Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 37342 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #525 skrivet: 08 november 2023, 13:54:59 »
Nja, om folk inte vaknar upp och protesterar så kommer det bli mycket värre, World Economic Forum, vars deltagare är de allra rikaste i världen ser ju framför sig att vi inte ska ha bilar alls, och vi ska bo i bilfria städer där all service ska finnas inom 15 minuters gång eller cykelavstånd.
De har sådan ekonomiska och ideologiska muskler att de fått större delen av västvärldens politiker att agera i den riktningen.
Och allt bygger dessutom troligen på lögnen om att mer CO2 skulle orsaka död och förintelse, vilket inte är fallet om man sätter sig in vetenskapligt i frågan.
Inte ens IPCC tror ju längre att det kommer att bli så eländigt som vissa vill få oss att tro, ändå går FN:s ledare Guiterres ut och varnar för jordens undergång som en tvättäkta fanatiker.
Det är riktigt illa ställt med demokratin och den hjärntvätt som människor utsätts för, och det är förstås därför jag börjar uttala mig i dessa frågor - så att i vart fall jag kan säga att jag gjorde vad jag kunde.
Förutom att sätta sig in i dessa saker, och lyfta frågorna till debatt så kan man självklart också påverka i val, men jag kommer att hålla mig från politiken i dessa frågor, det väcker tillräckligt mycket ont blod att diskutera klimat och miljö utan att blanda in politik.
Det värsta är att besluten som fattas av WEF, FN, WHO och liknande organisationer inte är demokratiska, utan styrs av miljardärer och mutkolvar av sällan skådat slag.
De har dessutom mutat större delen av politikerna inom en stor del av det politiska spektrat att agera duktiga idioter genom att stötta dem personligen, eller som t.ex. att ekonomiskt stötta olika ideella och/eller politiska organisationer och se till att de bygger upp ett narrativ som passar dem som hand i handske.
Resultatet kommer att göra oss alla fattiga, begränsade och övervakade, allt för att krama ut ännu lite mer pengar till de som redan äger 90% av alla tillgångar.

Det WEF, FN, WHO och EU håller på med nu är gränsande till Fascisms om man ska vara helt uppriktig.

Det finns hur mycket fakta som helst som jag kan länka till som styrker mina påståenden, men jag uppmanar er alla att istället söka egen information, och tänka logiskt, och kritiskt.

Men som ett generellt svar på din fråga.
Ja, vi kommer under överskådlig tid att ha fossilbilar kvar i trafik, det innebär att vi kommer behöva ha dubbla infrastrukturer för fossila bränslen och el-laddstationer - det fördyrar.
Vi kommer att tvingas minska CO2-utsläppen - det kommer att fördyra.
Vi kommer att behöva bidra till staten med ca 20 miljarder som de tappar i intäkter på bränsleskatterna - det fördyrar.
Vi kommer troligen dessutom att se hur narrativet att ingen ska kunna transportera sig med eget fordon på olika sätt fördyra bilägande - bara för att det är "ont".
Så, ja, om inget allvarligt görs för att stoppa vansinnet som pågår så kommer det att bli lika dyrt, eller dyrare att tanka en elbil, eller i vart fall att äga den, och förflytta sig med den, om det är elpriset som blir högt, eller skatterna, avgifterna och KM-avgifter kan jag inte säga.
Men, och det är ju detta som är viktigt, om vi ska vara för detta så måste vi vara säkra på att det är bätre och mer praktiskt att ha en elbil än en fossil bil, och att det blir bättre för miljö, klimat och ekonomiskt - just idag tror jag inte att något av dessa saker gynnas av en påtvingad övergång till elbilar, eller en panikartad minskning av CO2-utsläppen på valda delar av planeten.

Frågan är felställd, ALLA ska ju köpa elbil efter 2035.
Jag vänder på frågan, hur många tror du INTE kan ladda hemma när alla tvingas ha elbil?
Eller vara utan bil.

