt sen hur det blir om 15 år vad spelar det för roll vid mitt nyköp nu. I dag duger elbil inte inte så åker diesel och tycker inte den kostnaden är så hemskt heller. Planerar byta ut fruns bil men blir ingen elbil där heller möjligtvis en laddhybrid. Vi har laddare på jobbet där kostar det 2 kr kwh men vet inte effekten men det brukar stå en del bilar där i alla fall tror inte priset är subventionerat för även andra firmabilar får laddas där.

2 kr/kW för att ladda på jobbet förutsätter ju nästan att "jobbet" har fastprisavtal på kanske 1 kr eller mindre, eller att de ideologiskt baserat subventionerar elbilar genom att strunta att att tjäna in vad det kostat att bygga laddplatserna.
Vissa arbetsgivare kommer säkert vilja bjuda på elbilsladdning, om inte annat som en löneförmån eller för att kunna behålla sina anställda, men regeringen lär ju slå ned på detta och förmånsbeskatta.

Men OK, vi leker med tanken att det kostar 2 kr och en lite större bil drar runt 3 kWh/mil i snitt över året, det blir 6 kr/mil.
Om nu priset på diesel kommer ned till ca 20 kr efter årsskiftet när inbladningen minskar så kostar det för de flesta med Dieselbil i runda slängar 12 kr/mil.
Däck, försäkring och inköpspriserna på en elbil behöver inte vara mycket högre för att det ska bli dyrare.
Låt marknadskrafterna ha sin gång, och låt oss övergå till elbilar när vi har CO2-fri energimix, batterierna och bilarna är säkra och långlivade alternativt går reparera.
Är det inte dumt att göra även bilen till en slit och slängvara vars komponenter är så dyra att byta ut och så komplicerade att de inte går reparera, utan man måste skrota bilen när det blir ett fel på batteri eller motor?

De som köpt elbilar tidigt och är early adopters kommer troligen vara de som tjänat bäst.
De som shaft råd vill säga, när det spiller över till kreti och pleti kommer det att vara lika dyrt eller dyrare att köra elbil.

Det kommer dessutom inte ta lång tid innan alla tvingas köpa elbil.
Ingen vet ju vad som kommer att hända med CO2-skatter och sånt, så vem kommer våga köpa en ny fossilbil i Sverige ens nu?
Visst, elbilsförsäljningen har minskat, men troligen fossilbilsförsäljningen också.
Den lär minska ännu mer, för inte ens jag som inte vill ha en elbil med de förutsättningar som ges idag lär heller beställa en ny fossil bil.
Som sagt, jag tror det blir som på Kuba, med en massa 20, 30, 40 år gamla fossilbilar som rullar på om de inte skattas ihjäl.
Jag kommer i alla fall avvakta, och TROLIGEN köper jag en några år gammal bensin-SUV när det är dags att byta.
« Senast ändrad: 08 november 2023, 14:39:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3845
  • Karma +5/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #528 skrivet: 08 november 2023, 14:53:04 »
Artikeln är bakom betalspärr, men jag antar att det var en vanlig lastbil som började brinna.
Börjar argumenten tryta?
Tryta?  Nej långt ifrån.  Blir barabförvånad över attblastbilen började brinna direkt vid kollisionen.  Du vet väl att diesel inte kan brinna?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19467
  • Karma +15/-16
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #529 skrivet: 08 november 2023, 14:53:58 »
2 kr/kW för att ladda på jobbet förutsätter ju nästan att "jobbet" har fastprisavtal på kanske 1 kr eller mindre, eller att de ideologiskt baserat subventionerar elbilar genom att strunta att att tjäna in vad det kostat att bygga laddplatserna.
Vissa arbetsgivare kommer säkert vilja bjuda på elbilsladdning, om inte annat som en löneförmån eller för att kunna behålla sina anställda, men regeringen lär ju slå ned på detta och förmånsbeskatta.

Men OK, vi leker med tanken att det kostar 2 kr och en lite större bil drar runt 3 kWh/mil i snitt över året, det blir 6 kr/mil.
Om nu priset på diesel kommer ned till ca 20 kr efter årsskiftet när inbladningen minskar så kostar det för de flesta med Dieselbil i runda slängar 12 kr/mil.
Däck, försäkring och inköpspriserna på en elbil behöver inte vara mycket högre för att det ska bli dyrare.
Låt marknadskrafterna ha sin gång, och låt oss övergå till elbilar när vi har CO2-fri energimix, batterierna och bilarna är säkra och långlivade alternativt går reparera.
Är det inte dumt att göra även bilen till en slit och slängvara vars komponenter är så dyra att byta ut och så komplicerade att de inte går reparera, utan man måste skrota bilen när det blir ett fel på batteri eller motor?

