0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tänkte börja delge värden2023-01-20 08.51+1.3 utetemp-157 GM100% värmebärarpump-15.8 förångare101 Hz kompressor-13.2 avluft 300/270 m3/h33.2 beräknad framl.33.5 framledning.20.6 rumstemp20.4 frånluft0 kW tillsatsHmm, huset tappar långsamt i temp trots (nästan) full fräs på kompressorn, förvisso är uterummets betongplatta kall ett tag gissar jag?
För kännedom har jag nu luftat systemet. Fyllde på vatten så trycket var ca 1,3 bar är det för mycket eller för lite?
Det är bra, om du känner på slingorna i fördelaren håller alla samma temperatur,och är retur slingorna klart kallare än framledningen?Jag antar att du har ingjutna golvslingor,har du tjockt trägolv ovanpå?
-1.3 utetemp-965 GM100% värmebärarpump-15.6 förångare108 Hz kompressor-9,9 avluft299/297 m3/h36.8 beräknad framl.35.6 framledning.29.0 returledning19.8 rumstemp19.3 frånluft1.5kW tillsatsHmm, vad har du för tryck (bar) i systemet nu?
Har du termostater i varje rum? Om så - öppna fördelsrskåpet och kolla så att ventilen till varje slinga är öppen. Kan hända att de fastnar i stängt läge. När jag kollar på din data så kan ju pumpen producera värme - men verkar som att värmen inte kommer ut ordentligt i slingorna. Ser på bilden du skickade att flera slingor är stängda - och när detta sker upprepade gånger finns en risk att de fastnar. Hur ser tempen ut i fördelaren? Skall finnas in och ut temp.
Ett långskott som funkade för mig för länge sedan var att öppna upp alla slingor helt vid golvvärmefördelaren. Det går alltid att skruva tillbaka sen. Gör man på detta sättet ska det inte finnas någon begränsning för värmen att nå ut till golven. Men det är som sagt ett långskott…
Menar du att jag första ska skruva på alla de vanliga blå korkarna fullt (stänga) sen efteråt öppna helt, skruvar jag upp helt så går korken av men så är det kanske?Kan det var dessa ovan som är felinställda ( eller kan de ha ändrats av sig själv mot när huset byggdes)? Se bifogad bild.Känns som de har annat värde än vad som står. Men jag kan verkligen inte detta.