50% kanske?
Nu dröjer det ju många år tills att alla tvingas ha elbil om det ens blir så men gissar att om det blir så så kommer laddningarna byggas ut men alla kommer naturligtvis inte kunna ladda hemma men då kanske man kan ladda på jobbet. Helt klart är ju att det kommer inte vara allt för billigt att åka elbil i framtiden för då hittar man på nån ny skatt för elen kan inte bli så hög så det blir dyrt åka elbil för då kommer allt kollapsa. I dag är det billigt med elbil så fanns det elbilar med 4wd och drag som dög till lite längre resor som inte kostade allt för hemskt då skulle jag köpt sen hur det blir om 15 år vad spelar det för roll vid mitt nyköp nu. I dag duger elbil inte inte så åker diesel och tycker inte den kostnaden är så hemskt heller. Planerar byta ut fruns bil men blir ingen elbil där heller möjligtvis en laddhybrid. Vi har laddare på jobbet där kostar det 2 kr kwh men vet inte effekten men det brukar stå en del bilar där i alla fall tror inte priset är subventionerat för även andra firmabilar får laddas där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #526 skrivet: 08 november 2023, 14:05:14 »
Bygger man nytt blir nog merkostnaden marginell, tex garage i källaren
Men brandförsäkringen blir skyhög 😅😅

Jag pratar om snabbladdningsstationer, det var väl dem du hade varit ute och kollat på?
Då talar vi om 300-400 kWh laddkapacitet/plats - det kräver egen transformator och ett effektabonnemang som kostar skjortan.

Även om man tänker sig laddplatser på t.ex. 11 kW till alla hyresgäster så kommer nog fastighetsägarna att tvingas betala för egen transformator och skaffa effektabonnemang som är flera gånger dyrare (fast avgift) än tidigare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #527 skrivet: 08 november 2023, 14:08:39 »
Nej inte snabbladdningar, där kostade det mer än att tanka diesel
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #528 skrivet: 08 november 2023, 14:16:59 »
Nu dröjer det ju många år tills att alla tvingas ha elbil om det ens blir så men gissar att om det blir så så kommer laddningarna byggas ut men alla kommer naturligtvis inte kunna ladda hemma men då kanske man kan ladda på jobbet. Helt klart är ju att det kommer inte vara allt för billigt att åka elbil i framtiden för då hittar man på nån ny skatt för elen kan inte bli så hög så det blir dyrt åka elbil för då kommer allt kollapsa. I dag är det billigt med elbil så fanns det elbilar med 4wd och drag som dög till lite längre resor som inte kostade allt för hemskt då skulle jag köpt sen hur det blir om 15 år vad spelar det för roll vid mitt nyköp nu. I dag duger elbil inte inte så åker diesel och tycker inte den kostnaden är så hemskt heller. Planerar byta ut fruns bil men blir ingen elbil där heller möjligtvis en laddhybrid. Vi har laddare på jobbet där kostar det 2 kr kwh men vet inte effekten men det brukar stå en del bilar där i alla fall tror inte priset är subventionerat för även andra firmabilar får laddas där.

2 kr/kW för att ladda på jobbet förutsätter ju nästan att "jobbet" har fastprisavtal på kanske 1 kr eller mindre, eller att de ideologiskt baserat subventionerar elbilar genom att strunta att att tjäna in vad det kostat att bygga laddplatserna.
Vissa arbetsgivare kommer säkert vilja bjuda på elbilsladdning, om inte annat som en löneförmån eller för att kunna behålla sina anställda, men regeringen lär ju slå ned på detta och förmånsbeskatta.

Men OK, vi leker med tanken att det kostar 2 kr och en lite större bil drar runt 3 kWh/mil i snitt över året, det blir 6 kr/mil.
Om nu priset på diesel kommer ned till ca 20 kr efter årsskiftet när inbladningen minskar så kostar det för de flesta med Dieselbil i runda slängar 12 kr/mil.
Däck, försäkring och inköpspriserna på en elbil behöver inte vara mycket högre för att det ska bli dyrare.
Låt marknadskrafterna ha sin gång, och låt oss övergå till elbilar när vi har CO2-fri energimix, batterierna och bilarna är säkra och långlivade alternativt går reparera.
Är det inte dumt att göra även bilen till en slit och slängvara vars komponenter är så dyra att byta ut och så komplicerade att de inte går reparera, utan man måste skrota bilen när det blir ett fel på batteri eller motor?