De som köpt elbilar tidigt och är early adopters kommer troligen vara de som tjänat bäst.
De som shaft råd vill säga, när det spiller över till kreti och pleti kommer det att vara lika dyrt eller dyrare att köra elbil.

Det kommer dessutom inte ta lång tid innan alla tvingas köpa elbil.
Ingen vet ju vad som kommer att hända med CO2-skatter och sånt, så vem kommer våga köpa en ny fossilbil i Sverige ens nu?
Visst, elbilsförsäljningen har minskat, men troligen fossilbilsförsäljningen också.
Den lär minska ännu mer, för inte ens jag som inte vill ha en elbil med de förutsättningar som ges idag lär heller beställa en ny fossil bil.
Som sagt, jag tror det blir som på Kuba, med en massa 20, 30, 40 år gamla fossilbilar som rullar på om de inte skattas ihjäl.
Jag kommer i alla fall avvakta, och TROLIGEN köper jag en några år gammal bensin-SUV när det är dags att byta.
Du räknar i alla fall till dieselbilens fördel få rätt stora dieslar går på 0,6 och få rätt stora elbilar drar nog 3 kwh i snitt. Jag är i alla fall inte rädd för att köpa ny fossilbil så snabbt går inte utvecklingen men bonus malus systemet gör att jag nog väljer en beg eller hydrid.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #530 skrivet: 08 november 2023, 15:16:35 »
Nytt EU-förslag. ELV-direktivet.

ELV står för End-of-Life Vehicles. ELV-direktivet styr bland annat vad som gäller hantering av uttjänta bilar, gränsöverskridande transporter samt reservdelshantering.

I förslaget saknar ägarens avsikt med fordonet betydelse och denne kan på anmodan från myndighet tvingas lämna fordonet för återvinning om det betecknas som ”avfall”. Vid en försäljning blir ägaren skyldig att för köparen visa att fordonet inte utgör ”avfall”. Metoden att skilja ett begagnat fordon från ”avfall” föreslås vara antingen resultatet av senaste kontrollbesiktning eller ägarens bevis att fordonet uppfyller kontrollbesiktningskraven och/eller att fordonet är reparerbart till en kostnad som inte överstiger marknadsvärdet.

"Förslaget, som det nu är utformat, innebär stora negativa och långtgående konsekvenser för bevarandet och ägandet av alla fordon. Definitionen av historiska fordon gör att många, men inte alla, kan undantas. För yngre entusiastfordon, så kallade neoveteraner, och äldre bruksfordon föreslås att skrotningsreglerna införs i förordningen med bindande verkan."

”Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Det innefattar även vad som ska utgöra ”avfall” och vem som bestämmer detta samt straff för den som bryter mot reglerna.”

”För att skilja ett begagnat fordon från ett avfall, krävs en bedömning av myndighet som utgår från en kontrollbesiktning som inte är äldre än två år. Om fordonet inte har en godkänd kontrollbesiktning ska fordonsinnehavaren leda i bevis att fordonet kan uppfylla kontrollbesiktningskraven, alternativt att det är reparerbart och att en sådan reparation inte överstiger marknadsvärdet.”

”Om fordonsinnehavaren inte följer kommissionens förslag ska personen straffas. Enligt kommissionens skäl no 78 bör påföljder vara effektiva, proportionerliga och avskräckande.”

https://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20231102/veteranfordonshobbyn-ar-under-attack/

MHRF konstaterar:
Förslagen saknar i många fall motsvarighet i svensk rätt och går emot den svenska praxisen och synen på våra fordon, samhällsnyttan och folkrörelsen. Andemeningen är att ägarens rätt till sin egendom får stryka på foten för det allmänna samhällsintresset att återvinna material och ämnen.

En ej godkänd kontrollbesiktning ska inte utgöra instrument för att bedöma att ett fordon är avfall, eller förhindra ägarbyten och export. Ägarens avsikt ska avgöra fordons och delars existens, inte skicket.

https://mhrf.se/huvuduppdraget/elv/
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #531 skrivet: 08 november 2023, 17:30:56 »
Nytt EU-förslag. ELV-direktivet.

ELV står för End-of-Life Vehicles. ELV-direktivet styr bland annat vad som gäller hantering av uttjänta bilar, gränsöverskridande transporter samt reservdelshantering.

I förslaget saknar ägarens avsikt med fordonet betydelse och denne kan på anmodan från myndighet tvingas lämna fordonet för återvinning om det betecknas som ”avfall”. Vid en försäljning blir ägaren skyldig att för köparen visa att fordonet inte utgör ”avfall”. Metoden att skilja ett begagnat fordon från ”avfall” föreslås vara antingen resultatet av senaste kontrollbesiktning eller ägarens bevis att fordonet uppfyller kontrollbesiktningskraven och/eller att fordonet är reparerbart till en kostnad som inte överstiger marknadsvärdet.

