Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F730 hög förbrukning  (läst 6625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #60 skrivet: 21 januari 2023, 12:11:24 »
Se bilden, jag uppfattar det som att alla är fullt öppna, men ska jag sätta på de vanliga korkarna (de blå) och skruva åt helt och sen öppna helt eller ?

Det ser ut som de är.öppna - men som sagt det kan vara att själva ventilen under styedonet har fastnat i stängt läge. Hur det flödesventilera ovanför ut (genomskinlig med lite siffror på?). Vill dessutom se till och från temp från fördelarskåpet.

Jag hade inte börjat med att pilla med att öppna alla slingor helt i flödesventilerna - det kommer inte hjälpa ifall ventilen under styrdonet är stängd. Du kan testa om de är öppna genom att försöka trycka ner piggen. Det skall gå ganska lätt. Om det inte går - så har den fastnat i stängt läge.

Det jg gjorde var att plocka bort alla dessa styrdon - de har en tendens att ställa till det samt att de är i mina ögon rätt onödiga med en flvp.
« Senast ändrad: 21 januari 2023, 12:16:52 av znac »

Utloggad 4lpha0ne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Potsdam/Germany
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Optimizer, Automotive Engineer, Retro/Demoscener
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #61 skrivet: 21 januari 2023, 15:42:40 »
What are the values for airflow, heat carrier pump (värmebärarpumpshastighet, EP14), kondensor fram (EB100-EP14-BT12) or framledningstemp. (BT2), kondensor retur (EB100-EP14-BT3)? Maybe the heat carrier pump is running to slow? Or there is another cause that the heating water doesn't take enough produced heat away.
Working on the energy/comfort optimal solution for my NIBE F730 with custom control logic.

Utloggad Sweekvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #62 skrivet: 21 januari 2023, 15:44:27 »
Det ser ut som de är.öppna - men som sagt det kan vara att själva ventilen under styedonet har fastnat i stängt läge. Hur det flödesventilera ovanför ut (genomskinlig med lite siffror på?). Vill dessutom se till och från temp från fördelarskåpet.

Jag hade inte börjat med att pilla med att öppna alla slingor helt i flödesventilerna - det kommer inte hjälpa ifall ventilen under styrdonet är stängd. Du kan testa om de är öppna genom att försöka trycka ner piggen. Det skall gå ganska lätt. Om det inte går - så har den fastnat i stängt läge.

Det jg gjorde var att plocka bort alla dessa styrdon - de har en tendens att ställa till det samt att de är i mina ögon rätt onödiga med en flvp.

Bifogar bilder med till och från temp från fördelarskåpet.

Testade ta av alla hattar och kunde nog inte trycka ner piggen på någon (Men hatten gick lätt att sätta på på alla utom uterummet som jag skruvat ner) Men det kanske var så du menade.

Utloggad Sweekvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #63 skrivet: 21 januari 2023, 15:49:54 »
What are the values for airflow, heat carrier pump (värmebärarpumpshastighet, EP14), kondensor fram (EB100-EP14-BT12) or framledningstemp. (BT2), kondensor retur (EB100-EP14-BT3)? Maybe the heat carrier pump is running to slow? Or there is another cause that the heating water doesn't take enough produced heat away.

Värmebärarpumphastighet EP14: 100%
Kondensor fram EB100-EP14-BT12: 37,4
Kondensor retur EB100-EP14-BT3:  31,3

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #64 skrivet: 21 januari 2023, 16:00:54 »
Du har ju värme in i fördelaren (färr så hög så) så det är ju bra. Jag tror inte det är.pumpen det är fel på utan att något inte står rätt till i fördelarskåpet.

Om du inte kunde trycka ner någon så kan det vara att slingor är stä gda. (SE bild nedan)

Kan du fota flödesventilerna?
« Senast ändrad: 21 januari 2023, 16:06:49 av znac »

Utloggad Sweekvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #65 skrivet: 21 januari 2023, 16:14:09 »
Du har ju värme in i fördelaren (färr så hög så) så det är ju bra. Jag tror inte det är.pumpen det är fel på utan att något inte står rätt till i fördelarskåpet.

Om du inte kunde trycka ner någon så kan det vara att slingor är stä gda. (SE bild nedan)

Kan du fota flödesventilerna?

Jag provade igen och 1.1 , 1.2 , 1.3 , 1.4 var lätta att trycka ned men de övriga gick faktiskt inte. Möjligt om jag tagit något hårt och tryckt ner med. Men inte med fingrarna.
Är de då stängda? hur får man upp dem då?

Bifogar bild på en av som inte gick.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #66 skrivet: 21 januari 2023, 16:15:33 »
Hej igen.
Glömde förresten att igår när jag luftade så var vattnet orange/brunt typ rostigt när jag fyllde det igen. Något konstigt.