De som köpt elbilar tidigt och är early adopters kommer troligen vara de som tjänat bäst.
De som shaft råd vill säga, när det spiller över till kreti och pleti kommer det att vara lika dyrt eller dyrare att köra elbil.

Det kommer dessutom inte ta lång tid innan alla tvingas köpa elbil.
Ingen vet ju vad som kommer att hända med CO2-skatter och sånt, så vem kommer våga köpa en ny fossilbil i Sverige ens nu?
Visst, elbilsförsäljningen har minskat, men troligen fossilbilsförsäljningen också.
Den lär minska ännu mer, för inte ens jag som inte vill ha en elbil med de förutsättningar som ges idag lär heller beställa en ny fossil bil.
Som sagt, jag tror det blir som på Kuba, med en massa 20, 30, 40 år gamla fossilbilar som rullar på om de inte skattas ihjäl.
Jag kommer i alla fall avvakta, och TROLIGEN köper jag en några år gammal bensin-SUV när det är dags att byta.
« Senast ändrad: 08 november 2023, 14:39:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #529 skrivet: 08 november 2023, 14:53:04 »
Artikeln är bakom betalspärr, men jag antar att det var en vanlig lastbil som började brinna.
Börjar argumenten tryta?
Tryta?  Nej långt ifrån.  Blir barabförvånad över attblastbilen började brinna direkt vid kollisionen.  Du vet väl att diesel inte kan brinna?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #530 skrivet: 08 november 2023, 14:53:58 »
2 kr/kW för att ladda på jobbet förutsätter ju nästan att "jobbet" har fastprisavtal på kanske 1 kr eller mindre, eller att de ideologiskt baserat subventionerar elbilar genom att strunta att att tjäna in vad det kostat att bygga laddplatserna.
Vissa arbetsgivare kommer säkert vilja bjuda på elbilsladdning, om inte annat som en löneförmån eller för att kunna behålla sina anställda, men regeringen lär ju slå ned på detta och förmånsbeskatta.

Men OK, vi leker med tanken att det kostar 2 kr och en lite större bil drar runt 3 kWh/mil i snitt över året, det blir 6 kr/mil.
Om nu priset på diesel kommer ned till ca 20 kr efter årsskiftet när inbladningen minskar så kostar det för de flesta med Dieselbil i runda slängar 12 kr/mil.
Däck, försäkring och inköpspriserna på en elbil behöver inte vara mycket högre för att det ska bli dyrare.
Låt marknadskrafterna ha sin gång, och låt oss övergå till elbilar när vi har CO2-fri energimix, batterierna och bilarna är säkra och långlivade alternativt går reparera.
Är det inte dumt att göra även bilen till en slit och slängvara vars komponenter är så dyra att byta ut och så komplicerade att de inte går reparera, utan man måste skrota bilen när det blir ett fel på batteri eller motor?

De som köpt elbilar tidigt och är early adopters kommer troligen vara de som tjänat bäst.
De som shaft råd vill säga, när det spiller över till kreti och pleti kommer det att vara lika dyrt eller dyrare att köra elbil.

Det kommer dessutom inte ta lång tid innan alla tvingas köpa elbil.
Ingen vet ju vad som kommer att hända med CO2-skatter och sånt, så vem kommer våga köpa en ny fossilbil i Sverige ens nu?
Visst, elbilsförsäljningen har minskat, men troligen fossilbilsförsäljningen också.
Den lär minska ännu mer, för inte ens jag som inte vill ha en elbil med de förutsättningar som ges idag lär heller beställa en ny fossil bil.
Som sagt, jag tror det blir som på Kuba, med en massa 20, 30, 40 år gamla fossilbilar som rullar på om de inte skattas ihjäl.
Jag kommer i alla fall avvakta, och TROLIGEN köper jag en några år gammal bensin-SUV när det är dags att byta.
Du räknar i alla fall till dieselbilens fördel få rätt stora dieslar går på 0,6 och få rätt stora elbilar drar nog 3 kwh i snitt. Jag är i alla fall inte rädd för att köpa ny fossilbil så snabbt går inte utvecklingen men bonus malus systemet gör att jag nog väljer en beg eller hydrid.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #531 skrivet: 08 november 2023, 15:16:35 »
Nytt EU-förslag. ELV-direktivet.