"Förslaget, som det nu är utformat, innebär stora negativa och långtgående konsekvenser för bevarandet och ägandet av alla fordon. Definitionen av historiska fordon gör att många, men inte alla, kan undantas. För yngre entusiastfordon, så kallade neoveteraner, och äldre bruksfordon föreslås att skrotningsreglerna införs i förordningen med bindande verkan."

”Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Det innefattar även vad som ska utgöra ”avfall” och vem som bestämmer detta samt straff för den som bryter mot reglerna.”

”För att skilja ett begagnat fordon från ett avfall, krävs en bedömning av myndighet som utgår från en kontrollbesiktning som inte är äldre än två år. Om fordonet inte har en godkänd kontrollbesiktning ska fordonsinnehavaren leda i bevis att fordonet kan uppfylla kontrollbesiktningskraven, alternativt att det är reparerbart och att en sådan reparation inte överstiger marknadsvärdet.”

”Om fordonsinnehavaren inte följer kommissionens förslag ska personen straffas. Enligt kommissionens skäl no 78 bör påföljder vara effektiva, proportionerliga och avskräckande.”

https://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20231102/veteranfordonshobbyn-ar-under-attack/

MHRF konstaterar:
Förslagen saknar i många fall motsvarighet i svensk rätt och går emot den svenska praxisen och synen på våra fordon, samhällsnyttan och folkrörelsen. Andemeningen är att ägarens rätt till sin egendom får stryka på foten för det allmänna samhällsintresset att återvinna material och ämnen.

En ej godkänd kontrollbesiktning ska inte utgöra instrument för att bedöma att ett fordon är avfall, eller förhindra ägarbyten och export. Ägarens avsikt ska avgöra fordons och delars existens, inte skicket.

https://mhrf.se/huvuduppdraget/elv/

Först trodde jag du beskrev några av fordonsindustrin mutade, kokainsniffande och onanerande Bryssel ledamöter.

Efter kort tanke handlar det ju om bättre recycling av bilar, eller hur?
Samma borde gälla mycket annat, tex att inte HM kan sälja skräp kläder som sedan dumpas i Afrika som återvinningshittepå, måste bojkottas!
Tror inte bilentusiaster behöver oroa sej nämnvärt, men verkar finnas 400.000 veteran fordon redan, var går gränsen??
Däremot ser man väldigt ofta ute på landet att det står 10-15 rostiga bilar m.m. på samma skrotfastighet och som ingen någonsin kommer använda mer, dessa skulle bort pronto.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten (1-3 m3/år).
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Home Assistant
Solpaneler 10 kWp + 35,8 kWh batteri
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukningar:
2025 tot: 6530 kWh inkl elbil 1200 kWh, inkl luftvp 841 kWh (7,4°C)
2024 tot: 6834 KWh, inkl luftvp 801 kWh. (7,0°C)
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh (6,6°C)
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh (7°C)
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #532 skrivet: 08 november 2023, 18:40:31 »
Nej det handlar om att en myndighet ska bestämma om ditt fordon är att betrakta som avfall eller ej. Äganderätten fråntas dig med andra ord. Om du t.ex. byter motor eller växellåda i fordonet så betraktas fordonet inte vara i originalskick längre och kan då benämnas vara avfall och skall därmed gå till skrot oavsett vad du som ägare anser.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #533 skrivet: 08 november 2023, 18:47:00 »
Reglerna kring fordon i trafik är olika utformade i EUs medlemsländer. Oftast har andra länder mycket snävare regelverk än Sverige, där vi har särskiljande regler för fordon som är i originalutförande, ändrade, ombyggda, uppbyggda, amatörbyggda, tävlingsfordon samt A-traktor eller EPA-traktor. Vi bestämmer själva över våra fordons öde, till exempel om de ska behållas, säljas, köpas, skrotas eller utgöra reservdelar. Inga av dessa gynnsamma svenska regler tas hänsyn till i det nya EU-förordningsförslaget! I stället ska ett historiskt fordon vara komplett, underhållet och i originalskick för att inte utgöra avfall.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Inloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #534 skrivet: 08 november 2023, 19:30:41 »
2 kr/kW för att ladda på jobbet förutsätter ju nästan att "jobbet" har fastprisavtal på kanske 1 kr eller mindre, eller att de ideologiskt baserat subventionerar elbilar genom att strunta att att tjäna in vad det kostat att bygga laddplatserna.
Vissa arbetsgivare kommer säkert vilja bjuda på elbilsladdning, om inte annat som en löneförmån eller för att kunna behålla sina anställda, men regeringen lär ju slå ned på detta och förmånsbeskatta.

