0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, en hybrid skulle jag nog aldrig komma på tanken att köpa, samtidigt vore det ju smartare av staten att subventionera just dem - de är inte så mycket dyrare än en vanlig bil, men 9 av 10 ägare kan nog köra mer eller mindre helt fossilfritt även med att batteri på bara 10 kWh.Så pluginhybriderna är ett tveeggat svärd på det sättet.Märkligt med förbrukningen, jag har kollat på förmodligen hundratals tester av elbilar och tror knappt jag sett någon som kommit under 1.9 kWh/mil - du måste köra försiktigt och mest i stan så farterna inte är så höga.För oss skulle det bli mest "långkörning" (2 mil till civilsationen) och med 6 månader/år när det är under 0 grader ute, 3-4 månader med riktigt låga temperaturer och värmepump eller elvärme som bränner lika mycket/mil som själva motorn.För oss tror jag att 2-3 kWh/mil vore en rimlig bedömning, närmare 3 än 2 i alla fall.Statistiken från ADAC håller med mig, även om även dessa är gjorda i laboratorium och inte visar sanningen som den skulle vara för mig.2-3 kWh/mil är det normala, i laboratorieförhållanden.https://alltomelbil.se/adac-har-testat-forbrukning-och-rackvidd-pa-70-elbilar-hyundai-ar-bast/
Då förstår jag ännu mindre varför man måste byta ledningar om det inte finns några ledningar
Har aldrig påstått attr diesel inte kan brinna, jag gillar verkligen inte att du påstår sånt som jag aldrig påstått, skrivit eller ens menat.
Möjligen om bränslepumpen pumpar ut bränsle på öppen låga, men diesel brinner inte så bra oavsett.
Rdx diesel är svårantändligt.
Dieselbilar kan självklart börja brinna, men då i regel i samband med körning eller olyckor
Märkligt med förbrukningen, jag har kollat på förmodligen hundratals tester av elbilar och tror knappt jag sett någon som kommit under 1.9 kWh/mil
Jag tvivlar inte på om vi har påverkat klimatet. Men eftersom vi fått det så in i bomberna så mycket bättre kan det vara värt det. Ska vi upprätthålla det får vi helt betala en del av vår inkomst till de som drabbas. Årslön för en bonde i Bangladesh som inte kan odla betalar vi med fickpengar. Det har varit känt närmare 50 år att våra utsläpp påverkar temperaturen. Men huruvida vi bör minska är jag delad till. Utan kol och olja hade vi fortfarande kört med häst och värmt husen med ved.
Sveriges territoriella koldioxidutsläpp är endast 0,12 procent av totala globala 45 miljoner ton. Om dessa svenska utsläpp blir noll (0) från och med nästa vecka bidrar det till 0,003 gr C lägre global medeltemperatur om åttio år, än det annars skulle bli. Således betyder det inte ett skvatt vad vi gör i Sverige, det kostar bara en massa pengar som vi medborgare får betala till ingen som helst nytta.
Verkar inte som att Bruce Everett är en bra källa för en faktabaserad diskussion, en snabb fråga till Bard gav följande svar"Svaret på den frågan beror på hur man definierar "seriös". Om man menar att en seriös klimatdebattör är någon som baserar sina argument på vetenskaplig forskning, så är Bruce Everett inte en seriös klimatdebattör. Han har ingen formell utbildning inom klimatvetenskap och hans argument bygger ofta på felaktiga eller missvisande information.Everett är en förespråkare för den så kallade "klimatskeptiska" rörelsen, som menar att det inte finns några vetenskapliga belägg för att människan orsakar klimatförändringar. Han har publicerat flera böcker och artiklar om klimatförändringar, men hans arbete har kritiserats av forskare för att vara ovetenskapligt och vinklat.Everetts argument mot klimatförändringar har bland annat handlat om att han menar att det inte finns någon tydlig korrelation mellan koldioxidutsläpp och temperaturökningar. Han har också hävdat att klimatförändringarna är en naturlig cykel som har inträffat tidigare i jordens historia.Everetts argument har dock motbevisats av vetenskaplig forskning. Det finns en stark vetenskaplig konsensus om att människan orsakar klimatförändringar. Detta konsensus baseras på en mängd olika vetenskapliga bevis, bland annat temperaturmätningar, data från glaciärer och korallrev, och modeller av atmosfären.Everetts argument har också kritiserats för att vara vinklade. Han har till exempel fått kritik för att han har använt sig av otillförlitliga källor och för att han har ignorerat vetenskaplig forskning som inte stöder hans argument.Sammantaget kan man säga att Bruce Everett inte är en seriös klimatdebattör. Hans argument bygger inte på vetenskaplig forskning och de har motbevisats av vetenskapliga studier."