ELV står för End-of-Life Vehicles. ELV-direktivet styr bland annat vad som gäller hantering av uttjänta bilar, gränsöverskridande transporter samt reservdelshantering.

I förslaget saknar ägarens avsikt med fordonet betydelse och denne kan på anmodan från myndighet tvingas lämna fordonet för återvinning om det betecknas som ”avfall”. Vid en försäljning blir ägaren skyldig att för köparen visa att fordonet inte utgör ”avfall”. Metoden att skilja ett begagnat fordon från ”avfall” föreslås vara antingen resultatet av senaste kontrollbesiktning eller ägarens bevis att fordonet uppfyller kontrollbesiktningskraven och/eller att fordonet är reparerbart till en kostnad som inte överstiger marknadsvärdet.

"Förslaget, som det nu är utformat, innebär stora negativa och långtgående konsekvenser för bevarandet och ägandet av alla fordon. Definitionen av historiska fordon gör att många, men inte alla, kan undantas. För yngre entusiastfordon, så kallade neoveteraner, och äldre bruksfordon föreslås att skrotningsreglerna införs i förordningen med bindande verkan."

”Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Det innefattar även vad som ska utgöra ”avfall” och vem som bestämmer detta samt straff för den som bryter mot reglerna.”

”För att skilja ett begagnat fordon från ett avfall, krävs en bedömning av myndighet som utgår från en kontrollbesiktning som inte är äldre än två år. Om fordonet inte har en godkänd kontrollbesiktning ska fordonsinnehavaren leda i bevis att fordonet kan uppfylla kontrollbesiktningskraven, alternativt att det är reparerbart och att en sådan reparation inte överstiger marknadsvärdet.”

”Om fordonsinnehavaren inte följer kommissionens förslag ska personen straffas. Enligt kommissionens skäl no 78 bör påföljder vara effektiva, proportionerliga och avskräckande.”

https://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20231102/veteranfordonshobbyn-ar-under-attack/

MHRF konstaterar:
Förslagen saknar i många fall motsvarighet i svensk rätt och går emot den svenska praxisen och synen på våra fordon, samhällsnyttan och folkrörelsen. Andemeningen är att ägarens rätt till sin egendom får stryka på foten för det allmänna samhällsintresset att återvinna material och ämnen.

En ej godkänd kontrollbesiktning ska inte utgöra instrument för att bedöma att ett fordon är avfall, eller förhindra ägarbyten och export. Ägarens avsikt ska avgöra fordons och delars existens, inte skicket.

https://mhrf.se/huvuduppdraget/elv/
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #532 skrivet: 08 november 2023, 17:30:56 »
Nytt EU-förslag. ELV-direktivet.

ELV står för End-of-Life Vehicles. ELV-direktivet styr bland annat vad som gäller hantering av uttjänta bilar, gränsöverskridande transporter samt reservdelshantering.

I förslaget saknar ägarens avsikt med fordonet betydelse och denne kan på anmodan från myndighet tvingas lämna fordonet för återvinning om det betecknas som ”avfall”. Vid en försäljning blir ägaren skyldig att för köparen visa att fordonet inte utgör ”avfall”. Metoden att skilja ett begagnat fordon från ”avfall” föreslås vara antingen resultatet av senaste kontrollbesiktning eller ägarens bevis att fordonet uppfyller kontrollbesiktningskraven och/eller att fordonet är reparerbart till en kostnad som inte överstiger marknadsvärdet.

"Förslaget, som det nu är utformat, innebär stora negativa och långtgående konsekvenser för bevarandet och ägandet av alla fordon. Definitionen av historiska fordon gör att många, men inte alla, kan undantas. För yngre entusiastfordon, så kallade neoveteraner, och äldre bruksfordon föreslås att skrotningsreglerna införs i förordningen med bindande verkan."

”Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Det innefattar även vad som ska utgöra ”avfall” och vem som bestämmer detta samt straff för den som bryter mot reglerna.”

”För att skilja ett begagnat fordon från ett avfall, krävs en bedömning av myndighet som utgår från en kontrollbesiktning som inte är äldre än två år. Om fordonet inte har en godkänd kontrollbesiktning ska fordonsinnehavaren leda i bevis att fordonet kan uppfylla kontrollbesiktningskraven, alternativt att det är reparerbart och att en sådan reparation inte överstiger marknadsvärdet.”

”Om fordonsinnehavaren inte följer kommissionens förslag ska personen straffas. Enligt kommissionens skäl no 78 bör påföljder vara effektiva, proportionerliga och avskräckande.”

https://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20231102/veteranfordonshobbyn-ar-under-attack/

MHRF konstaterar:
Förslagen saknar i många fall motsvarighet i svensk rätt och går emot den svenska praxisen och synen på våra fordon, samhällsnyttan och folkrörelsen. Andemeningen är att ägarens rätt till sin egendom får stryka på foten för det allmänna samhällsintresset att återvinna material och ämnen.

En ej godkänd kontrollbesiktning ska inte utgöra instrument för att bedöma att ett fordon är avfall, eller förhindra ägarbyten och export. Ägarens avsikt ska avgöra fordons och delars existens, inte skicket.

https://mhrf.se/huvuduppdraget/elv/

Först trodde jag du beskrev några av fordonsindustrin mutade, kokainsniffande och onanerande Bryssel ledamöter.

Efter kort tanke handlar det ju om bättre recycling av bilar, eller hur?
Samma borde gälla mycket annat, tex att inte HM kan sälja skräp kläder som sedan dumpas i Afrika som återvinningshittepå, måste bojkottas!
Tror inte bilentusiaster behöver oroa sej nämnvärt, men verkar finnas 400.000 veteran fordon redan, var går gränsen??
Däremot ser man väldigt ofta ute på landet att det står 10-15 rostiga bilar m.m. på samma skrotfastighet och som ingen någonsin kommer använda mer, dessa skulle bort pronto.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #533 skrivet: 08 november 2023, 18:40:31 »
Nej det handlar om att en myndighet ska bestämma om ditt fordon är att betrakta som avfall eller ej. Äganderätten fråntas dig med andra ord. Om du t.ex. byter motor eller växellåda i fordonet så betraktas fordonet inte vara i originalskick längre och kan då benämnas vara avfall och skall därmed gå till skrot oavsett vad du som ägare anser.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #534 skrivet: 08 november 2023, 18:47:00 »
Reglerna kring fordon i trafik är olika utformade i EUs medlemsländer. Oftast har andra länder mycket snävare regelverk än Sverige, där vi har särskiljande regler för fordon som är i originalutförande, ändrade, ombyggda, uppbyggda, amatörbyggda, tävlingsfordon samt A-traktor eller EPA-traktor. Vi bestämmer själva över våra fordons öde, till exempel om de ska behållas, säljas, köpas, skrotas eller utgöra reservdelar. Inga av dessa gynnsamma svenska regler tas hänsyn till i det nya EU-förordningsförslaget! I stället ska ett historiskt fordon vara komplett, underhållet och i originalskick för att inte utgöra avfall.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #535 skrivet: 08 november 2023, 19:30:41 »
2 kr/kW för att ladda på jobbet förutsätter ju nästan att "jobbet" har fastprisavtal på kanske 1 kr eller mindre, eller att de ideologiskt baserat subventionerar elbilar genom att strunta att att tjäna in vad det kostat att bygga laddplatserna.
Vissa arbetsgivare kommer säkert vilja bjuda på elbilsladdning, om inte annat som en löneförmån eller för att kunna behålla sina anställda, men regeringen lär ju slå ned på detta och förmånsbeskatta.