Men OK, vi leker med tanken att det kostar 2 kr och en lite större bil drar runt 3 kWh/mil i snitt över året, det blir 6 kr/mil.
Om nu priset på diesel kommer ned till ca 20 kr efter årsskiftet när inbladningen minskar så kostar det för de flesta med Dieselbil i runda slängar 12 kr/mil.
Däck, försäkring och inköpspriserna på en elbil behöver inte vara mycket högre för att det ska bli dyrare.
Låt marknadskrafterna ha sin gång, och låt oss övergå till elbilar när vi har CO2-fri energimix, batterierna och bilarna är säkra och långlivade alternativt går reparera.
Är det inte dumt att göra även bilen till en slit och slängvara vars komponenter är så dyra att byta ut och så komplicerade att de inte går reparera, utan man måste skrota bilen när det blir ett fel på batteri eller motor?

De som köpt elbilar tidigt och är early adopters kommer troligen vara de som tjänat bäst.
De som shaft råd vill säga, när det spiller över till kreti och pleti kommer det att vara lika dyrt eller dyrare att köra elbil.

Det kommer dessutom inte ta lång tid innan alla tvingas köpa elbil.
Ingen vet ju vad som kommer att hända med CO2-skatter och sånt, så vem kommer våga köpa en ny fossilbil i Sverige ens nu?
Visst, elbilsförsäljningen har minskat, men troligen fossilbilsförsäljningen också.
Den lär minska ännu mer, för inte ens jag som inte vill ha en elbil med de förutsättningar som ges idag lär heller beställa en ny fossil bil.
Som sagt, jag tror det blir som på Kuba, med en massa 20, 30, 40 år gamla fossilbilar som rullar på om de inte skattas ihjäl.
Jag kommer i alla fall avvakta, och TROLIGEN köper jag en några år gammal bensin-SUV när det är dags att byta.

Min bil har ett snitt på 1,52 kWh per mil under 9000mil.

Under 2023 har jag laddat 6890kWh hemma till en kostnad 3876kr.

Vi kan ladda på jobbet, tror vi betalar 2kr Kwh där.
Men det är aldrig några elbilar som står där, bara hybrider.
Verkar vara jobbigt att ha hybrid då man ständigt måste ladda upp det lilla batteriet.
Dessutom skall fosilmotorn ha service.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19467
  • Karma +15/-16
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #535 skrivet: 08 november 2023, 19:37:03 »
Man behöver ju inte ladda men man kan använda bilen som tidigare jag är inne på hybrid elbil går helt bort även om det vore gratis laddning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 958
  • Karma +2/-2
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #536 skrivet: 08 november 2023, 20:12:28 »
Ska man ha en rejäl dragbil så får vi vänta. Kia EV 9 får dra 2,5 ton men där verkar gränsen gå i dagsläget för elbil.

När batteri börjar bli sjukt stort borde man kunna använda två laddare.



« Senast ändrad: 08 november 2023, 20:22:39 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #537 skrivet: 08 november 2023, 20:41:47 »
Reglerna kring fordon i trafik är olika utformade i EUs medlemsländer. Oftast har andra länder mycket snävare regelverk än Sverige, där vi har särskiljande regler för fordon som är i originalutförande, ändrade, ombyggda, uppbyggda, amatörbyggda, tävlingsfordon samt A-traktor eller EPA-traktor. Vi bestämmer själva över våra fordons öde, till exempel om de ska behållas, säljas, köpas, skrotas eller utgöra reservdelar. Inga av dessa gynnsamma svenska regler tas hänsyn till i det nya EU-förordningsförslaget! I stället ska ett historiskt fordon vara komplett, underhållet och i originalskick för att inte utgöra avfall.

Ok, du verkar påläst, så då säger jag inte emot.

Dock om du även menar bruksfordon som används varje dag i trafiken verkar det rimligt att de behålls väsentligen i originalskick och inte modifieras.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten (1-3 m3/år).
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Home Assistant
Solpaneler 10 kWp + 35,8 kWh batteri
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukningar:
2025 tot: 6530 kWh inkl elbil 1200 kWh, inkl luftvp 841 kWh (7,4°C)
2024 tot: 6834 KWh, inkl luftvp 801 kWh. (7,0°C)
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh (6,6°C)
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh (7°C)
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19467
  • Karma +15/-16
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #538 skrivet: 08 november 2023, 20:54:48 »
Ska man ha en rejäl dragbil så får vi vänta. Kia EV 9 får dra 2,5 ton men där verkar gränsen gå i dagsläget för elbil.

När batteri börjar bli sjukt stort borde man kunna använda två laddare.
Åt mig räcker dragvikt på 1300-1500 kg  om man har det med ok räckvidd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #539 skrivet: 08 november 2023, 21:11:26 »
Man behöver ju inte ladda men man kan använda bilen som tidigare jag är inne på hybrid elbil går helt bort även om det vore gratis laddning.
Fast du kommer bara bli irriterad när du blir tvungen att köra på bensin.
Och ladda jämt.

Du kommer kunna använda en elbil som vanligt oxå.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!