0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Som många andra har jag börjat fundera på om min inställningar i Nibe F730 verkligen är korrekta. Vi har ett lättbetonghus på 165kvm samt uterum på 16kvm som är vinterbonat. Alla dessa utrymmen är betongplatta och vattenburen golvvärme. (Uterummet har vi ställt på 12 grader för tillfälligt)Vi har Separata rumsgivare i samtliga rum (LK Rumstermostat trådlöst).För att hålla uppe en ok temperatur har jag varit tvungen att justera kurvan med +3.Vi bor i södra Skåne. Jag har börjat fundera på om det är så smart med separata rumstermostater ur ett energiförbruknings syfte? eller bör jag öppna ventilerna så de står öppna alltid?Jag har för några dagar sedan aktiverat Smart Price.... Men känns som värmepumpen får kämpa en del hela tiden ändå.Tacksam för tips hur man ska ställa in för att göra den mer effektiv och för att pannan ska förbruka så lite som möjligt. Följande inställningar har jag nuMeny 1: Inomhusklimat1.1: förskjutning = +3 1.2 Ventilation Normal 69%1.3 Schemaläggning Från1.9 Avancerat1.9.1 Värmekurva = 6 (med förskjutning = 0)1.9.2 Extern justering 01.9.3 min.framledningstemp 201.9.4 rumsgivarinställningar, ej bockad1.9.6 Fläktåtergångstid 4 h1.9.7 Egen kurva (fabriksinställningar, ej ändrad)1.9.8 Punktförskjutning utetemperaturspunkt 0 grader, förändring av kurva 0 grader1.9.9 Nattsvalka, ej bockadMeny 2: Varmvatten2.1 Tillfällig lyx - från2.2 Komfortläge = Normal2.3 Schemaläggning från2.9.1 Periodisk höjning = 14 dagar Meny 4: Värmepump4.1.3 Plusfunktioner, F370 uppkopplad med gratisversion av Nibe Uplink 4.1.6 Smart Price Adaption PÅ (Har timavtal via Tibber)4.1.7 Smarta hem ej aktiverat4.2 Driftläge = auto4.3 Ikoner valfritt4.4 Datum valfritt4.6 Språk valfritt4.7 semesterinställning från4.9.2 Autolägesinställning Stopp av värme 17 grader // Blir det över detta stängs värmen i pannan av. Stopp av tillsats 6 grader // Ingen eltillsats kopplas in över denna temp Filtreringstid 24 h4.9.4 Fabriksåterställning, ej aktuellt4.9.5 schema blockering frånMeny 5: Service Nås genom longpress på returpilen i 8 sek5.1.1 Varmvatteninst Starttemp normal 47 Stoptemp normal 51 Stoptemp periodisk höjning 555.1.2 Max framledningstemp = 60 (förinstallerat värde)5.1.5 Fläkthastighet frånluft Normal 69%5.1.12 intern eltillsatsSäkringsstorlek = 25A (stod på 16A innan men jag ändrade nu till 25a som jag har5.1.13 Max installerad eleffekt (6.5kW, Inställt av installatör)Med vänliga hälsningarTobias Ekvall
I Tyskland, nära Potsdam/Berlin, verkar jag inte ha alltför olika klimatförhållanden för min F730 i ett 3-våningshus, bara inget spa och inget uterum. Jag hamnar på 2700-3200 kWh/a. Stor skillnad. Jag tror att för experterna och optimeringsamatörerna här kan det vara bra att ha lite mer data, t.ex. NIBE uplink "Serviceinfo" data, som visar till exempel mängden tillsats elvärme etc. En loggfil (med USB-minne) skulle vara ännu bättre för att se till exempel gradminuterskurvan och förändringarna i framtemperaturen. Jag lärde mig till exempel mycket om beteendet hos F730:s kontrolllogik i olika situationer från de loggarna.Jag har en gissning, baserat på min erfarenhet av att hålla det översta golvet kallare (via rumstermostat), som jag ibland värmde upp i dessa faser:Temperaturförskjutningen på +3 K i kombination med stora skillnader i värmeslingornas temperaturer, speciellt med kallare som begränsas av en termostat) kan orsaka följande beteende:När det kallare rummet har sina ventiler stängda, når framtemperaturen lätt högre nivåer för de återstående rummen. Plötsligt aktiverar det kallare rummet sina ventiler på grund av en något lägre temperatur, blandningen av värmeslingorna blir också plötsligt kallare. Således sjunker även framtemperaturen, som bara är returflödet som värmts upp med 4-5 K, vilket driver smutsminuterna snabbt nedåt till intervallet för ytterligare elvärme. Då är det ett långsamt på/av-läge.Det skulle finnas flera lösningar för att fixa/förbättra denna situation.
Hej!Är det någon som vet hur jag kan få ut loggar från Nibe F730 bakåt i tiden också för att se förbrukningen. Jag kan se den i realtid i elskåpet och hur mycket endast pannan dragit sedan den installerades men inte mer detaljerat.Den har dragit 52320 kWh på ca 5,5årOBS!! Det är samma använda som skrivit de tidigare meddelande, bara det att jag loggat in nu om det kommer olika anv namn.
Rätt så hög förbrukning.Var i landet bor du? (Södra Skåne)Kolla i kompressor- och tillsatsinfo vilka värden tidfaktorerna (och drifttiderna för kompressorn) har, då kan jag räkna ut förbrukningen "bakvägen".(Skriv av alla värden i de två menyerna och rapportera här.)
Oavsett om du kör elpatron eller ej så låter det märkligt att du ska behöva kurva 6 +3 för att hålla okej temp. Vilken temp har du? Har själv 5,0 vilket är i det varmare laget. Anledningen till din förbrukning är kurvan och förskjutningen skulle jag säga. Så den verkliga frågan är - varför så högt? Hur gammalt är huset?
Hej!Ja vi har provat med lägre förskjutning men inte fått upp värmen i rummen då. Nu ligger vi i större rummen på 21 eller 22 grader, men golven känns inte varma, mer än badrummen där vi satt att att det ska vara på hela tiden så det torkar där.21-22 grader i de flesta rummen.
Hej!Vi bor i Svedala i Skåne (utanför Malmö så väldigt långt söderut)Enplansvilla öppen planlösning med hög i tak i ett av de större rummen (ca 45kvm) Huset totalt 164kvm + Uterum med vinterpartier och isolerat glastak på ca 16kvm (vattenburen golvvärme satt till 12 grader nu).Det är 365mm lättbetong hus med betongplatta på mark.När de gjorde energibesiktning påpekade dem att huset var väldigt tätt.Kompressorinfo:Antal starter: 29737Total drifttid: 27653 h- av vilken varmvatten: 4868 hTillsatsinfo:Tidfaktor: 2329,9- av vilken varmvatten: 180,4