Bör jag tömma allt det.
I ett nytt hus skall inte vattnet vara brunt,kan det vara smuts i systemet som påverkar flödet genom ventilerna,du verkar ha normala värden från pumpen till fördelaren sedan tar det stopp,värmen går inte ut i golvet som den ska.
Jag föreslår att du tar ut en tekniker som kan golvvärme och hjälper dig.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #67 skrivet: 21 januari 2023, 16:22:41 »
Jag provade igen och 1.1 , 1.2 , 1.3 , 1.4 var lätta att trycka ned men de övriga gick faktiskt inte. Möjligt om jag tagit något hårt och tryckt ner med. Men inte med fingrarna.
Är de då stängda? hur får man upp dem då?

Bifogar bild på en av som inte gick.
Är dom ute så är dom öppna,prova att motionera ventilerna med något hårt att trycka på stiftet.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #68 skrivet: 21 januari 2023, 16:28:37 »
Jag provade igen och 1.1 , 1.2 , 1.3 , 1.4 var lätta att trycka ned men de övriga gick faktiskt inte. Möjligt om jag tagit något hårt och tryckt ner med. Men inte med fingrarna.
Är de då stängda? hur får man upp dem då?

Bifogar bild på en av som inte gick.

Den är definitvt stängd. Ta en griptång eller dyl och dra upp den - rakt. Du kanske kan behöva knacka lite på den.

Jämför alla med denna - om de är högre och går att trycka ner så är de öppna. Om de sitter lika lågt så är de stängda.

Av just denna anledning har jag tagit av ställdon.

Utloggad Sweekvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #69 skrivet: 21 januari 2023, 16:39:56 »
Den är definitvt stängd. Ta en griptång eller dyl och dra upp den - rakt. Du kanske kan behöva knacka lite på den.

Jämför alla med denna - om de är högre och går att trycka ner så är de öppna. Om de sitter lika lågt så är de stängda.

Av just denna anledning har jag tagit av ställdon.

Nu har jag tryckt ner dem ett par gånger alla. En del satt som järnet.

Ska kolla dem imorgon igen och se om de fortfarande är lösa eller sitter fast.

Vad tror ni ska jag fortsätta ha +1 på kurvan och se vad som händer?

Utloggad Sweekvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #70 skrivet: 21 januari 2023, 16:46:15 »
I ett nytt hus skall inte vattnet vara brunt,kan det vara smuts i systemet som påverkar flödet genom ventilerna,du verkar ha normala värden från pumpen till fördelaren sedan tar det stopp,värmen går inte ut i golvet som den ska.
Jag föreslår att du tar ut en tekniker som kan golvvärme och hjälper dig.

Ringer någon VVSare på måndag.

Kan smutsen kommit senare eller är det sedan huset byggdes? Det är ju inte mer än 5,5 år gammalt hus.
Allt var bra med bygget förutom just VVS, byggaren har sedan löst allt eller varit väldigt tillmötesgående med saker som inte var helt 100.

Kan vara bra för mig att veta lite innan jag tar samtalet med byggaren eller VVS are

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #71 skrivet: 21 januari 2023, 17:12:31 »
Nu har jag tryckt ner dem ett par gånger alla. En del satt som järnet.

Ska kolla dem imorgon igen och se om de fortfarande är lösa eller sitter fast.

Vad tror ni ska jag fortsätta ha +1 på kurvan och se vad som händer?

Nice! Jag rekommenderar återigen att ta bort ställdon för de slingor som du vet att du aldrig kommer stänga - typ långa slingor som vardagsrum, hallar och vissa sovrum.

AngÃ¥ende kurva och förskjutning sÃ¥ lÃ¥t det vara pÃ¥ +1. Du kommer nog behöva sänka den sen - utifrÃ¥n din framledningstemperatur att döma 😊 Hopps detta hjälper och att det ordnar upp sig för dig nu. Annars är det bara att skriva igen.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #72 skrivet: 21 januari 2023, 17:55:20 »
Ringer någon VVSare på måndag.

Kan smutsen kommit senare eller är det sedan huset byggdes? Det är ju inte mer än 5,5 år gammalt hus.
Allt var bra med bygget förutom just VVS, byggaren har sedan löst allt eller varit väldigt tillmötesgående med saker som inte var helt 100.

Kan vara bra för mig att veta lite innan jag tar samtalet med byggaren eller VVS are
Gamla radiatorsystem blir bruna med tiden,men du har ett nytt med plaströr i större delen så den borde inte se ut så.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Sweekvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #73 skrivet: 21 januari 2023, 18:04:50 »
Gamla radiatorsystem blir bruna med tiden,men du har ett nytt med plaströr i större delen så den borde inte se ut så.

Då ska jag ta kontakt med byggaren på måndag så får de ta tag i det. Känns inte helt ok.


Inloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #74 skrivet: 21 januari 2023, 18:10:43 »

Kan smutsen kommit senare eller är det sedan huset byggdes? Det är ju inte mer än 5,5 år gammalt hus.
Allt var bra med bygget förutom just VVS, byggaren har sedan löst allt eller varit väldigt tillmötesgående med saker som inte var helt 100.


Har man fyllt på golvvärmesystemet under de år huset funnits kan det ha kommit in smuts vid dessa tillfällen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!