Men OK, vi leker med tanken att det kostar 2 kr och en lite större bil drar runt 3 kWh/mil i snitt över året, det blir 6 kr/mil.
Om nu priset på diesel kommer ned till ca 20 kr efter årsskiftet när inbladningen minskar så kostar det för de flesta med Dieselbil i runda slängar 12 kr/mil.
Däck, försäkring och inköpspriserna på en elbil behöver inte vara mycket högre för att det ska bli dyrare.
Låt marknadskrafterna ha sin gång, och låt oss övergå till elbilar när vi har CO2-fri energimix, batterierna och bilarna är säkra och långlivade alternativt går reparera.
Är det inte dumt att göra även bilen till en slit och slängvara vars komponenter är så dyra att byta ut och så komplicerade att de inte går reparera, utan man måste skrota bilen när det blir ett fel på batteri eller motor?

De som köpt elbilar tidigt och är early adopters kommer troligen vara de som tjänat bäst.
De som shaft råd vill säga, när det spiller över till kreti och pleti kommer det att vara lika dyrt eller dyrare att köra elbil.

Det kommer dessutom inte ta lång tid innan alla tvingas köpa elbil.
Ingen vet ju vad som kommer att hända med CO2-skatter och sånt, så vem kommer våga köpa en ny fossilbil i Sverige ens nu?
Visst, elbilsförsäljningen har minskat, men troligen fossilbilsförsäljningen också.
Den lär minska ännu mer, för inte ens jag som inte vill ha en elbil med de förutsättningar som ges idag lär heller beställa en ny fossil bil.
Som sagt, jag tror det blir som på Kuba, med en massa 20, 30, 40 år gamla fossilbilar som rullar på om de inte skattas ihjäl.
Jag kommer i alla fall avvakta, och TROLIGEN köper jag en några år gammal bensin-SUV när det är dags att byta.

Min bil har ett snitt på 1,52 kWh per mil under 9000mil.

Under 2023 har jag laddat 6890kWh hemma till en kostnad 3876kr.

Vi kan ladda på jobbet, tror vi betalar 2kr Kwh där.
Men det är aldrig några elbilar som står där, bara hybrider.
Verkar vara jobbigt att ha hybrid då man ständigt måste ladda upp det lilla batteriet.
Dessutom skall fosilmotorn ha service.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #536 skrivet: 08 november 2023, 19:37:03 »
Man behöver ju inte ladda men man kan använda bilen som tidigare jag är inne på hybrid elbil går helt bort även om det vore gratis laddning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #537 skrivet: 08 november 2023, 20:12:28 »
Ska man ha en rejäl dragbil så får vi vänta. Kia EV 9 får dra 2,5 ton men där verkar gränsen gå i dagsläget för elbil.

När batteri börjar bli sjukt stort borde man kunna använda två laddare.



« Senast ändrad: 08 november 2023, 20:22:39 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #538 skrivet: 08 november 2023, 20:41:47 »
Reglerna kring fordon i trafik är olika utformade i EUs medlemsländer. Oftast har andra länder mycket snävare regelverk än Sverige, där vi har särskiljande regler för fordon som är i originalutförande, ändrade, ombyggda, uppbyggda, amatörbyggda, tävlingsfordon samt A-traktor eller EPA-traktor. Vi bestämmer själva över våra fordons öde, till exempel om de ska behållas, säljas, köpas, skrotas eller utgöra reservdelar. Inga av dessa gynnsamma svenska regler tas hänsyn till i det nya EU-förordningsförslaget! I stället ska ett historiskt fordon vara komplett, underhållet och i originalskick för att inte utgöra avfall.

Ok, du verkar påläst, så då säger jag inte emot.

Dock om du även menar bruksfordon som används varje dag i trafiken verkar det rimligt att de behålls väsentligen i originalskick och inte modifieras.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #539 skrivet: 08 november 2023, 20:54:48 »
Ska man ha en rejäl dragbil så får vi vänta. Kia EV 9 får dra 2,5 ton men där verkar gränsen gå i dagsläget för elbil.

När batteri börjar bli sjukt stort borde man kunna använda två laddare.
Åt mig räcker dragvikt på 1300-1500 kg  om man har det med ok räckvidd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!