Någon som har tittat på videon?Jag tänker igen att Kinas utsläppsökningar till stor del kommer av världens konsumtion av Kina skräp.Här en annan input:https://www.svt.se/nyheter/utrikes/klimatforandringarHär en till, för att hålla sej till ämnet i tråden:https://www.europarl.europa.eu/news/sv/headlines/society/20190313STO31218/koldioxidutslapp-fran-bilar-i-siffror-nyhetsgrafikFrågan om hur mycket koldioxid en bil faktiskt släpper ut, måste inte bara inbegripa utsläppen vid körning, utan även utsläppen i samband med produktion och skrotning.Produktionen och skrotningen av en elbil är mindre miljövänlig än en bil med förbränningsmotor, och mängden utsläpp orsakade av elbilar beror på hur elektriciteten produceras.Trots det, om man räknar på den genomsnittliga energimixen i Europa, visar sig elbilar redan vara renare än bensindrivna bilar. Då andelen el från förnybara källor beräknas öka i framtiden borde elbilarna bli än mindre farliga för miljön, inte minst givet EU:s planer på att göra batterier mer hållbara.Man kan tycka mycket, det jag tänker nu är-hela världen är inne i ekorrhjulet "konsumera mera slit och släng"-nästan alla i västvärlden är både lata och feta, finns ju cykel som klarar de flesta korta transporter, är man fet eller äldre kan man använda el-cykel (ni som bor i glesbygd kan få höjt reseavdrag om ni kör elbil, så ta inte åt er)-podaren Bruce Everett får ju tro vad han vill utifrån sin världsbild, litar aldrig på ekonomer för de kan ju inte räkna och dra slutsatser relevant, märker man tydligt i videon, min åsikt.
Bra om det läggs ut referenser till de källor man använder...* **Koldioxidhalten i atmosfären:** Den senaste datan från National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) visar att koldioxidhalten i atmosfären nådde 420,7 ppm i maj 2023. Detta är den högsta koldioxidhalten som har uppmätts sedan de första mätningarna började göras på 1800-talet.* **Människans bidrag till koldioxidutsläppen:** Enligt IPCC:s rapport från 2021 stod mänskliga aktiviteter för cirka 97 % av den ökande koldioxidhalten i atmosfären sedan 1850. Detta inkluderar utsläpp från förbränning av fossila bränslen, avskogning och jordbruk.* **Koldioxidhalt i atmosfären:** * I slutet av 1800-talet var koldioxidhalten i atmosfären cirka 280 ppm. * Idag är koldioxidhalten i atmosfären cirka 420 ppm. * Detta innebär att koldioxidhalten i atmosfären har ökat med cirka 50 % sedan slutet av 1800-talet.* **Människans bidrag till koldioxidutsläppen:** * Enligt IPCC:s rapport från 2021 stod mänskliga aktiviteter för cirka 412 miljarder ton koldioxidutsläpp under perioden 1850-2019. * Detta motsvarar cirka 97 % av den totala ökningen av koldioxidhalten i atmosfären under denna period.
Oj, mycket text och långa inlägg...Imponerande att skriva ihop allt detta på så kort tid, eller är det så att detta till stor del är formulerat av andra? Mitt inlägg ang refefenser refererade till boek inlägg där det påstogs att "mänskliga bidraget beräknas utgöra 4% ..." tycker det är lämpligt att referera till källan vid såna inlägg...Ang Bard så är det Google version av Chat-GPTOm du läser Bardtexten igen så verkar den inte ha påstått att Everett förnekat att CO2 påverkar klimatet?
Everett är en förespråkare för den så kallade "klimatskeptiska" rörelsen, som menar att det inte finns några vetenskapliga belägg för att människan orsakar klimatförändringar.